Part 18

56 0 1
                                    

"Grace, Grace.." Jerit Luca memanggil aku di atas bilik di rumah ladang itu.
"Si? (Iya)" Jawabku.
"Sali su. (Naik atas)" Arahnya, kaki ku melangkah seperti anak kecil bermain di tangga yang menuju ke tingkat dua itu.
"You are my wife, You're the second..i trust after myself." Luca bercakap begitu serius kali ini.
"What? What did you do?" Tanya ku takut-takut.
"Its time.. i married you because i love you, i trust you, and you must know.. start from now my life depends on you."
"What are you talking about?"
"Im sorry to burden you for so many things, but only you can do this, you're strong and you can do this."
"Luca, you scared me. You killed someone?" Aku meneka dengan perkara-perkara ganjil yang dia katakan ketika itu.
"Stop joking Grace, listen... listen to me." Nadanya tinggi menegur aku.
"Come here.." Dia menarik tanganku ke bilik bacaan di rumah itu, yang hanya sekali dua ku masuk.

   Di dalam hati aku berharap sangat bukan benda pelik yang ingin dia tunjukan kepadaku, manalah tau serigala kah, buaya kah, mayat orang kah.. sebab itu mungkin dia berahsia selama ini. Luca menarik sebuah almari buku yang tidak langsung ku sangka ianya adalah sebuah pintu. Tidak pernah ku tahu dalam rumah ini ada bilik rahsia.

   Sebuah bilik kecil yang mempunyai dua buah almari besi, sebuah meja tulis hampir sama dengan yang satu lagi berada di bilik Luca. Tidak ada yang aneh aku melihat bilik itu, seperti sebuah bilik yang biasa saja.

"This are the important keys to open everything." Dia menyerahkan aku segulung kunci yang bermacam-macam bentuk.
"No label?"
"You need to memorize it."
"You think im computer?"
"Grace..focus!" Dia mengherdik aku lagi.

   Dia menunjukan aku satu-persatu di mana kunci-kunci itu berfungsi, almari besi yang berwarna kehijau-hijauan itu penuh dengan dokumen tersusun rapi. Semuanya surat menyurat, geran tanah, wasiat dari nenek moyang nya termasuklah ibu bapanya juga. Aku tidak pernah terfikir Luca mempunyai aset yang begitu banyak.

   Kemudian lesen perladangan, bercucuk tanam, memiliki haiwan ternakan, kenderaan berat, jentera, bot pelayaran.. apa? Bot pelayaran?! Aku tidak pernah lihat Luca mempunyai bot pelayaran. Dan yang paling penting lesen memiliki senjata api atas namanya dan juga bapa mertuaku. Tidak kurang juga fail yang mengandungi jenis-jenis cukai yang harus di langsaikan dalam setahun, yang itu aku tidak hairan. Dari awal lagi Luca sudah mendedahkan aku dengan cukai-cukai kerajaan dan juga daerah dan negeri yang harus di lunaskan dalam tempoh yang di kehendaki.

   Cukai pendapatan, cukai rumah mengikut keluasan persegi, lagi besar rumah itu lagi besar cukainya, cukai tanah dua kali setahun, cukai sampah, cukai bilangan kenderaan, cukai kesihatan termasuklah doktor keluarga, cukai perbelanjaan, malah anak yang baru lahir dan juga orang mati juga di kenakan cukai. Bingung kepalaku melihat dokumen-dokumen warna-warni itu.

   Tidak cukup dengan itu segala buku cek, penyata, kad dan buku-buku bank, cop mohor Luca, dan segala-galanya juga di keluarkan di hadapan mataku. Entahlah apa perasaan ku ketika itu, aku tidak tahu apa reaksi yang harus aku tunjukan kepadanya agar tidak di salah ertikan.

