"Huekkkk! Huekkkk!" Fais terkejut melihat cairan pekat hitam yang membanyak di dalam mangkuk tandas itu.
"A..bang.." Lirih Faiq.
Fais mengelap air mata Faiq. Darah Faiq juga dilap menggunakan tangan.
"Apa yang pa..patut abang lakukan dek?"
Fais menangis di samping Faiq.
"Abang doktor-"
"Abang doktor tak guna. Abang tak dapat sembuhkan adik abang sendiri. Cakap apa sahaja abang akan buat untuk Iq."
"Peluk Iq.." Pinta Faiq lemah.
Dengan segera Fais memeluk Faiq erat. Tidak dihiraukan lagi baju putihnya dinodai oleh darah Faiq.
"Shhh.." Hidung Faiq mengeluarkan darah yang banyak.
Lagi2 Faiq meminta maaf kepada Fais yang rela mengotori tangannya hanya kerana darah Faiq.
"Sa..sakit bang.."
Fais segera menggendong Faiq ke katil Faiq. Fais segera mengeluarkan empat butir pil dari berlainan ubat diberi kepada Faiq. Perlahan tapi ubat itu mampu membuat tubuh kurus itu berhenti bergerak ke kiri dan ke kanan menahan sakitnya. Di tangan Fais sudah ada alat suntikan. Dia masih ragu ingin memberikan suntikan itu kepada Fais kerana dose nya yang tinggi.
"Buat je bang.. Iq kuat. Takpe." Sakit. Akan tetapi senyuman Faiq tidak pernah sakit.
Fais segera menyuntik di lengan sang adik. Fais memasang pelbagai alat ditubuh Faiq. Alat pernafasan juga dipasang. Infuse Faiq juga menacap dipasang. Bunyi mesin berbunyi serentak dengan detak jantung Fais sekarang.
"Abang.."
"Ye? Kenape?"
Faiq menggeser tubuhnya memberi ruang kepada Fais.
"Nak tidur dengan abang ke?"
Fais mengusap lembut kepala Faiq.
Setelah membaringkan tubuhnya, Fais membiarkan kepala adiknya bersandar di dada bidangnya.
"Abang kalau Iq pergi abang izinkan tak?"
"Buat abang benar2 bahagia baru abang izinkan."
Faiq terdiam.
"Abang, jom luangkan masa sama2."
Fais mengangguk.
🌸🌸🌸🌸🌸
Kerusi roda itu disorong laju oleh Fais membuat Faiq ketawa."Macam mana? Macam F1 tak?"
"Iq hah hah letih dah ketawa."
"Dh jom berehat."
Di sinilah mereka di taman bunga lavender yang luas dan harum. Fais berbaring di rumput di sebelah adiknya.
"Ibu busy kalau tak dapat kita luang sama2 kan bang?"
Fais memandang wajah Faiq yang berbaring bersamanya.
"Adek nak ibu datang ke?"
"Tak. Takpe. Iq tak kan kacau ibu."
Fais memandang kembali ke arah langit. Faiq yang sedang melihat ke arah langit tiba2 terkejut saat sebuah tangan menutup matanya.
"Guess who?"
Fais hanya tersenyum melihat kelagat orang tersebut.
"Yal kau singkirkan tangan gay kau dari mata aku."
Fais ketawa. Tunggu. Suara kedengaran ramai ketawa. Faiq menoleh kebelakang. Dia tersenyum lebar menampakan muka nya yang kacak walaupun alat bantu nafas yang menempel dihidungnya.
YOU ARE READING
Bahagia yang terakhir
TeenfikceKita tidak mengenali antara satu sama lain. Darjat kita sama tetapi kau selalu merendahkan diri. Kau yang tiba2 hadir dalam hidup aku mengubah semuanya. Ikatan yang dibina dari satu perkahwinan bukan kontrak tapi kerana ikatan yang sah. Hanya kerana...