Part 30

52 0 3
                                    

"You know what?" Andrea berhenti mengunyah pizza di tanganya.
"Yeah.." Sahut ku dan menghirup coca cola itu.
"I have good news."
"Ahhh si?"
"They let me stay here to continue my research." Dia senyum lebar.
"What do you mean here?"
"In Sicily!"
"Really? That sounds great. But why you choose to stay here?"
"So i can keep my eye on you."
"Hahahaha.. I'm someone's wife. Why do you care?"
"You seems lonely, and i was thinking maybe.. my company will keep you feeling better."
"Oh, you such a sweetheart. But i chose my life commitment with someone else."
"You still can choose if you want, especially in this situation." Dia tidak memandang aku ketika berkata sedemikian.
"Andrea, im sure you will find your other half soon enough. We just met..by coincidence."
"I still keep you..here," Kali ini dia memandang ke wajahku manakala meletakan tangan kanannya pada dada sebelah kiri.
"Dont joke with me. You not see this.." Giliranku menunjukan perutku yang sememangnya bulat dan jelas di lihat.
"Well..i dont mind to be a father figure. Age is just a number, im responsible and dedication..and why not?" Andrea menyilangkan kakinya, selamba saja dia bercakap begitu. Mataku terkebil-kebil mendengar dia.
"Ehehehe... you funny." Kerana terperangkap di situ, aku berpura-pura tidak faham.

    Gila agaknya budak ini, banyak-banyak perempuan.. perempuan yang berperut besar juga yang di inginkan, tapi mendengar pengakuannya membuatkan aku tersenyum sendiri. Ada satu perasaan bahagia yang tidak dapat ku ungkapkan di situ.

"Why you never ask me what happened to my husband?"
"Why? Is that so important for me to know? Then.. makes you hurt and cry again?"
"You know..isnt it?"
"I heard something. But im here for you, i wanted you to know that im here for you." Dia memegang tanganku sambil melihatnya. 'Getaran jiwa, melanda hatiku..tersusun nada irama dan lagu..!' Pandai pula hatiku menyanyi lagu si P. Ramlee ni tau, aduiiilah hati..berbunga-bunga lagi kau.

   Aku merenung jauh pada gelora laut biru di hadapanku, pemandangan yang tidak lagi menghairahkan aku, yang sudah pun menjadi kebiasaan pada mata ini. Tapi, entah mengapa aku rasa tidak selesa setiap kali bersama Andrea, sepertinya ada orang yang sedang memerhatikan kami secara senyap-senyap. Kadang-kadang orang di sekeliling ku menimbulkan syak di mataku,

"Maybe this is crazy, but i think that man over there.. is watching us. I dont know.. or maybe it just my uncomfortable feelings whenever im with you." Beritahu ku pada Andrea.
"What makes you think so? I dont see anything starange. And..since when you being not-comfortable around me?"
"Well.. you right, maybe it just my feelings." Agaknya perasan orang mengandung tak.. asyik nak syak orang saja, emosi yang selalu saja ke laut cina selatan. Tapi ianya membuatkan aku juga terfikir kalau-kalau mereka itu spy daripada Luca, atau orang-orang yang selama ini mengintai dan berniat jahat pada Luca, yang menjadi punca nasib aku begini! Cepat-cepat ku sangkal fikrian yang bukan-bukan itu.

   Belum pernah aku tinggal seorang dalam rumah ini, dan inilah pertama kalinya aku berada sendirian. Sebab setiap kali Luca ke luar bandar dia akan meninggalkan aku bersama ibu bapanya di rumah ladang. Sekarang, rumah besar itu sudah tidak ada dan berita mengenai Luca pun belum aku terima apa-apa. Balik-balik yang di katakan peguam Luca..'kami akan berusaha membebaskan dia..' Sudah berapa minggu berlalu, satu perkhabaran pun tidak ku terima. Jangan-jangan Aldo juga turut di tangkap, sudah beratus-ratus kali aku menghubunginya pun tidak dapat-dapat sehingga sekarang. Mungkin kah tuduhan itu betul? Aku nampak sendiri bungkusan yang mereka percayai dadah itu di dalam rumahku. Tidak pernah terlintas dalam fikiranku yang rumah ini tempat tersimpannya bahan durjana yang boleh membawa ke tali gantung. Tapi kalau benar itu milik Luca, takan begitu lama mereka menahannya, asyik-asyik dalam siasatan, asyik-asyik dalam siasatan. Kalau betul salah sudah lama di jatuhkan hukuman kan? Dan tentunya mereka akan datang menangkap aku sama.

   Bunyi deringan loceng pada pintuku menyedarkan aku dari terus membuat spekulasi kalah-kalah Sherlock Holmes, tinggal lagi tidak cukup kakitangan, kalau tidak team CSI aku tubuhkan.

My Sicilian HusbandWhere stories live. Discover now