bab 27

2.5K 86 2
                                    

" tok ma syu balik dulu. tok ma jaga diri tau. jangan nakal nakal " usik syu. syu menyalam, memeluk dan mencium pipi tok ma.

" kamu tu syu jangan nakal nakal. jangan nak manja sangat . kirim salam kat mama papa kamu " pesan tok ma

" baiklah " syu menghampiri tok dan bersalam.

" tok jaga tok ma untuk syu tau " pesan syu.

" tok ma pandai jaga diri la " nyampuk tok ma.

syu tersengih. syazmie dan syahmie bersalam dengan tok dan tok ma. syazmie, syahmie dan syu masuk ke dalam kereta

" bye tok. bye tok ma! " jerit syu mengeluarkan kepala daripada tingkap.

tok dan tok ma mengangguk dan melambai tangan.

syazmie terus memandu. syu bermain handphone.

5 pagi mereka tiba di rumah tengku al-iman.

syazmie mengeluarkan barang daripada bonet manakala syahmie mengangkat syu ke bilik.

syu tersedar. dia melihat jam sudah pukul 6.30. dia bangun dan membersihkan diri lalu menunaikan solat subuh

syu ke dapur dan memasak sarapan nasi goreng.

kelihatan tengku al-iman dan tengku syamiera sedang berjalan ke dapur.

" morning mama papa "

" morning sayang " jawab tengku al-iman lalu duduk.

tengku syamiera mencedok nasi goreng untuk tengku al-iman dan syu.

" best syu kat sana? tok dengan tok ma sihat? " tanya tengku syamiera.

" best mama. syu dapat jumpa dengan firash. tok dengan tok ma alhamdulilah sihat. tok ma kirim salam kat mama ngan papa " jawab syu dengan senyuman

" baguslah macam tu. syu nak beli barang sekolah bila? " tanya tengku al-iman pula.

" bila bila lah papa "

" nanti papa free kita beli okay? "

" okay papa "

syu ke singki setelah selesai makan. syu naik ke bilik dan merebahkan badan di atas katil.

" firash.. aku minta maaf " ujar syu dan tanpa di sedari air mata mengalir.

3 hari kemudian

" syu siap siap kita pergi beli barang sekolah. " arah tengku al-iman

" baik papa. kejab " syu menukar pakaian. syu hanya memakai t-shirt lengan panjang warna biru tua dengan seluar slack blueblack dan dipadankan dengan tudung shawl biru laut.

syu berlari anak ke kereta milik tengku al-iman.

pak mim membawa dengan cermat ke shopping mall.

tengku al-iman, tengku syamiera dan syu tiba di shopping mall.

mereka pergi ke kedai pakaian untuk membeli beberapa helai baju sekolah kemudian mereka ke kedai kasut. syu membeli sepasang kasut hitam converse. setelah itu mereka ke kedai beg. syu membeli beg BTS. al maklumlah syu ni memang peminat kpop.

 al maklumlah syu ni memang peminat kpop

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

tidak lupa juga. syu membeli beberapa peralatan tulis.

siap membeli barang mereka singgah makan di sebuah restoran yang terdapat di mall.

sedang mereka menjamu selera dan berbual kosong  datang seseorang menegur tengku al-iman.

" iman? " tanya seseorang lelaki dalam likuang 60 lebih. mungkin sebaya tengku al-iman.

" faez? " tanya tengku al-iman semula.

tengku al-iman bangun dan memeluk tengku faez

" dah lama tak jumpa kau. ni anak kau ke? " tanya tengku faez sambil menunjuk ke arah syu.

" haah " syu bangun dan bersalam dengan tengku faez.

" cantik anak kau. " puji tengku faez.

" tengok la ayah dia "

" aku puji anak bapak dia yang bangga " perli tengku faez

tengku al-iman dan tengku faez ketawa.

tengku syamiera dan syu hanya diam dan makan tanpa bersuara.

" isteri dengan anak kau tak ikut ke? " tanya tengku al-iman.

" ikut tu hah dengan makan kat sana. " tunjuk tengku faez pada seorang wanita yang mungkin sebaya dengan tengku syamiera.

" berdua je ke? " tanya tengku al-iman lagi.

" yela anak aku mana lah nak ikut "

" anak kau berapa faez? "

" 2 orang je. sorang lelaki sorang perempuan. kau pulak? "

" 3 orang je faez. ingat nak usaha lagi. " usik tengku al-iman. tersedak tengku syamiera yang sedang minum air. dia menjeling tajam ke tengku al-iman.

" kau iman tak berubah pun. lelaki berapa? "

" 2 orang. sorang dah nak kahwin dah tahun depan. kau datang lah "

" insyaallah. okay lah dah lama isteri aku tunggu. lain kali kita jumpa lagi minum kopi ke teh tarik ke. " pamit tengku faez.

tengku al-iman dan tengku faez bersalam.

" kawan abang ke? " tanya tengku syamiera.

" haah kawan masa kat sekolag menengah dulu. dia tu kawan baik abang dulu. tapi lepas abang kena pindah sekolah terus lost contact. " terang tengku al-iman.

tengku syamiera sekadar menangguk

" okay lah jom balik. papa dah penat ni " ajak tengku al-iman.

mereka bertiga bergerak balik ke rumah.

hanya dia seorang ( complete ) ✔Where stories live. Discover now