Dah nak masuk tiga bulan Diana belajar di UK, setiap hari Diana dapat sekuntum bunga orkid biru. Makin lama makin buat Diana pening siapa penghantar bunga itu.
"Ana. There have one more blue orchid at table." kata Seok Han. Diana pergi ke arah meja dan mengambil bunga orkid itu. Siapalah penghantar bunga ni?
"It been three month we stay together and three month you got a orchid everyday. Do you know who is your admirer?" tanya Paula sambil mengangkat keningnya sebelah.
"I don't know. We not sure it a man or a woman." kata Diana membelek bunga orkid itu. Pelik. Macam mana orang ni tahu yang dia sukakan warna biru dan bunga orkid. Tak pernah dia beritahu kepada orang lain selain Shafikah.
"If he or she keeps give you a orchid, these all vest will full with blue orchid. Don't you think we should investigate 'the admirer'?" tanya Maya memberi cadangan.
"I think we should not do it. If we investigate it, it might put us in dangerous. It not your problem. It my problem. So we just chill and study smart." kata Diana.
Diana terus masuk ke biliknya. Pasu bunga yang dulu kosong dan sekarang penuh dengan bunga orkid. Satu per satu bunga itu layu hari demi hari. Macam hatinya yang makin lama makin merindui keluarga dan Danial. Sudah lama tidak mendengar khabar tentang Danial. Di mana dia belajar? Adakah dia sihat? Adakah perangai dia tetap sama macam dulu ataupun dah berubah? Diana baring di atas katilnya. Harini kelas tak ada. Yang lain kalau tak ada kelas mesti melepak dengan kawan tapi Diana tak ada kawan selain mereka bertiga.
"Ana! We want to go out. Do you still don't want to get know our friends? You might like them. Just come this time. They really want to know you too." ajak Seok Han. Dia menarik narik tangan Diana.
"Ok but if I uncomfortable, can I come back to dorm?" tanya Diana. Badan pun rasa tak sihat semacam. Jantung rasa berdebar laju.
"You can. We just want you to get more friend. We feel sympathy to you." kata Maya. Diana hanya mengikut jejak mereka ke kantin U itu.
"Hey! Guess who? Today we brought Ana! She decide that she want to get know you all!" kata Paula teruja. Mereka duduk di kerusi panjang yang tersedia.
"Hey. I'm Alex. From Australia. I'm Christian. Sports and Track." kata Alex. Diana hanya senyum dan mendengar.
"Hi. I'm Rayyan. Call me Ray. From London. I'm Christian too. Cost Sports and Track same like Alex." kata Rayyan sambil menghulurkan tangannya. Diana yang tersenyum. Rayyan berasa malu apabila ditolak untuk berjabat tangan dengan Diana.
"I'm Zakwan. But call me Zack. From Malaysia. I'm Muslim. I'm taking cost Photography." kata Zakwan. Diana mengangkatkan mukanya. Wow! Ada juga Melayu. Ingat dia seorang saja.
"I'm Danial. From Malaysia. I'm Muslim. I'm taking cost Accounting." kata Danial. Diana terus melihat muka Danial. Danial Heykal! Ya Allah! Tak sangka boleh jumpa dekat sini.
"I'm Diana. Just call Ana. From Malaysia. I'm Muslim." kata Diana sambil melihat lantai. Mereka menghabiskan masa dengan bersembang. Diana membuat keputusan untuk pergi dari situ. Dia berasa tidak selesa. Danial mengikutnya dari belakang.
"Lama kan tak jumpa. Aku ingat kau dah sambung belajar kat tempat lain." kata Diana. Dia duduk di atas kerusi yang berada di taman Universiti mereka.
"Tak lama mana pun. Aku memang dah perasan kau dari dulu. Cuma kau ja asyik duk diam ja. Lepas kelas terus balik dorm. Tak sempat nak panggil. Kau ni memang dari dulu seorang kan?" kata Danial. Dia hanya berdiri di tepi Diana.
"Ya ka? Aku pun tak pernah nak perasan. Aku ni beza dari kau. Dah tiga bulan senang dapat kawan. Aku ni tak reti nak bergaul sangat. Kekadang gagap kekadang tak gagap."
