BAB 3

4.4K 101 0
                                    

22 APRIL 2015

-SUNNY CAFE-

"Hah duduklah" kataku sambil menarik kerusi untuk Qisha duduk.

Tanpa buang masa Qisha melabuhkan punggungnya di atas kerusi mengahadapku dan aku memanggil pelayan untuk mengambil pesanan kami.

"Kau nak cakap apa dengan aku?"

"Ish kau ni pon, makanlah dulu kalau nak tanya aku soalan. Aku lapar ni, nanti aku bagitahulah" tak reti sabar betul budak ni haduii.

Kemudian pelayan datang ke meja memberikan kami menu . Lalu tanpa melihat menu tersebut aku terus membuat pesanan tak tunggu Qisha.

"Saya nak 2 green tea , 1 spaghetti carbonara and chicken chop. Thank you" kataku sambil memberikan buku menu tersebut lalu pelayan itu terus pergi ke dapur menghantar pesanan kami.

Aku dah mula perasan Qisha ni jeling aku sebab aku main order je tak tunggu dia.

"Kau dah kenapa main order untuk aku" see. Aku dah kata . hahahaha

"Janganlah marah, aku takut kau lama sangat fikir nak makan apa. Lagipun tu kan favorite kau jugak"

"Yela mana lah tahu aku dah tukar selera nak makan benda lain pulak"

"Please.. biarlah kali ni aku order kan. Kita kan dah lama tak makan sesama" balasku. Ya lama sangat padahal 2 minggu je pon tak keluar sama-sama sebab kes haritu. Huhuhu

"Hmmm" tiba-tiba pelayan datang menghantar pesanan kami tadi.

"Nah.. Makan dulu, kejap lagi aku bagitahu" kataku lalu menghulurkan chicken chop kesukaanya.

Lepas habis makan tu, aku terus terdiam tak tahu nak mulakan ayat macam mana.

"Hmm.. Qisha sebenarnya aku nak minta maaf sangat-sangat pasal kes aku tinggal kau sesorang dalam library haritu. Tapi terus terang aku cakap, aku patah balik lepas 10minit macamtu tengok-tengok kau dah takde. Aku cari lah kau jugak then aku ternampak kau dengan Aref dekat cafe, aku nak tegur sebab dah rasa bersalah sangat tapi aku tengok kau gelak-gelak terus aku blah." Kataku sambil melihat mukanya. Lepas aku cakap macamtu muka dia terus takde reaction. Aku salah cakap ke?

"Aku tak tegur kau bukan sebab tu lah"

"Seriously? Then sebab apa?" Tanyaku. Terkejut betul aku, aku rasa aku buat salah yang tu je.

"Kau buat kesalahan yang terbesar. Sebab kau tak bagi sendiri hadiah birthday aku. Kenapa kau suruh Amy yang bagikan?"

'Oh god! Sebab tu ke, hahahaha" monologku

"Lahhh aku suruh Amy yang bagikan sebab aku takut kau buang kalau aku sendiri yang bagi"

"Habistu kalau kau suruh Amy yang bagi, kau ingat aku terima?" Balas Qisha sambil tersenyum sinis kearahku.

"Eh kau jangan cakap yang kau buang hadiah yang aku belikan tu"

"Haah memang aku buang pon" katanya sambil memeluk tubuh. Dia ni takde perasaan ke?

Lepas Qisha cakap macam tu aku terus takde mood then aku terus pergi kaunter bayaran nak bayar apa yang kitaorang melantak tadi.

"Dah jom aku hantar kau balik. Tadi kata ada kelas kan? Nanti lambat pulak." Kataku acuh tak acuh.

Tanpa sempat Qisha balas ajakan aku tu , aku terus pergi ke tempat aku letakkan vespa tadi. Bila aku baru nak pakai helmet Qisha tahan tangan aku.

"Aku tak nak balik lagi. Aku nak pergi tempat biasa"

Aku menangguk dan menyuruhnya memakai helmet lalu aku memecut laju ke tempat yang Qisha cakapkan tadi.

