Tiga bulan kemudian…
BERDEBAR-DEBAR hati Maira melihat Hawa merasa masakan pertamanya. Kau bayangkan bila Faris ajak kahwin minggu lepas and Maira terus menolak mentah-mentah dengan alasan dia tak pandai masak. Sebab tu dia gigih nak belajar memasak daripada Hawa. Maira langsung tak kisah pasal Faris yang merajuk dengan dia sebab tolak ajakan kahwin.
“Macam mana? Sedap tak kek aku?” Soal Maira. Makin berdebar pulak bila Hawa mengerutkan dahi dia.
“Maira!” Hawa menjerit nyaring. Terkejut Maira dibuatnya.
“Sedapnya kek kau!” Puji Hawa bersungguh-sungguh lalu memotong lagi sepotong kek. Bersinar-sinar mata Maira lalu mengambil tupperware dan memotong beberapa bahagian kek lalu di masukkan ke dalam tupperware itu.
“Thanks, babe! Aku pergi jumpa Faris dulu!” Kata Maira lalu mencapai tudungnya. Bapak selekeh giler Maira waktu tu! Dengan t-shirt lengan panjang berwarna merah, seluar tracksuit dan tudung bawal berwarna hitam. Hawa yang baru sedar daripada terpinga tu tak sempat nak menahan Maira yang selekeh tu. Nasib lawa. Hawa hanya menggelengkan kepalanya.
♘
TANPA memandang sekeliling, Maira terus merempuh bilik kerja Faris. Kelihatan Rifqi juga berada di situ.
Dah kenapa Rifqi ada dekat pejabat Faris ni?, kata hati Maira tapi dia abaikan.
“Awak, nah makan ni! Saya gerenti sedap! Saya dah sedia nak jadi isteri awak!” Kata Maira mengundang tawa Faris dan Rifqi.
“Kenapa gelak?” Soal Maira, pelik. Faris hanya menggelengkan kepalanya dengan sisa tawa yang ada. Dia mula mencapai tupperware yang berisi kek coklat cheese itu lalu merasa sedikit. Tiba-tiba Faris meluahkan semula.
“Kek apa ni you?!” Soal Faris. Perghh!! Rasa dia hangit langsung!
“Kenapa you?” Soal Maira.
“Kenapa rasa dia pelik? Rasa hangit!” Jujur Faris.
“What?!”
“Ta… Tapi Hawa rasa tadi okay aje. Dia kata sedap sangat. You tipu I!” Bentak Maira.
“Eh, I tak tipulah. You rasalah sendiri.” Faris menghulurkan tupperware yang berisi kek buatan Maira itu. Maira merasa sedikit and yes, dia rasa hangit! Maira meluahkan balik kek itu.
“Maira, Maira. Yang you suruh Hawa rasa tu dah kenapa? Sah, sah otak dia tak betul lepas kena dengan I.” Kata Rifqi dengan senyuman sinis. Faris dan Maira memandang sesama sendiri sebelum beralih ke Rifqi.
“What do you mean, Rifqi? Jangan cakap kau betul-betul rogol Hawa malam tu!” Faris mulai membentak. Makin terkejut Maira. Dia tidak sangka Hawa menyembunyikan perkara ini daripada dia.
“Kau memang binatang, Rifqi!” Jerit Maira. Rifqi hanya tersenyum sinis.
“Tak salahkan aku buat macam tu? Dia isteri aku.” Kata Rifqi. Dia langsung tak ada perasaan bersalah dengan apa yang dia buat dekat Hawa.
“Aku dah agak ada something dengan Hawa. Rupa-rupanya kau yang…” Maira sedaya upaya cuba menahan amarahnya. Dia bukanlah seorang yang baran.
“Kau dengar sini, Rifqi. Aku akan pastikan Hawa tak akan bersama lagi dengan kau.” Maira berkata dalam nada keras lalu meninggalkan dua jejaka itu.
♘
MAIRA melangkah masuk ke dalam rumah. Dia mencari keberadaan Hawa tika itu. Bunyi barang pecah menarik perhatian Maira. Dia menuju kebilik Hawa, kelihatan Hawa terlantar pengsan di tepi katilnya.
“Ya Allah, Hawa!” Maira memangku kepala Hawa. Maira makin panik apabila melihat cecair warna merah mengalir di kaki Hawa.
♘
MAIRA menunggu resah kehadiran doktor yang merawat Hawa kini.
“Maira!” Hati Maira lega apabila melihat kehadiran Faris. Sekurang-kurangnya hatinya merasa senang sedikit dengan adanya Faris.
“Hawa macam mana?” Soal Faris, risau. Sejurus itu, doktor yang merawat Hawa keluar daripada Bilik Kecemasan.
“Macam mana doktor dengan keadaan kawan saya?” Soal Maira.
“Keluarga atau suami Puan Hawa ada dekat sini?” Soal doktor terbabit.
“Hawa anak yatim piatu, suami dia…” Faris memandang Maira.
“Suami dia dah meninggal sebab accident.” Kata Maira menghabiskan ayat Faris. Kata-kata Maira membuatkan Faris tergamam.
“Kalau macam tu, awak berdua ikut saya.” Arah doktor itu. Maira dan Faris mengikuti langkah doktor tersebut.
“Jemput duduk.” Pelawa doktor itu. Maira dan Faris mengambil tempat duduk.
“Macam ni, puan dan encik…”
“Cik Maira.”
“Faris.”
“Oh. Maafkan saya. Saya Doktor Alia. Macam ni Cik Maira dan Encik Faris, Puan Hawa sudahpun mengandung tiga bulan dan kandungannya dalam keadaan yang selamat.”
“Tiga bulan?!” Terkejut Maira dibuatnya. Doktor Alia menganggukkan kepalanya.
“Tapi saya dapati kandungan Puan Hawa dalam keadaan yang tak sihat. Puan Hawa tahu ke dia mengandung? Sebab lepas saya cek, saya rasa dia cuba nak gugurkan kandungan dia.” Sambung Doktor Alia lagi.
“Maksud doktor?” Soal Faris.
“Sebenarnya Puan Hawa kini mengandung anak kembar. Tapi anaknya yang lagi seorang itu berkemungkinan akan dijangkiti penyakit.” Jawab Doktor Alia.
“Jadi saya sarankan Puan Hawa menggugurkan kandungannya untuk menyelamatkan nyawanya dan nyawa bayi yang dalam keadaan sihat tu.” Sambung Doktor Alia apabila melihat Faris dan Maira mendiamkan diri. Maira dan Faris memandang antara satu sama lain. Agak berat untuk melakukan keputusan kalau melibatkan nyawa.
YOU ARE READING
DENDAM CINTA ✔
Romance"Kau memang tak guna Syed Rifqi Harith!! Dasar lelaki pengecut!!" - Hawa Afwan. Hawa seorang gadis yang sangat nakal dan suka membuli tapi dia seorang yang rajin, penyayang dan taat. Kelakuannya membuatkan semua orang membencinya kecuali Umaira Irdi...