“HAA, kau tengok tu. Kan aku dah cakap yang dia suka buli orang.” kata Haziq sambil menunjukkan Hawa yang sedang membuli seorang junior perempuan.
“Perghh, gila gangsterlah budak ni.” kata Danial.
“Tak sangka my hunny bunny berkawan dengan gangster.” kata Faris. Rifqi, Haziq dan Danial menjeling ke arah Faris.
“What? Maira my hunny bunny what.” kata Faris. Kelihatan Maira sedang menolak-nolak bahu junior perempuan itu. Geram pulak Rifqi dibuatnya. Dia pun suka membuli jugak tapi tak adalah sekasar Hawa. Dengan perasaan yang tidak senang, Rifqi menghampiri Hawa dan junior itu.
“Woii! Kau buat apa ni haa?!” Sergah Rifqi. Pandangan Hawa dan junior yang bernama Husna itu menoleh kearah Rifqi. Husna yang hampir menangis itu tak jadi nak menangis bila superheronya dah sampai.
“Wah, wah, wah, wah, wahhh!” Haa kau nampak. Panjang ‘ Wah ’ Hawa.
“Superhero kau dah datang tu. Tak nak sambut ke?” Soal Hawa sinis.
“Kau asal doh nak buli budak ni. Dia buat apa kat kau?!” Marah Rifqi.
“Suka hati akulah nak buli sesiapa pun. Apa masalah kau sebenarnya?!” balas Hawa.
“Baik kau lepaskan budak ni sebelum aku panggil cikgu.” Ugut Rifqi. Hawa memandang Husna dengan pandangan tajam. Dia bukannya takut sangat dengan cikgu-cikgu kat sekolah ni. Hawa yakin yang pengetua takkan buang dia. Well, pelajar pandai takkan pihak sekolah nak buang kot.
“Kali ni kau terlepas. Lepas ni kalau kau lalu depan aku lagi, kau takkan terlepas.” Ugut Hawa lalu beredar dari situ.
“Adik? Adik okay tak?” Soal Rifqi. Husna yang mencebik nak nangis tu hanya menganggukkan kepalanya.
“Terima kasih bang sebab tolong Husna.” Ucap Husna.
“Husna jangan risau. Mulai hari ni, abang akan jadi abang angkat Husna.” Bersinar-sinar mata Husna. Mana taknya, senior yang dia minat offer jadi abang angkat.
“Okay, bang.” Husna tersipu-sipu malu.
“Okaylah, Husna. Abang pergi dulu. Kawan-kawan abang dah tunggu tu.” Husna hanya menganggukkan kepalanya. Rifqi segera beredar dari situ.
♘
MELILAU mata Faris mencari seseorang. Selalunya si dia ada dekat sini tapi sekarang tak ada pulak. Kelibat seseorang yang baru melintasinya memeranjatkan Faris. Haa, tu dia!
“Maira!” Maira yang sedang bersembang dengan junior kelabnya, berhenti berjalan lalu menoleh ke arah gerangan yang memanggilnya. Terbit satu senyuman manis buat Faris. Terpana Faris seketika. Aduhai, rasa nak kahwin sekarang aje dengan Maira ni.
“Adik pergi dululah. Nanti biar akak aje yang jumpa Cikgu Marlina.” kata Maira pada juniornya sewaktu Faris semakin menghampiri.
“Awak nak apa?” soal Maira setelah junior itu pergi. Senyuman tidak lekang daripada bibir Faris dan Maira. Macam malu-malu kucing pulak.
“Saya nak awak.” Terbuntang terus mata Maira. Kemerah-merahan pipinya apabila Faris berkata begitu. Faris yang baru tersedar, berdehem seketika.
“Err, tak. Maksud saya, saya nak awak jangan rapat dengan Hawa tu.” Maira menjadi pelik.
“Kenapa pulak?” soal Maira pula.
“Sebab saya takut kalau Hawa buli awak. Kesian saya nanti. Kalau awak kena buli, macam mana saya nak tolong awak.” Faris mula merapu. Maira tertawa kecil. Memang ramai yang berprasangka buruk dengan Hawa.
YOU ARE READING
DENDAM CINTA ✔
Romansa"Kau memang tak guna Syed Rifqi Harith!! Dasar lelaki pengecut!!" - Hawa Afwan. Hawa seorang gadis yang sangat nakal dan suka membuli tapi dia seorang yang rajin, penyayang dan taat. Kelakuannya membuatkan semua orang membencinya kecuali Umaira Irdi...