“ABANG, bangunlah. Hishh dia nikan. Nak tunggu matahari tegak ke apa baru nak bangun?” Bebel Hawa sambil mengemas apa yang patut di dalan bilik mereka itu. Sebenarnya tak adalah sepah mana cuma katil aje tak berkemas lagi.
“Emm.” Balas Rifqi.
“Eii, orang tua ni. Aku cepuk kang. Nasib baik perangai tu elok daripada mak kau.” Bebel Hawa lagi. Melihatkan Rifqi yang hanya mendiamkan diri, Hawa mengambil keputusan untuk turun ke dapur. Memasak apa yang patut untuk orang tua di atas.
“Nak masak apa ya?” Ngomel Hawa sendirian. Hawa mula mengeluarkan bahan-bahan masakan untuk memasak Nasi Goreng Sardinnya. Setelah siap, Hawa menghidangkan satu di meja makan dan satu lagi untuk ‘orang tua’nya yang berada di dalam bilik. Kedatangan Husna yang macam Mak Lampir tu hanya dijeling oleh Hawa.
‘Muka lawa tapi hmm…’ Kutuk Hawa dalam hati. Husna menghidu masakan yang dibuat oleh Hawa itu.
“Eii, apa yang kau masak ni? Bau masam!” Kutuk Husna.
“Kalau kau nak makan, makan. Tak nak sudah. Aku tak paksa pun kau makan. Mulut kau yang masam kau kata masakan aku yang masam.” Balas Hawa.
“Eh mulut kau ni memang tak ada insurans kan? Biadap memanjang.” Kata Husna.
“Sekurangnya hati aku tak adalah busuk sangat nak merosakkan rumah tangga orang.” Balas Hawa lalu beredar daripada situ dengan membawa dulang makanan untuk suaminya.
♘
HAWA membuka pintu biliknya dengan harapan, Rifqi dah bangun. Makin berasap pulak Hawa bila melihat Rifqi masih terlentang di atas katil. Lepas Subuh aje terus Rifqi terlentang sampailah jam menunjukkan pukul 9 pagi. Hawa meletakkan dulang makanan di atas meja lampu di sisi katil.
“Abang! Bangunlah! Nak bangun pukul berapa ni?! Mentang-mentanglah hari ni cuti, sedap-sedap dia nak landing. Selalunya pergi jogging. Ni tak pergi jogging pulak. Stresslah aku dengan orang tua ni!” Bebel Hawa. Rifqi diam tidak berkutik. Hawa menyentuh badan Rifqi yang tidak bergerak itu.
“Abang! Hei, abang! Alamak, dah mati ke orang tua ni?” Hawa cuak.
“Abang! Abang!” Hawa menggoyang kuat badan Rifqi sekali dengan katil pun bergegar. Tubir mata Hawa mulai basah. Hawa terduduk di sisi katil.
“Abang! Jangan tinggalkan Hawa! Hawa baru nak belajar cintakan abang. Nak hidup dengan abang. Kenapa abang tinggalkan Hawa cepat sangat? Baby tak sempat nak jumpa abang tahu tak?! Hawa sanggup buat apa aje untuk abang.” Hawa menangis teresak-esak. Menangisi nasibnya yang menjadi janda pada usia yang terlampau muda.
“Hawa kenapa ni? Menangis-nangis macam budak-budak. Hawa nak beranak ke?” Soal Rifqi dengan mamainya.
“Abang? Abang tak mati?” Soal Hawa sambil mengelap air mata dan hingusnya yang hampir meleleh.
“Bila masa abang mati sayang? Abang syok tengah mimpi tadi, sayang kacau.” Kata Rifqi kemudian menyambung semula tidurnya.
“Eiii, orang tua ni!! Penat tahu tak orang kejut dia, bawakkan makanan untuk dia tinggal tak mandikan aje lagi, sesedap dia aje buat kita macam ni! Abang jahat!!!” Terkejut Rifqi mendengarkan tempikan Hawa yang macam orang gila itu.
“Hei, Hawa! Hawa kenapa ni?” Rifqi mulai berang. Berair mata Hawa melihatkan kemarahan Rifqi.
“Hawa… Hawa… Hawa masakkan untuk abang tapi abang tak bangun pun. Penat Hawa masakkan untuk abang. Dahlah dengan bawak anak-anak abang ni. Ingat ringan ke? Sampai hati abang marahkan Hawa.” Rajuk Hawa lalu membawa diri ke dalam bilik air. Hawa menangis teresak-esak di dalam bilik air macam orang mati laki aje. Rifqi menepuk dahi apabila sedar akan kesilapannya.
“Hawa, Hawa sayang. Hawa janganlah merajuk. Abang mintak maaf okay. Abang tak sengaja. Abang penat sangat tadi. Banyak kerja kat office.” Pujuk Rifqi.
“Siapa suruh abang banyak kerja. Kan kat office tu ramai pekerja.”
“Aduh, kenapa dengan bini aku ni?” Bebel Rifqi sendirian.
“Apa abang cakap?!” Sergah Hawa.
“Tak sayang, tak. Abang tak cakap apa-apa pun. Sayang janganlah macam ni. Abang belanja nak tak?”
“Belanja apa?” Soal Hawa seperti tertarik dengan tawaran Rifqi.
“Sayang nak apa?” Soal Rifqi.
“Sayang nak aiskrim dengan coklat ferero rocher!”
“Mana boleh makan aiskrim nanti…”
“Huwaaaa abang tak sayang Hawa!” Makin kuat tangisan Hawa di dalam bilik air itu.
“Okay, okay. Petang nanti kita beli aiskrim dengan coklat.”
“Janji?”
“Janji!” Balas Rifqi. Kedengaran kunci di buka dari dalam bilik air. Kelihatan muka Hawa yang sembab.
“Ya Allah, Hawa! Janganlah buat abang macam ni lagi.” Kata Rifqi.
“Hawa tak buat apa-apa pun. Abang yang buat Hawa.” Kata Hawa.
“Apa-apa jelah sayang. Hawa dah makan? Tadi Hawa kata ada masakkan untuk abang. Mana?” Hawa memuncungkan bibirnya ke arah meja lampu di sisi katil.
“Okay, abang mandi dulu lepastu kita makan sama-sama.” Hawa menganggukkan kepalanya serta senyuman manisnya.
‘Haih, nasib badan dapat bini macam ni.’ Kata hati Rifqi lalu beredar ke bilik air untuk membersihkan diri.
YOU ARE READING
DENDAM CINTA ✔
Lãng mạn"Kau memang tak guna Syed Rifqi Harith!! Dasar lelaki pengecut!!" - Hawa Afwan. Hawa seorang gadis yang sangat nakal dan suka membuli tapi dia seorang yang rajin, penyayang dan taat. Kelakuannya membuatkan semua orang membencinya kecuali Umaira Irdi...