Bab 29

56 3 0
                                    

    "Ana, jom ikut aku. Aku nak jumpa seseorang ni." kata Shafikah apabila nampak Diana sedang beri Amalia susu. 

    "Pergi mana? Jumpa seseorang? Kau ada balak baru ke? Lagipun takkan nak tinggal Amalia seorang?"

    "Ikut saja. Amalia kita bawalah sekali. Tak salah pun. Dah jom pergi bersiap. Bagi aku susu tu." kata Shafikah lalu mengambil Amalia dan botol susu dari tangan Diana. Diana mengeluh perlahan dan pergi menukar baju. 

    "Kau jangan marah tau bila jumpa seseorang ni. Dia just nak berbaik dengan kau." kata Shafikah apabila mereka berdua tiba di restoran Starbuck.

    "Kau tak beritahu siapa 'seseorang' tu. Macam mana aku nak marah?" kata Diana. Shafikah hanya tersenyum lebar lalu mereka berdua jalan masuk ke Starbuck.

    "Sampai pun! Aku ingat lagi 10 tahun nak sampai." kata Alif apabila nampak ketibaan Diana dan Shafikah. Diana terkejut melihat Alif. Rupanya tak sampai macam masa sekolah dahulu. Makin kacak, makin tinggi. Tapi tak tahulah hati dia masih hitam ke dah suci.

    "Macam mana kau berdua boleh jumpa ni? And kenapa aku tak tahu benda ni? Kau berdua ada apa-apa ke?" tanya Diana. Alif hanya tersenyum manakala Shafikah membuat muka tak puas hati.

    "Kami nak ada hubungan? Mimpi sajalah! Kami jumpa pun sebab Alif ni setia dengar masalah aku. Alif lah yang tolong aku cari kau." kata Shafikah. Diana terus berasa pelik.

    "Macam mana kau tahu aku tinggal situ? Kau jadi stalker ke?"

    "Apa benda stalk-stalk ni? Aku tahu pun dari Danial. Dia selalu contact aku beberapa hari lepas. Tanya pasal kau." terang Alif

    "Danial tanya pasal aku? Dah kena sampuk ke apa? Dah ada depan mata tak nak tanya." kata Diana. Alif dan Shafikah ketawa apabila mendengar rungutan Diana.

    "Dia just risau pasal kau saja. Dia kata kau nampak tak sihat baru-baru ni. Lagipun kita kan childhood friend." kata Alif. Diana terkejut seketika. Macam mana dia dapat tau yang kebelakangan ni aku tak berapa nak sihat? Ke dia dah tahu yang aku sakit?

    "Ana kalau kau tak sihat, kau beritahu saja aku. Aku serious sekarang ni dah berubah 100%. Aku tak macam dulu. Rahsia semua orang aku simpan dalam hati saja. Kalau kau nak aku beritahu orang baru aku beritahu." kata Alif. Diana masih tak boleh melupakan kisah lama. Culik bawa lari pergi bangunan yang dah lama ditinggal. Banyak kenangan.

    "Nanti sajalah aku cerita. Aku rasa sekarang bukan masanya. And kau! Kau dah berhenti hisap rokok ke belum?" tanya Diana sambil menundingkan jarinya ke arah Alif.

    "Aku dah berhenti hisap rokok lah. Kau ni risau sangat kalau peparu aku rosak. Aku tahu kau ada sakit jantung kan? Fikah beritahu pada aku." 

    "Fikah... Kenapa kau beritahu Alif? Kau tahu kan aku tak suka ramai orang tahu yang aku sakit? Kau ni lah kawan tak boleh diharap." kata Diana sambil mencubit perlahan lengan Shafikah.

    "Bukan semua tahu. Aku, family kau dengan Alif saja kan? So tak ramai la tu. Lagipun aku percayakan Alif. Dia takkan beritahu Danial kalau kau tak nak Danial tahu. Kan Alif?" 

    "Ya! Aku akan simpan sampai suatu hari Allah buka mulut aku untuk beritahu dia." kata Alif. Diana berasa sedikit lega. Tiba-tiba telefon Diana berbunyi.

    "Kejap tau. Aku nak pergi jawab call ni." kata Diana lalu beredar dari Starbuck untuk menjawab call.

    "Assalamualaikum. Damia ada urusan apa-apa ke?" tanya Diana dengan keadaan tenang.

    "Kau ada patient nama Fatin kan? Semalam dia pengsan and today dia masuk wad. Kemungkinan dia kena operation so you the one who must operate her. Can you do it?" tanya Damia dengan keadaan tergesa-gesa.

I Hate You But I Love YouWhere stories live. Discover now