Part 14

47 0 0
                                    

   Banggggg!!! Bunyi tembakan kedengaran pada waktu itu. Hatiku masih berdebar-debar dan tidak berani melihat apa yang berlaku di hadapanku.

"Ouuuuuuuh! Sh** Grace! At least open your eyes when you shooting someone!" Kata suatu suara yang memang ku kenal. Perlahan-lahan aku membuka mata,
"Luca? Luca, what..and how.." Tersekat-sekat suaraku kerana begitu terkejut dan hairan melihat dia di hadapanku.
"Now, i know where that damn gun was." Sambungnya dan mengambil pistol itu di tanganku.
"Are you crazy? you shot me with your eyes closed?" Luca marah, dan reaksi mukanya seperti menahan kesakitan.

"Why are you here?" Tanyaku kerana masih tidak percaya.
"Why..you shot me?"
"What? No, i did not. I thought..it was someone else..you know.. i heard voices.., Ohhh No. Does it hurt?" Aku melihat Luca menahan lengannya dengan tangan yang satu lagi. Kemudian Aldo dan seorang lagi entah siapa masuk terburu-buru mendapatkan Luca.
"Ohhh... perfect. Now i believe you is real." Kataku sebaik saja melihat Aldo.
"Non ha niente, solo un graffia. Ma dobbiamo chiamare un dottore. (Tidak ada yang serius, cuma sedikit calar. Tapi kita perlu dapatkan doktor)" Aldo berkata sebaik saja memeriksa tangan Luca.

"Oh..Thank god." Ucapku syukur lega.
"Really? Thank God??? You thank god after you shot your husband?"
"Luca, what i mean is... Hey, Where is your manners? Dont you know how to knock someone's door before come in?"
"You the one with the gun.. now its my fault i did not knock your ..wide open door?"
"Oh god, im sorry. But he said nothing serious. Just go to the hospital,"
"I will not go anywhere." Keras kepala juga sudah berdarah-darah lengan bajunya. Sementara aku melihat Aldo mencungkil peluru yang melekat pada dinding rumah itu.

"Luca why are you here? How can you find me?" Suaraku mulai tenang dan menolong dia menanggalkan kotnya.
"You made me crazy Grace. You made me crazy. I know you angry but i didnt know you..that angry until you wanted to kill me."
"Hey.. i didnt want to kill you, or kill anybody. I was scared someone bad ..hmmm.. rob.. me."
"Who wants to steal from you? Look at this house?"
"Anyway, what do you want?" Sehingga aku terlupa pula untuk bertanya tujuan asalnya.
"What i want? Are you serious? Im going to take you with me."
"No. I dont want to follow you. Im going to stay here."
"Then should i report this to police nearby? First you stole my gun, second you kept the gun by yourself which is illegal, third..you shot.."
"Ok..Ok. Just let me think." Aku akur dengan semua kesalahan ku itu. Aku pasti Luca tidak berbohong denganku apabila dia cuba mengugut aku begitu.
  
Aku tahu Luca akan melakukan apa saja untuk mendapatkan apa yang di mahunya. Sesungguhnya aku tidak menyangka dia boleh mencari aku sehingga ke sini. Lagipun pelan rancangan ku juga sepertinya sudah sampai ke penghujungnya kerana duit simpanan ku habis untuk ku bayar pada tuan kedai tempat aku berkerja.

   Aldo masuk dengan seorang doktor di rumah kecil ku itu dan bersiap-siap untuk memberi sedikit jahitan pada lengannya yang kena tempias pada peluru tadi. Aku hanya melihat sahaja doktor itu beraksi, entah dari mana mereka dapatkan doktor itu aku sendiri tidak tahu yang sudah dua bulan menetap di situ.

   Kemudian aku menyuruh Luca baring di katil kecilku, berehat sebentar kerana jarum yang di berikan doktor tadi. Apabila doktor itu meminta diri aku melihat jam di telefon bimbit ku sudah agak lewat barulah aku teringat akan signora Alba.

"Give me two thousand euro." Aku menadahkan tapak tanganku di hadapan Luca yang terbaring di atas katil itu, dia merenung ke dalam anak mataku.
"What you want to do with that money?"
"Just give me, i need to pay someone for something.."
"What something?"
"Aldo, vai con lei.. e paga quella persona. (Aldo, pergi dengan dia dan bayar orang itu.)" Arah Luca pada Aldo.
"No, He cant come with me." Aku terus membantah.
"I dont want you to get hurt, he will give money to that person."
"Nasib akulah berlaki mafia." Aku menarik nafas panjang kemudian menghembuskannya. Belum sempat aku keluar dari rumah itu, aku terdengar suara tuan punya rumah yang ku sewa itu kecoh-kecoh di luar rumah. 
"Who's that?" Tanya Luca,
"I think.. the landlord." Aku cepat-cepat menuju ke muka pintu.

   Kelihatan marah perempuan tua itu melihat dua orang lelaki yang tidak ku kenali menyamping pada kereta Audi di depan rumahku bersama sebuah kereta lagi di belakangnya.

