BAB 7

7K 142 3
                                    

TIGA orang jenazah sudah pun di bawa pulang ke rumah oleh pihak hospital. Jenazah sudah dimandikan dan dikapankan. Hanya tinggal untuk disembahyangkan saja. Di samping tiga jenazah itu, ada seorang lagi ahli keluarga yang akan hidup keseorangan tanpa ahli keluarganya yang lain. Hawa duduk di samping ahli keluarganya. Mulutnya terkumat kamit mengikuti bacaan Yaasiin daripada tetamu yang hadir. Sesekali air matanya menitis tapi tiada esakan yang keluar dari mulut Hawa. Hanya air mata yang berbicara. Mak Limah yang melihat keadaan Hawa, tertunduk lemah. Sewaktu arwah suaminya meninggal, Mak Limah tak sekuat Hawa ketika ini.

“Assalamualaikum.” Suara orang memberi salam menarik perhatian Hawa. Kelihatan Maira, mama dan papa melangkah masuk ke dalam rumah. Mama dan papa bersalaman dengan tetamu yang berada di situ manakala Maira meluru ke arah Hawa lalu memeluknya erat.

You're such a strong lady, babe.” kata Maira.

“Aku tak kuat Maira.” Hawa mulai menangis teresak-esak. Entah kenapa Maira pun rasa nak menangis. Mungkin dia dapat merasai apa yang Hawa rasa.

“Shhh…” Maira masih memujuk Hawa.

“Rasanya eloklah kita bergerak sekarang. Lama-lama nanti tak elok untuk arwah. Lagi seksakan dia aje.” kata Pak Mail yang sebenarnya merupakan Tok Imam di surau kampung itu. Hawa hanya menganggukkan kepala tanda bersetuju dan membenarkan mereka menguruskan arwah. Jenazah diangkat untuk dibawa ke surau untuk disembahyangkan. Manakala Hawa dan keluarga Maira terus menuju ke Tanah Perkuburan Islam Kampung Parit.

“Mama tak sangka Kak Aini pergi macam tu. Mama tak sempat langsung nak jumpa Kak Aini.” kata Datin Aida dalam sebak. Dato' Hanif memeluk bahu isterinya.

“Sebelum Kak Aini pergi, dia ada telefon Aida. Dia kata suruh jaga Hawa elok-elok.” kata Datin Aida lagi. Air mata Datin Aida turun dengan deras. Sewaktu Puan Aini menelefonnya pagi sebelum Puan Aini meninggal, Datin Aida juga merasa pelik dengan Puan Aini yang tiba-tiba menyuruhnya menjaga Hawa dengan elok.

“Tak sangka, bang. Tu amanah dia untuk Aida.” Tangis Datin Aida di dada Dato' Hanif. Hawa yang mendengar turut terkedu. Puan Aini bagaikan dapat merasai yang dia akan meninggalkan Hawa buat selamanya.

“Mama sabar eh. In Sha Allah, mak kat sana mesti gembira dengan ayah dengan adik. Mama kena kuat.” pujuk Hawa yang duduk di sebelahnya. Datin Aida merungkaikan pelukannya dengan Dato' Hanif. Dia memandang Hawa.

“Hawa, nanti Hawa duduk dengan mama papa eh?” pinta Datin Aida.

“Ma, Hawa mintak maaf. Hawa tak boleh. Hawa nak duduk dekat rumah tu. Kalau Hawa perlukan apa-apa, Hawa call aje Maira.” kata Hawa dalam ketawa hambarnya. Kak, akak didik Hawa baik sangat. Aida bangga dengan akak. Semoga akak dengan abang dan Haris tenang kat sana. Doa Datin Aida dalam hati.

SETELAH selesai pengebumian, Maira dan ahli keluarganya terus pulang ke rumah Hawa terlebih dahulu. Mereka akan tidur di rumah Hawa setelah kenduri tahlil untuk ahli keluarga Hawa selesai.

“Mama dengan papa bolehlah tidur dalam bilik mak dengan ayah. Nanti Hawa kemaskan.”

“Aku tidur dengan kau eh Hawa.” kata Maira.

“Memanglah tidur dengan aku takkan nak tidur dalam bilik Haris pulak. Ke kau nak tidur bawah ketiak papa.” usik Hawa.

“Hawa!” Mereka tertawa melihat Hawa yang mengusik Maira. Ternyata gadis itu memang kuat dari segi fizikal dan mental.

“Mama dengan papa tunggu jap. Hawa buat air.” kata Hawa. Dato' Hanif dan Datin Aida hanya menganggukkan kepalanya. Setelah Hawa selesai buat air, mereka sekeluarga duduk di ruang tamu sambil menonton televisyen.

DENDAM CINTA ✔Where stories live. Discover now