BAB 9

3.9K 323 7
                                    

"Mana dia pergi ?"soal Jin dgn keluhan.seharian dia taknampak Jimin di dorm mereka. Dia bergerak mndekati Namjoon dan Hoseok di ruang tamu yg sdang menonton tv.

"Jimin mana? "soal Jin.

"Entah"jawab Hoseok ringkas.

" keluar kut"tembak Namjoon. Jin terangguk.

Tiba2 loceng pintu ditekan.

"Pergi periksa siapa"arah Jin. Hoseok mengeluh lalu bangun menuju kearah pintu. Sebaik sahaja pintu terbuka. Wajah seorg lelaki asing muncul.

"Hai?"sapa lelaki itu. Hoseok memandang pelik.

"Yea?boleh saya bantu?"soal Hoseok pelik.

"Ada ahli kumpulan kauorg yg lupa ambil barang "ujar lelaki itu. Hoseok menyambut beg yg dihulur oleh lelaki itu.

"Kamsahamnida( terima kasih)" ucap Hoseok sebelum menutup semula pintu.

Dia mmbawa beg itu ke ruang tamu mereka.

"Siapa? "soal Jin.

"Pekerja Mnet kut"jawab Hoseok sambil mmbelek beg itu.

"Dia bagi beg ni. Dia kata ahli kita punya"ujar Hoseok.

"Siapa punya? "soal Namjoon.

"Entah"

"Cuba tengok ada apa dlm tu"arah Namjoon. Hoseok pun menggeledah beg itu. Yg dijumpainya cuma bungkusan pil2.

"Pil?"Hoseok mengeluarkan botol2 pil itu dari beg.

"Jimin punya tu. Pil penenang.. " jawab Namjoon yg dpt mengagak pemilik beg itu.

"Tapi... ni bukan pil penenanglah Monnie "kata Hoseok sambil membelek label ubat itu.

"bukan?habis?"soal Jin pelik.

"Meh sini hyung tengok "Hoseok menghulur pada Jin. Jin membelek label botol itu.

"Hah bukan pil penenang" ujarnya. Mereka bertiga memandang satu sama lain dgn muka tertanya2.

"D-dadahke? "soal Namjoon teragak. Mereka terdiam.

"Bagi saya bnda tu. Saya boleh tanya kawan saya. Dia jurusan farmasi"ujar Jungkook yg dtg entah dri mana.

#####################

3 hari kemudian.

Ahli Bangtan sedang menikmati sarapan dalam keadaan yg senyap. Tak seperti selalu. Entah kenapa mereka rasa kosong. Sejak Jimin berubah, suasana mula suram namun tidak seteruk belakangan ini. Mereka semua seperti tenggelam dalam khayalan sendiri.

"Kenapa Jimin tak balik lagi? Besok kita dah kena buat performance semula"keluh Namjoon tiba2 . Suapan Jin terhenti serta merta.

"ada apa2 yg berlaku masa aku tak sedar?kenapa dia langsung tak angkat call? Kenapa semua tak tahu dia pergi mana?  "Soal Jin. Mula bertukar serius. Jungkook gigit bibir. Perasaan bersalah mula memasukki hatinya.

"Saya halau Jimin hyung "jawab Jungkook perlahan.

"Apa?"soal Jin apabila suara Jungkook hampir tidak kedengaran.

"Saya yang tak bagi Jimin hyung lawat hyung... saya salahkan Jimin hyung atas semua yg terjadi"Ujar Jungkook. Jin melepaskan keluhan tidak percaya.

"Jungkook-ah... apa yg buat kau jadi macam ni? Kau asyik kata Jimin punca masalah. Kau asyik kata Jimin dah berubah. Kau asyik panggil dia beban. Siapa sekarang sebenarnya yang dah berubah? Kau tak ingat bila kau sedih, sakit.. siapa yang banyak ambil berat tentang Kau? Siapa yang pujuk kau bila kau ada masalah? pernah tak Jimin marah bila kau buat salah? Pernah tak kau orang tengok Jimin mengamuk bila kau orang buat salah!? Pernah tak kau orang tengok dia putus asa masa ajar kau orang? Pernah tak dia mengeluh setiap kali diberi tugasan? Pernah tak!??"Suara Jin meleking naik. Dia sudah mula hilang sabar melayan karenah dongsaeng2(adik) nya. Semua terkedu mendengar kata2 Jin. Kata2 Jin memberi kesan yg mendalam buat mereka. Masing2 menunduk. Memikirkan kata2 Jin.

"aku kecewa tengok kau orang. Hoseok... Aku nk tanya kau,pernah tak Jimin mengeluh bila kau suruh dia ajar member yang lain menari? pernah tak!? "Hoseok menunduk mendengar kata2 Jin. Jimin memang tak pernah bebal dgn arahannya, jauh sekali membangkang.

"Siapa yg paling kuat berusaha sebelum ni? Siapa yg pernah menari sepanjang hari cuma nk betulkan kesalahan yang org tak nampak? Siapa yg sanggup bersusah payah macam nak mati hanya utk dapatkan suara dan tarian yg sempurna? Hanya untuk naikkan bangtan? Hanya untuk puaskan hati Kita semua?siapa?"suara Jin mula melendur.

"Aku tak boleh tahan lagi. Kita bangtan. kita satu keluarga. Sepatutnya kita bersatu hati, bukan menyalahkn yang lain. Jimin... kau orang tak rasa pelikke dgn perubahan dia? Dia tak pernah buat hal. Dia tak pernah melawan cakap. Kau org tak rasa ada sesuatu tak kena dgn dia? pasti ada sebab Jimin tiba2 berubah... dia tak pernah buat perangai dengan kita...Kau orang fikir2 kanlah... "kata Jin lalu terus berlalu dari ruang makan. Meninggalkan bngtan yang sedang mula tersedarkan sesuatu.

Don't Leave (MALAY)Where stories live. Discover now