Aku buka mata dengan dada yang masih berombak kencang. Yang terlihat di depan aku hanya bilik yang hanya malap kesan cahaya lampu jalan dari luar yang samar samar menerobos masuk ikut langsir yang sedikit terbuka. Mata aku kesat perlahan. Ada sisa air mata. Aku bangun dan duduk dengan tangan kanan yang memegang dada. Sakit. Teringat mimpi tadi, makin sakit dada aku.
Belum sempat aku nak melangkah bangun terus dari katil, terasa tangan Mira memeluk erat pinggang aku. "Awak okay tak? Kenapa ni?". Aku cuba menenangkan diri dan mengawal deru nafas yang masih pantas. Jantung yang masih menggila buat aku berpeluh. Nafas panjang aku tarik dan tahan. Aku ulang sampai pernafasan aku sedikit terkawal.
Cahaya dari lampu tidur yang aku padamkan tadi menerangi bilik bila Mira memetik suisnya semula. Aku memejamkan mata cuba nak menyesuaikan mata dengan bilik yang tiba tiba terang. "Awak kenapa?" Lagi sekali Mira utarakan pertanyaan bila aku diam seribu bahasa. Terasa tangannya bermain di tengkuk aku. Memicit perlahan.
"Bad dream sayang.." Ujar aku lembut bila terpandang matanya yang merenung aku dengan penuh kerisauan dengan mata kuyunya. Mira dah bangun duduk dengan sebelah tangannya menampung badan. Masih mengantuk barangkali. "Awak okay?" Tanya Mira. Aku tersenyum. Aku mencapai dan mengenggam erat tangannya."I'm okay sayang. Jangan risau okay?" Mira mengangguk.
"Tidurlah balik." Ujarku perlahan. "Awak nak kemana?" Soalnya dengan muka hairan. Comel pula tengok Mira macamni. Aku merapati Mira dan mencium bibirnya sekilas. "Nak minum air. Kejap lagi saya masuk okay?" Mira tersenyum seraya mengangguk sebelum kembali berbaring. "Lampu.." Terdengar dia mengumam perlahan. "Kejap lagi saya tutup. Tidur dulu."
Aku bangun berdiri dan mengeliat. Puas. Terasa lega sikit badan. Kalau tak rasa terbeban ja dengan mimpi yang entah hapa hapa. Mataku tertancap pada telefon pintar Mira yang lampu notifikasinya berkedip kedip. Tanpa berfikir panjang aku ambil dan masukkan dalam poket seluar. Tombol pintu aku pulas perlahan sebelum melangkah keluar bilik. Langkah kaki aku atur ke dapur.
Aku capai gelas dan tekan butang pada pemanas yang memang sengaja dibiar tak bertutup suisnya. Air panas separuh campur air masak. Aku pegang gelas dengan fikiran yang masih menerawang ke mimpi tadi. Air dalam gelas aku teguk perlahan.
Sesudah minum, aku menapak ke arah pintu utama. Langkah aku atur ke laman. Terus aku duduk di kerusi batu yang tersedia. Aku mendongak ke langit. Banyak bintang malam ni. Angin bertiup lembut. Mimpi tadi kembali bermain di fikiran. Muka aku raup perlahan. Ada apa apa tanda ke ni. Aku risau. Gusarkan hubungan kami dan risaukan keselamatan Mira.
Serabut. Rokok yang sempat aku ambil sebelum keluar bilik tadi aku keluarkan dan letak di bibir. Terus aku nyalakan. Aku hisap dalam sebelum hembuskan asapkan perlahan. Lega. Kalau Mira tahu ni mesti dia bising. Bukan tak nak berhenti, ni dah sehabis kurang dah ni. Aku teringat pada telefon Mira yang sedang elok dalam poket aku. Aku keuarkan dan masukkan kata laluan.
Ada chat dari nombor yang tak disimpan. Aku masuk ke chat tersebut. Terasa dadaku kembali berdebar.
[ 011-11111111 : Mira, ni Haikal. Esok jumpa kejap boleh? ]
Baru setengah jam chat ni dihantar. Lepas berperang dengan hati dan perasaan, aku balas chat Haikal.
[ Me : Okay. Dekat mana? ]
Tak sampai 5 minit, Haikal balas chat.
[ 011-11111111 : Dekat Café Lolly. Pukul 2 ]
[ Me : Okay. Esok aku call ]
Nombor Haikal aku hafal sebelum chatnya aku padam. Esok takda nak buat apa. Bolehlah nak keluar kejap. Cuma nak fikir alasan untuk keluar rumah ja. Rokok yang dah mula tinggal putung aku campak jauh. Lagi sebatang rokok dicapai dan dicucuh. Seketika aku leka memerhatikan asap rokok yang terapung. Yeah. Smoking do heal problems. Tapi tak lama. Nanti terfikir balik juga. Agak dah sedikit tenang, aku melangkah masuk ke rumah. Pintu rumah aku kunci kembali sebelum menapak ke bilik.
YOU ARE READING
Cerita Kau & Aku [COMPLETED]
RomanceWhat I have with you my love, I don't want with anyone else - Amira Natasha Azmi Biarpun masa ini singkat, izinkan aku mengajarmu erti bahagia - Farah Elina Johari Ini cerita tentang kita. Tentang bertapa rapuhnya jiwa kita. Tentang kau yang beri ak...