Seminggu berlalu tanpa aku terserempak dengan Mira di mana mana. Ada juga aku cuba risik dari kawan kawan sekuliah dia. Jawapan sama aku dapat.
"Mira? Maaflah, tak tahu."
"Mira? Tak perasan pula. Sorry yee."
Bukan aku tak cuba ke bilik dia, tapi badan aku bagai terkaku bila sampai depan pintu. Kesudahannya, aku patah balik ke bilik aku.
Ya. Memang aku takut. Sebab aku tahu aku dah buat salah. Kepercayaan yang Mira bagi, aku campak ke tepi. Silap aku semua ni terjadi.
Tak pernah lagi Mira mengamuk dekat aku sampai macam tu sekali. Jelas terlihat kekecewaan yang terpancar dari sinar matanya dimasa itu.
Jujurnya, aku takut kehilangan Mira.
Seminggu ni, seminggu yang menyeksakan. Bila segala panggilan aku tak dijawab, semua chat aku tak dibalas. Entah dah berapa banyak chat dikirim. Panggilan telefon yang seringkali bersambung dengan peti mel suara pun dah tak terkira.
Hingga bila aku ingat, segalanya dah berakhir antara aku dan Mira, aku dapat pesanan ringkas. Ringkas yang cukup padat.
[ Sayang : Meet me. 5 pm. Tempat biasa ]
Jam di pergelangan tangan menunjukkan pukul 4.50 petang. Sengaja aku datang awal. Konon nak tunjuk perubahan baru pada Mira.
Jantung aku kian berdegup kencang bila jam menghampiri angka lima dan aku dengar derapan tapak kaki di belakang aku.
"Sorry lambat. Dah lama tunggu?" Lembut suaranya menyapa telingaku. Terasa bagai ada rerama yang berterbangan apabila wajah indahnya tersenyum manis di depan aku.
Aku tersenyum seraya menggeleng. "Mana ada lama, saya yang awal..." Mira mengangguk sebelum melabuhkan punggung di sebelah aku.
"So, we go straight to the point ye? Firstly, I'm really sorry kalau apa saya cakap buat awak terluka."
.
.
.
.
Aku masih berteleku di situ. Azan Maghrib dah terdengar sayup sayup dari masjid Uni. Hujan yang turun lebat sedari tadi dah mula renyai.
Segala perasaan datang bertimpa timpa. Remuk hati aku, remuk seluruh jiwa aku.
Sesalan yang datang tanpa diundang takkan buat Mira kembali.
Aku memandang di kejauhan. Kata kata Mira kembali berulang tayang.
Mira memandang aku tenang sebelum membuka bicara.
"Irfa dah jumpa saya dan jelaskan apa yang jadi. Dia mengaku salah dia minta awak cium dia, tapi saya masih tak boleh nak terima. Awak tak ingat status diri awak masa tu?"
Aku telan liur perlahan. Nafas aku tarik panjang.
"El. Saya mengaku, saya banyak buat salah dengan awak. Tapi saya tak terfikir untuk ke tahap itu. Apa perasaan awak ye masa tu? Apa yang awak fikirkan? Jujur saya kecewa bila saya nampak depan mata saya. Bertambah kecewa saya bila awak seakan nak sembunyikan perkara ni terus.
Awak rasa kenapa saya tolak pelawaan awak untuk keluar semua tu? Hati saya sakit awak. Lagi bertambah sakit bila awak seakan menyalahkan saya bila ada date yang tak dapat saya pergi.
Tambah bila awak seakan buat saya penyebab retaknya hubungan kita. Irfa datang dan mengaku salah dia. Then dia ada bagitahu bertapa dia sukakan awak lebih dari segalanya. Hati siapa yang tak remuk? Tambah bila mendengar dari dia, apa yang awak lakukan bila hanya tinggal berdua dengan dia.
YOU ARE READING
Cerita Kau & Aku [COMPLETED]
RomanceWhat I have with you my love, I don't want with anyone else - Amira Natasha Azmi Biarpun masa ini singkat, izinkan aku mengajarmu erti bahagia - Farah Elina Johari Ini cerita tentang kita. Tentang bertapa rapuhnya jiwa kita. Tentang kau yang beri ak...