"All yours." Kata Luca pada ku,
"What do you mean by that?" Aku terduduk di kerusi beroda yang boleh berpusing-pusing itu.
"Today onwards. Its your responsible."
"Luca all..this.. not mine."
"Thats your duty when you accept to be my wife."
"Luca.. I cant."
"Sure you can, I told Angelo our accountant, Mario the family lawyer and Signora Rossi my secretary, will teach you everything."
"You have secretary? I dint know that."
"My mother has been through it, my grandmother too.. and now you."
"Is this..something like heredity punishment to the woman in this family?"
"Here, is the other related document, report and everything you need to know." Dia menyerahkan dua buah pendrive kepadaku.
"This key.. for this one.." Kunci kecil itu dan ada kod nombor lagi yang harus di tekan pada peti keselamatan, apabila Luca membuka peti besi merah itu, hampir meleleh air liur ku melihat emas kekuning-kuningan memancar mataku berkelip-kelip. Barang-barang kemas entah berapa kilo lah beratnya. Menurut Luca semua itu adalah turun temurun, dan hadiah pemberian orang-orang dalam setiap upacara yang pernah meraka jalankan. Beberapa buah barang kemas itu juga terdapat berlian bertakhta di atasnya. Kemudian duit-duit kertas dengan himpunan 500 euro, satu ratus euro dan 50 euro. Tidak cukup di bank di rumah pun di simpan juga.

"Luca, are you sure.. you're not mafia?"
"I am certainly.. Not."
"Luca, where all this...from...exactly? You rich...obviously."
"Its still not mine. All this belongs to my parent. When they die automatically become mine. If i die..all this become yours. If we two die.. they will take away all this, including the house"
"They? Who? Who will take away all this?"
"You will learn that soon." Balas Luca.
"Can you buy me a private jet.. then?"
"Kau mimpin!"
"Uffffffffff.. mimpi bah..mimpi! Banyak saja duit tapi kedekut bukan main."

   Sejak hari itu jadual ku yang free free saja sebelum ini penuh dengan tiba-tiba, selain dari kelas signor Drago, aku terpaksa mendengar syarahan dan belajar mengingati nombor, peratusan, darab punya darab, tolak sana sini.. dari 3 orang yang menjadi orang kanan dan kiri Luca. Kadang masa bermanja di dalam selimut dengan Luca juga sudah tidak ada lagi.

   Selain itu aku belajar perkara-perkara tradisional mereka di sini, masak-memasak, majlis-majlis dan pesta keramaian, cara berpakaian, tata tertib, susun atur meja makan, dan..tidak terkira aku semuanya. Inilah pembalasannya beberapa lama aku bebas masa sendiri selepas berkahwin, tau-tau balasannya 5x ganda lagi pembalasan si pitung kepadaku.

"Anything happen, you must follow what i say. If i say run.. you run. If i say go..quiet, you must do it." Luca berpesan keras padaku ketika dia bersetuju untuk membawa aku melihat dia keluar berkerja kali ini. Gembira hatiku tidak terkata, sebaliknya muka Aldo gundah-gulana dari tadi.
"Kau ni kenapa? Muka monyok saja macam ikan masin." Aku berkata pada Aldo.
"Non devi andare per forza. (Kau tidak perlu pergi sebenarnya.)"
"Tapi aku mau ikut juga."
"Grace, stay close to Aldo. No matter what happen, you never leave his side."
"Whats wrong with you two? How many times you must tell me to follow you.. follow him," Aku naik berang dengan nasihat yang tidak berhenti-henti itu.

  Luca mengambil dua bagasi pakaian kami berdua untuk di masukan ke dalam kereta, setelah mengucapkan selamat tinggal kepada kedua orang tuanya, hatiku bukan main gembira lagi sebab kali ini aku berada di sampingnya dan melihat bagaimana dia membuat kerja-kerjanya. Kami menaiki kereta selama 6 jam ke Catania, setibanya kami di hotel dia terus menukar pakaiannya dengan seluar jeans dan t-shirt polo berwarna hijau muda, aku tidak berhenti-henti melihat dirinya. Sebab selama ini aku biasa melihat dia dengan kot, kot dan kot. Jarang-jarang sekali aku berkesempatan melihat dia berapkaian santai begitu. Lantas aku memeluk dia mencium dia berkali-kali, dia membalas sekejap kemudian menolak aku dengan lembut.

"Grace, i cant do work like this. I must stay focus, and i hope you too. Stay quiet all the time, just be my wife. Whatever you hear or see.. stay calm ok."
"Grrrrrrrrh.. satu kali, dua kali cakap cukuplah, masuk ketiga kali..boring lah." Aku sengaja mengeluh di hadapannya. Kerana tahu dia tidak memahaminya juga.

to be continued...

My Sicilian HusbandWhere stories live. Discover now