******************************

Beberapa minit kemudian, sampai juga kitaorang dekat tempat yang selalu jadi tempat pelepas perasaan kitaorang kalau dalam masalah. Tapi sekarang aku jelah selalu datang sini, sebab stress tak bertegur dengan budak sebelah aku sekarang.

"Fuhhhh dah lama betul tak datang sini kan" kata Qisha sambil mendepakan tanganya sambil menghirup udara segar di hadapan tasik ni.

Aku membiarkan je Qisha cakap sesorang sebab aku masih teringat apa yang dia cakap dekat cafe tadi.

'Dia buang hadiah aku? Marah sangat ke hah sampai nak buang?' Monologku seorang diri.

"Raf, kenapa kau diam je ni?" Tegur Qisha tiba-tiba. Dia ni tak tahu ke aku tengah melayan perasaan sekarang disebabkan dia, aku baru je nak happy bila dia keluar makan dengan aku tadi.

"Takde apa lah, hmm"

"Kau marah sebab aku cakap aku buang hadiah yang kau bagi tu ke?"

"Kenapa nak kena buang?" Balasku tanpa berbasa basi.

"Kau percaya ke apa yang aku cakap tadi tu? Raf cubalah kau fikir takkanlah aku nak buang walaupun aku marah sangat dekat kau"

"Memanglah aku marah dekat kau time tu tapi aku ni waras lagi lah, lagipun kita kan kawan dah lama benda kecik je la. Kau ni takkan tak faham dengan perangai aku, aku kan marah sekejap je" balas Qisha lagi.

Aku hanya mendiamkan diri memikirkan apa yang Qisha cakap. Ada betulnya jugak , yang aku ni dah kenapa sejak dua menjak ni asyik takde mood je. Padahal aku ni cool orangnya. Huhuhu

"Qisha, aku ni bukan apa. Yelah aku dah mula rasa kita dah tak rapat sangat sejak dah masuk sem baru ni. Ke aku je yang rasa macam tu?"

"Kau je yang rasa macam tu Raf. Tapi kenapa Tasya tu asyik nak cuba berkepit dengan kau?"

"Lah kau tak tahu ke?" Soalku.

"Tahu apa?"

"Aku ni kan cute dan bertambah handsome, dari sem 1 lagi ramai minat dekat aku. No wonder la si Tasya tu nak melekat dekat aku. Hahahaha"

"Euii perasanya lahai, kau tu cakap je tapi sampai sekarang tak couple" balas Qisha sambil mengambil batu-batu kecil yang terdapat di atas rumput lalu membalingnya ke dalam tasik.

"Dulu sebab aku tak jumpa lagi siapa yang layak untuk aku. Tapi sekarang aku rasa aku dah mula cintakan someone la"

'Ya aku dah mula cintakan kau, Qisha' sebenarnya dari sebelum ni aku dah pernah rasa macam ni tapi aku tak yakin, tapi sekarang aku dah mula percaya yang aku cintakan dia.

"Wahhh serious la Raf? Bagitahu la aku siapa someone tu"

Aku memandang tepat ke dalam anak matanya.

"Nanti kau tahu jugak siapa orangnya"

"Alah nak tahu sekarang, please.." Rayu Qisha.

"Eh dah la jom balik dah lama sangat la. Tadi kemain kata nak pergi kelas"balasku nak berdalih dari soalan dia. Aku tak ready lagi nak bagitahu dia dan kalau aku confess aku boleh kehilangan dia. Huh

"Sebenarnya Raf, hmm aku tipu kau yang aku ada kelas sebab aku tak nak ikut kau pergi makan tadi" balasnya sambil bermain dengan rumput-rumput di tepi tasik ni. Takut aku marah la tu, hahahaha.

"Lah yeke, takpe la nak buat macam mana. Tapi aku memang ade kelas sekarang. Jom balik, aku dah lambat sangat ni nanti kena marah dengan lecture pulak" ajakku lalu kami pulang ke kolej.

To be continued.

Hye, dah lama tak update story sebab baru je lepas habis exam pt3 huhuhu. Soalan agak mencabar gais :')

Kau, Aku Dan KitaWhere stories live. Discover now