"Chi sono? (Siapa mereka)"
"Sono il marito. (Saya suami dia)" Terang Luca yang tiba-tiba muncul di belakangku.
"Errrhh..," terkunci mulutku untuk membantah apa yang dijawab Luca kerana itulah kebenarannya.
"Marito? Ma.. tu sei italiano. (Suami? Tapi kau kan orang itali)" Jawab perempuan tua itu seperti tidak percaya. Patutnya perempuan tua ini yang ku tembak tadi, celupar betul mulutnya yang suka deskriminasi orang.

"Si, vengo dalla Sicilia... (Iya, saya dari sicily. Kami ada pertengkaran sedikit dan dia keluar dari rumah sebab marah dengan saya. Ini sijil perkahwinan kami)" Kata Luca yang menunjukan sekeping kertas yang berwarna kuning-kuning emas itu. Menelan air liur aku mendengar penjelasannya, siap bawa dokumen kahwin kami lagi pula tu.
"Ahh.. mi dispiace... (Maafkan saya. Saya tidak tahu apa-apa, kenapa kau tidak bagitau saya yang kau sudah berkahwin dengan orang sini?)" Berubah terus air muka perempuan tua itu melihat aku, dari zalim ke wajah kanak-kanak riang yang baru dapat gula-gula.
"Mi dispiace se mia moglie.... (Sya minta maaf sekiranya isteri saya menganggu puan sehingga hari ini. Saya harap puan tidak marah dengan isteri saya kerana dia belum berapa pandai berbahasa di sini.)"

"Thats not true.., shes the one treating me bad. Shoot her in the head." Kataku, Luca melirik aku di hujung matanya.
"I mean it! Do it now." Sambungku lagi, cepat-cepat dia menarik aku berdiri di belakangnya. Mungkin dia fikir aku sudah hilang akal berjenaka tidak bertempat.
"Domani noi lasciare questo casa.... (Esok kami akan keluar dari rumah ini. Boleh saya tanya sekiranya ada apa-apa yang perlu kami bayar sebelum kami pergi dari sini)"
"Ask my 2 months deposit." Aku bersuara dari belakang Luca.
"No, niente.... (Tidak ada. Tidak perlu bayar apa-apa. Sayangnya kamu mau keluar begitu cepat. Saya suka isteri kau, dia seorang yang baik. Tapi saya tidak boleh kasih balik wang deposit sebab kamu keluar dengan tiba-tiba)" Bermuka-muka perempuan tua ini tiba-tiba seperti talam di rumahku.

"No, va bene per me... (Tidak apa. Saya ok. Saya berterima kasih dengan kebaikan puan.)" Luca masih bermain dengan kesopanan dan kesantunannya.
"Ma, perche c'e... (Tapi kenapa ada darah pada baju kau. Kau cedera? Aku terdengar bunyi ganjil tadi sebab itu aku turun.)"
"Oh..non e niente.... (Oh tiada apa-apa. Cuma sedikit kemalangan dengan kereta di jalan tadi sebelum sampai di sini. Mungkin bunyi kereta saya yang satu lagi yang kau dengar, ada masalah sikit tapi kawan saya sudah bawa dari sini.)" Luca menipu dengan bunyi tembakan yang mungkin kedengaran perempuan tua ini. Kalau orang yang betul-betul tahu bunyi tembakan tentu kenal bunyi tadi. Tapi aku bersyukur juga tiada yang risau atau peduli sangat.

   Aku hanya menunggu di dalam kereta seperti yang di arahkan oleh Aldo kepadaku ketika dia pergi membayar Signora Alba di kedai dobi tempat aku berkerja. Entahlah bagaimana dia tangani perkara itu, aku harap biar dia takutkan sedikit perempuan tua yang satu lagi ini. Agar tidak membuli orang yang susah. Tidak sampai setengah jam aku tunggu di dalam kereta Aldo sudah pun kembali bersama dengan Signora Alba dan beberapa pekerja di situ. Cepat-cepat aku menaikan cermin kaca kereta hitam itu, kerana tidak mahu berdepan dengan mereka dan meminta Aldo segera beredar dari situ.

"Apa dia cakap? Tentu muka dia pun terkejut konon.. macam tu tuan rumahkan?" Tanya ku pada Aldo dalam kami menyusuri jalan raya yang legang itu.
"Hai mentito tuti quanti, per questo loro tratare te cosi. (Kau menipu semua orang di sini. Sebab itu mereka layan kau begitu.)"
"Ahhhh..semua pun macam taih' ja. Andrea saja yang bagus..ohhhhhhh," Aku mengeluh sendirian kerana tidak tahu bagaimana untuk aku katakan pada Andrea nanti, dan Aldo cuma melihat aku sepantas kilat dengan mata tajamnya, seolah-olah faham apa yang aku katakan.

to be continued...

My Sicilian HusbandWhere stories live. Discover now