Enam

5.2K 161 31
                                    

Peluh yang mengalir di dahi diseka dengan belakang tangan. Botol 100 plus yang tergeletak di atas lantai dicapai pantas. Segera penutup botol dibuka dan isinya diteguk rakus. Lega. Terasa ada sentuhan lembut di bahuku. Pantas aku berpusing berpaling.

"Amira. Jangan minum air banyak sangat. Pancit kang" Aku tersengih. "Takdelah Cikgu. Dahaga betul ni" Cikgu Ayu tersenyum dan menggeleng. Cikgu Ayu. Jurulatih rasmi untuk pasukan bola jaring SMK Pandikar Setia. Tegas orangnya. Cantik manis bila tersenyum. Bila dalam gelanggang macam singa. Luar gelanggang kalah kucing. Manja semacam. Erk. Macam pelik pula aku gambarkan coach aku macamtu.

"Tu urusetia dah panggil untuk berkumpul.." ujar Cikgu Ayu menunjukkan arah dengan bibirnya. Aku mengikut arah pandangan Cikgu Ayu. "Saya pergi sana dulu tau.." Aku kenyit mata pada Cikgu Ayu dan berjalan mendekati rakan rakan sepasukan.

Leen yang dah elok bersila menarik tangan aku untuk duduk. "Kenapa kena kumpul wey?" Aku soal dengan nada rendah pada Leen seusai saja bersila di sebelahnya. Leen angkat bahu. "Kau pergi mana tadi Mira?" Belum sempat aku membalas terdengar nama aku dipanggil.

"Amira Natasha binti Azmi, Centre (C) SMK Pandikar Setia.." terus aku bangun dan menuju ke depan. Bersama dengan aku Centre pasukan lawan. Aku tak ingat apa namanya. Yang aku tahu orangnya boleh tahan lawa tapi macam sombong ja. Aku senyum dia jeling. Takpa. Tunggu.

Berkumpul sebab nak bagi taklimat tambahan kononnya. Sebab terus nak buat saringan untuk pertandingan antara negeri pula nanti. Macam tak boleh bagi taklimat lepas habis game kan. Sempat aku merungut kecil apabila aku dan Centre Setia Alam kena cabut undi untuk gol dan bola. Benda ni pun selalu buat dalam padang kan? Urusetia buang tabiat.

Aku menang. Jadi aku pilih bola untuk pasukan kami. Semua pemain dah masuk padang. Aku membuka ikatan bandana di lengan dan pakai di kepala. Untuk elak peluh aku meleleh masuk mata. Sempat mata aku berlaga pandang dengan mamat rambut tak berapa hitam, eh, warna perang kut rambut dia. Dengan cap hitam. Baju urusetia. Kebetulan dia pun pandang aku. Entah kenapa, walau tak mula main lagi, jantung aku dah mula tak sekata degupannya.

Mana nak tahu, dia menghadiahkan senyum manis pada aku. Okay. Jantung ni dah kenapa. Aku membalas dengan senyum nipis segaris sebelum menumpukan kembali perhatian pada permainan. Kalau dia jodoh, kat mana mana boleh jumpa. Okay fikiran tak normal. Dah makin jauh melencong.

"Prittttttt...!!" bunyi wisel dari pengadil menandakan permainan dah bermula. Aku sebagai Centre ligat berlari ke sana sini. Memang kena jadi yang paling lincah. Permainan dah berjalan 5 minit. Kami mendahului dengan 3-1. "Mira..!!" Aku berpusing menghadap Rika yang memanggil. Belum sempat bola yang dilambung Rika sampai ke tangan aku, entah siapa merempuh aku dari sisi. Kuat. Aku jatuh tersungkur. Cuba untuk bangun malangnya gagal.

Terasa ada tangan seseorang di bahu aku. Memaksa aku berdiri sebetulnya. Dalam kesakitan aku cuba bangun dan mengikut orang itu. Tapi kudrat aku tak kuat. Belum sempat aku jatuh lagi, terasa ada tangan di pinggang. "Saya angkat awak okay.." Terus tanpa jawapan dari aku, dia kendong aku ketepi. Entah mana pasukan Bulan Sabit Merah masa macamni. Aku mendongak memandang siapakah gerangan si dia.

Deg! Mamat topi hitam tu. Mamat ke? Tapi kenapa flawless sangat. Cikgu Ayu dah mula bising kat sebelah kami. Menyalahkan entah siapa yang melanggar aku. Tapi apa Cikgu Ayu cakap sepatah pun tak masuk dalam fikiran aku. Aku ralit memerhatikan wajahnya yang tenang. "Takpa Cikgu, Cikgu tengok game, saya tolong budak Cikgu ni.." ujarnya lembut pada Cikgu Ayu. Cikgu Ayu menepuk bahunya dan mengucapkan terima kasih sebelum kembali melihat permainan.

Dia membaringkan aku di atas padang, berdekatan dengan tempat pasukan aku berkumpul. Permainan yang terhenti kembali diteruskan bila Elaine masuk ganti aku. Entah apa dia cari dalam beg yang dia kendong. Aku berpaling pada pasukan ku yang lincah berlari di atas padang. Malu nak melihat dia.

Cerita Kau & Aku [COMPLETED]Where stories live. Discover now