"So tell me when will you leave again?" Soalan pertama ku ajukan pada Luca awal pagi itu.
"Why this question suddenly?" Luca membuka mulutnya tapi mata masih tertutup rapat.
"Because its kind like a signal to me. Every time..after we made love, then you told me you'll be out of town and bla..and bla..and bla."
"You know me tooooo well now." Dia tersenyum dan mencium daun telingaku.
"Then tell me."
"You will not believe, but.. im staying for a week with you here. Lets move back to our house after lunch."
"Just a week? I thought you going to say a month at least."
"Eheee.. JAN-GAN temak."
"One month you said tamak? Other husbands stay with their wife everyday, together until they died."
"But you married to your lakih, not these other lakih."
"Tulah padanlah muka aku ber-lakih' kan kau..kan?" Aku memusingkan badanku membelakangi dia. Jam sudah pun pukul 7 pagi tapi kami masih bermalas-malasan lagi di atas katil.
"I know what you feel seyang. Just give me this year to finish everything, then i ask them to transfer me to different field."
"Really?" Aku memusingkan badanku kembali menghadap dia.
"Hmm..i can see that bring happiness to you. I am trying now. If i cant do it in one year, give me two years. Pray and have faith, with you love and God blessing.. when our first child here.. i will be here too."
"Wa...wai..wait. What first child? What are you talking about?"
"Its about time, dont you think so?"
"What time?"
"Well..time that.. we're ready to have.. a.. baby." Mendengarkan isi tersiratnya itu aku memandang tajam ke wajahnya, dan mencebik bibirku.
"I barely see you in our house, now you talk about a baby?" Bukan aku tidak mahukan anak, cuma dengan keadaan kami sekarang ini yang sentiasa saja berjauhan dan kerja Luca yang merbahaya, nanti bodyguard tu pula yang di panggil bapa oleh anak kami, yang bapanya sebenar asyik berada di luar saja.
"Thats why i plan to change my job, my work.. the thing i do now. So we can all stay together."
"Hmm.. anyway, what happen 10 years ago?" Aku mengurik lagi cerita lama yang di ceritakan Emiliano kepadaku.
"Im sure that chipmunk head and mouth told you that."
"Who?" Tanyaku,
"Emil." Tepat sekali tekaannya.
"Oh.. Aldo!" Aku sedar bila Luca dapat mengagak darimana aku mendapat tahu cerita itu, sudah semestinya Aldo yang memberi laporan pada Luca. Aku harap saja dia tidak melihat atau memberitahu kejadian pada waktu hujan tempoh hari. Kenapa pula aku tiba-tiba rasa bersalah ni?!
"Stay away from that chipmunk. He likes strange woman."
"Thats why you married me because im strange?"
"Haahaha.. for us strange means different. But in a good way. Just dont be so close with him."
"So..you both have the same taste. i see..," aku senyum sinis.
Dia menarik selimut putih bersih lagi suci itu dan merayap ke bahagian bawah kaki, mencium jari kaki ku satu persatu,
"Stop it, its time for breakfast."
"Im still not hungry." Jawabnya dari dalam selimut.
"But im hugry,"
"I'll feed you now, dont worry." Balasnya lagi.
Selepas makan tengahari aku mempersiapkan barang-barang yang hendak di bawa ke rumah apartment kecilku. Tetapi Luca sudah pun terlelap di sofa ruang tamu rumah.
"Itulah..over time lah lagi malam-malam." Kataku padanya sambil menyelimutkan dan mencium dahinya.
Di luar ku lihat Aldo sedang membersihkan beberapa buah senapang patah agaknya, gerun juga melihat bodyguard-bodyguadr samseng ini. Setelah beberapa kali aku melihat segala pistol, senapang, senjata yang ganas-ganas ni. Mataku sudah tidak terbeliak besar seperti sebelumnya. Boleh di katakan kecil sikitlah dari mata Fernando tu.
"Hey.. kalau iya pun kamu berlesen bawa ni ke sana ke mari, janganlah bah di tayang-tayang sangat." Aku bersuara taatkala berdiri di hadapan Aldo.
"ti sei spaventa? (Kau takut?)
"Kau sengaja kah kasi tayang-tanyang ni mau kasi takut orang.., kau ingat ini pertama kali aku tengok benda ni?" Agaknya yang ketiga kali lah aku melihatnya setelah berada di sini, Ketiga kali pada bulan yang sama, mau tidak mau aku menerima kenyataan itu.
"Volete provare? (Kau mau cuba)?" Dia memberikan aku pistol yang panjang muncung di depannya itu.
"No, grazie. (tidak, terima kasih)" Cepat-cepat aku masuk ke dalam rumah, seram sejuk aku memandang benda tu.Petang itu Luca meminta aku untuk bersiap-siap keluar dengannya untuk menonton opera. Aduii nah, opera jo! Aku ni konsert apa-apa pun tidak pernah pergi, inikan pula mau pergi menonton opera. Bila aku melihat tempoh opera itu dari jam 8 sehingga jam 11.30 malam, berpeluh terus ketiak ku di dalam kereta.
Kami mengambil tempat duduk di atas seperti yang tertera dalam tiket di tangan Luca.
"Im sure you going to love this." Bisiknya. Aku hanya senyum malu kerana mengkhianati perasaannya.