"Biasa la. Entah-entah nanti kau lupa aku. Mak long beritahu tak lagi pasal kita dekat kau?" tanya Danial. Takut Diana tak tau.
"Benda apa? Ada apa dengan kita?" tanya Diana. Saja buat tak tahu kerana tak nak jarak sekarang berubah disebabkan status 'tunang' itu.
"Tak ada apa la. Aku beritahu mak long yang aku Universiti sini sama dengan kau. Aku ingat mak long dah beritahu. Rupa-rupanya tak." kata Danial tukar topik. Dia pun tak mahu jarak sekarang berubah. Dia sayangkan Diana.
"Dah la. Aku nak balik dorm. Kau pun balik la. Nanti ada pula yang minta autograf. Assalamualaikum." kata Diana lalu beredar dari situ. Danial hanya tersenyum melihat Diana. Tetap sama.
"Do you like Danial? You seem close to him." kata Paula. Hendak menyiasat lebih dalam tentang kawannya itu.
"Me? I don't like him. I only close to him as friend." kata Diana. Dia menyuap roti ke dalam mulutnya.
"Oh! I thought that you like him. You want to know that Maya like Alex and Alex like Maya too. Isn't it romantic? Two heart become one. Ahhh! I really want it!" kata Paula sambil terbayang-bayangkan kisah-kisah dongeng yang keluar di dalam TV.
"Stop dreaming Paula! You watch to many movies. It normal. In primary and secondary school, monkey love. University, bird love. Then marriage, true love."
"Then the admirer who sent blue orchid everyday? Is that a bird love too?" kata Paula. Dia mengangkat kening kirinya dan kemudian kening kanannya. Nak tersembur Diana apabila melihat Paula berbuat begitu.
"That not a bird love! That just... Just admirer! I don't know him or her and I don't want to know it! Let go now." kata Diana nak lari dari soalan yang bakal ditanya oleh Paula.
"Ana! Sorry kacau awak. Awak free tak lepas ni? Kalau free jom teman saya makan?" kata Zakwan.
"Lepas ni... Saya free rasanya. Teman awak makan? Hm." kata Diana. Nak kena fikir cara untuk larikan diri dari masalah.
"Ala jom saja teman saya. Bukan lama mana." paksa Zakwan. Diana mengangguk kemudian dia tersenyum. Terpaksa terima.
"Ok jumpa awak pukul 10. Jangan lari tau." kata Zakwan lalu beredar dari situ. Diana mengeluh. Kenapa la aku kena ikut dia?
"Ok that all for today. See you next time. Have a nice days." kata lecturer. Diana terus mengemas barangnya dan pergi ke kantin.
"Hey! What you doing here? Wanna eat with me?" tanya Rayyan lalu duduk di depan Diana. Ada hati nak pikat hati aku? Kau masuk Islam dulu.
"Ana dah lama tunggu? Oh! Rayyan you here too? Wanna join us?" tanya Zakwan apabila ternampak Rayyan duduk di depan Diana.
"Sure why not? If Ana here, I always join." kata Rayyan. Mamat ni dah kenapa? Buang tabiat ka? Aku tendang nanti baru kau tau!
"What do you want to eat?" tanya Zakwan kepada Diana. Diana hanya menggeleng kepala.
"I don't want to eat. If you guys want to eat, just go ahead."
"Come on Ana. Food at this university is the most delicious food among all the university in UK." kata Rayyan. Diana tetap menggelengkan kepalanya.
"I must to go now. Paula is waiting for me. Thank you for inviting me. Bye Zack." kata Diana lalu beredar dari kantin itu.
"Kenapa la dengan dia tu?! Kenapa Ada manusia macam dia?! Menggatal dengan anak dara orang pula!" rungut Diana lalu menghempap kuat pintu dorm.
"Hey Ana! What wrong? Did something happened?" tanya Paula yang sedang khusyuk menonton televisyen.
"Nothing. I want to rest."
YOU ARE READING
I Hate You But I Love You
RomanceSuka bergaduh hinggakan berputik rasa cinta. Tetapi disebabkan satu kesilapan yang Nial buat, hati Ana hancur. Dah mula nak lupakan dia time tu juga dia kembali. Kehadiran Fatin dan Alif membuatkan mereka lebih rapat. "Ada empat perkataan Ana nak c...