Lagu demi lagu tiada satu pun yang ku faham, setakat ini sudah 6 kali aku menguap kecil malu-malu menutup mulut. Segan juga orang sebelah menyebelah lihat, Luca juga sedang khusyuk menonton, kekadang kepalanya bergoyang mengikut rentak irama yang di mainkan. Entah bagaimana kepalaku terjatuh dengan sendirinya, pura-pura aku mereggangkan leherku seolah-olah melakukan senaman ringan. Ku jeling Luka dia sedikit pun tidak melihat aku. 'Oh nasib baik.' Bisik hatiku.
Apabila aku membetulkan cara duduk ku, tangannya di letakan atas pahaku. Aku buat-buat tidak nampak. Perlahan-lahan tangan nya meyelit masuk di celah-celah belahan pahaku, gulpp.. aku menelan air liu. Aku menarik nafas panjang dan menghembuskannya dengan perlahan.
"Stop it." Suaraku lagi berbisik. Dia seolah-olah tidak mendengarnya. Semakin gatal tangannya meramas naik ke atas pangkal paha ku.
"Ermm..hrrmm." Aku membetulkan rasa kerongkong ini. Kali ini dia tersenyum nakal.
Selesai tamat persembahan itu dengan tepukan gemuruh yang terakhir, lega hati ku tidak terkata, itupun sudah jam 11.45 minit malam.
"Beautiful, beautiful" Katanya memuji persembahan itu.
"Next time we go for theater."
"Huh?" Aku mengerutkan kening memandang dia, tidak percaya dengan apa yang ku dengar. "Aku rela kau 'out of town' kalau beginilah kau menyiksa aku." Jawabku seakan-akan aku kasih dengar diri ku sendiri saja.
Inikah maksudnya menghabiskan masa bersama-sama? Dating, dating! Patutlah tiada perempuan yang mahu dengan dia, kalau beginilah caranya dia mau mengambil hati perempuan konon. Matilah bah juga berdating dalam sini, 3 jam telinga ku sakit di pekik-pekik dengan suara suprano diorang ni. Pinggang ku pun sakit dengan bangku istimewa ni yang memaksa orang duduk tegak sepanjang masa.
Aduiiilah.. dia bukan saja old fashion, tapi orangnya juga macam oldies, M. Daud Kilau pun tidak dapat menandingi dia.
"Luca, Non sapevo di incontraci qua (Saya tidak tahu kita boleh berjumpa di sini)" Tegur seorang lelaki yang segak ber bow tie biru itu, alah.. yang sayap kupu-kupu di ikat di leher tu. Rambutnya di minyak semua ke belakang tidak bergerak-gerak langsung, somboi lah, hidung pun ala kadar saja tingginya, mata pun warna coklat cadbury, alisnya lebat tersikat rapi. Oh, dan perempuan yang di pegangnya di celah-celah tangannya, tinggi betul dari dia. Adalah mungkin 180 cm tu, rambut blonde red. Warna matanya ala-ala klorox bercampur nila, giginya putih berlapis-lapis yang orang bilang cantik tu. Tapi bagiku macam itulah yang spoil' nya. Bila mulut kau lebar dan agak besar kena-kena dengan susunan gigi begitu.. macam aku geli pula mau cium. Auuuch, kenapalah otak ku ni asyik fikir cium-cium saja.
"Ti presento..mia moglie Grace. (Saya kenalkan isteri saya Grace)" Luca memperkenalkan aku, aku senyum, tetapi lelaki itu sudah pun duluan mencium pipiku. Macam di tendang saja jantung ku oleh si Fernando. Terkejut dengan perbuatannya, tetapi melihatkan mereka dengan muka selamba saja, aku cuba mengawal air muka ku.
"Grace this is Giulio, my schoolmate and his girlfriend Carolina." Ujar Luca lagi.
"Do you like our opera?" Tanya Giulio padaku.
"Absolutely." Aku membohong.
"Next round will be.. 2 months from now, from another group in Milan. You should watch them too. I'll reserve the ticket for you in advance"
"Aww..i dont know what to say..thank you." sialan terperangkap sendiri aku dalam pembohonganku.
Setiba di rumah aku terus duduk di sofa kulit 100% kononya buatan italy itu, aku cuba mencapai kasut tinggi ku untuk membuka hook nya. Lenguh seluruh badanku seperti duduk mencuci kain berbesen-besen di kamar mandi. Luca cuba membantu aku menangalkan kedua-dua kasut ku itu, sepertinya dia faham dengan derita ku selama 3 jam setengah tadi. Dia memicit dan mengurut-urut tapak kaki ku. Sedap rasanya merasa peredaran darah kembali lancar.
"Thank you, i know you dont like it. I can read from all over your face. But, you sat down there and endured it for hours, without complain."
"Oh..you knew. I'll do better next time."
"Hahaha.. better to pretend? hahaha." Dia ketawa mendengar kejujuranku.
"Tolerate, help two person to achieve what they want, and live together peacefully in a long run." Sempat lagi dia bermadah berhelah di hadapanku. Aku hanya memandang kedua-dua tangannya yang menjalar naik ke pahaku sekali lagi, ya sekali lagi. Pandai betul dia sambil menyelam sambil minum air, sambil-sambil tolong orang buka kasut ada maksud di sebaliknya, nampaknya malam ini pun aku over time lah juga.to be continued..
YOU ARE READING
My Sicilian Husband
RomanceApakah yang seorang lelaki mahukan? Apakah yang suami anda inginkan? Sehingga manakah anda mengenali pasangan anda? My Sicilian Husband menceritakan bagaimana seorang wanita cuba untuk mengubah hidup dan kebiasaannya untuk menerima siapakah orangnya...