Part 1

1.9K 40 0
                                    

'Setelah sekian lama, akhirnya aku kembali menjejaki lagi ke Malaysia. Home sweet home', bisik Aimi. Sungguh dia terlalu rindukan kampung halamannya.

"Ibu, I am hungry..", ujar si cilik di sebelah Aimi. Aimi tersenyum memandang Aathif yang sudah hampir mencecah 4 tahun.

"Sayang dah lapar ye? Jom, kita pergi cari Aunty Farah dulu. Lepas tu kita pergi makan ye, sayang?", Aimi mengusap usap kepala anak lelaki tunggal kesayangannya itu.

Keluar dari balai tiba, kelihatan Farah melambai lambai tangan ke arahnya.

"Aimiiii..." Jerit Farah. Aimi terus menarik Aathif sambil tangan kirinya menolak troli menuju ke arah Farah.

"Ya Allah, Farah! Rindunya aku kat kau!!" Aimi memeluk Farah. Mereka berlaga pipi beberapa kali.

"Kau apa khabar? Lamanya aku tak jumpa kau Aimi..", ujar Farah.

"Aku Alhamdulillah. Sihat. Kau?", soal Aimi.

"Aku pun sihat Alhamdulillah. Ni Aathif apa khabar? Sihat?" Farah mencuit pipi comel Aathif.

"Ingatkan Aunty Farah dah lupakan Aathif tadi.." perlahan Aathif bersuara. Merajuk mungkin.

"Alaa, sayang aunty Farah ni merajuk ni? Ok nanti Aunty Farah belanja aiskrim, nak?" Terus Aathif mengangguk kepalanya tanda setuju. Farah dan Aimi ketawa melihat kelakuan comel Aathif.

"Jom, tadi Aathif cakap lapar kan? Jom kita pergi makan. Biar Aunty Farah yang belanja kita, kan Aathif." Aimi mengenyit matanya.

"Yeayy!! Aunty Farah nak belanja..Yeay!!" Aathif melompat keriangan.

"Jom. Kali ni aku belanja tanda merai kepulangan kau." Farah memimpin tangan Aathif. Manakala Aimi menolak trolinya.

**********

" Encik Faris, ni fail yang encik minta tadi.", Amina menghulurkan fail tersebut kepada Faris.

"Oh, pengurus projek baru tu kan?" Faris menyambut fail tersebut.

"Ya", Amina menggangguk kepalanya.

"Bila dia mula kerja?", soal Faris lagi sambil membelek fail tersebut.

"InsyaAllah minggu depan." Jawab Amina pendek.

"Okay. Terima kasih."

"Kalau tak ada apa apa, saya keluar dulu." Faris menggangguk kepalanya. Amina memusing badannya dan melangkah keluar.

Faris meletakkan fail tersebut di atas mejanya lalu menyambung kembali kerjanya yang terganggu sebentar tadi. Tidak lama kemudian, kedengaran telefonnya berdering. Faris mengeluh tipis. 'Siapa pulak yang call ni?', bisik Faris. Faris mencapai telefonnya dan menekan punat 'yes'

"Hello, Assalamualaikum", Faris memberi salam.

"Waalaikumusalam. Weih, jom lunch. Aku dah lapar gila ni."

"Eh, kau. Mentang mentang dah jadi bos besar, suka suka hati kau je nak keluar lunch pukul berapa kan? Ni baru pukul 12 la, sengal!". Rafiqin ketawa besar.

"Rilek la kawan. Jom la teman aku makan.", Ajak Rafiqin sekali lagi.

"Yelah, yelah. Tempat biasa." Faris memberi persetujuannya.

"Yosh! Jumpa kat sana. Bye." Talian telefon dimatikan. Faris mengemas fail yang berselerak di atas mejanya sebelum dia melangkah keluar bilik.

**********

Mereka hanya memandang makanan yang diletakkan satu per satu di hadapan mereka. Mata Rafiqin tidak berkelip melihat makanannya. Faris menggeleng kepala dengan kelakuan Rafiqin. 'Lapar sangat la tu', desis Faris.

Sejurus kelibat pelayan itu pergi, dengan lafaz bismillah, Rafiqin terus menjamah makanannya.

"Kot ya pun, perlahan la sikit makan tu. Tau la kau tu kebulur." Tegur Faris.

"Hah! Memang aku kebulur pun. Dah la pagi tadi aku tak sempat breakfast."

"Lah! Siapa suruh kau tak breakfast?"

"Aku tak sempat. Aku terlambat bangun. Dah la tadi aku ada meeting."

"Sejak kau ambil alih HQ, aku tengok kau dah makin tak terurus la pulak." Komen Faris. Rafiqin menyuap makanan ke mulutnya. Dia mengunyah perlahan sebelum menjawab.

"Tu lah. Aku tengah perlahan lahan nak biasakan diri aku ni la. Ayah aku tu nampak gayanya macam dah selesa sangat berehat kat rumah. Tak nampak gaya macam nak masuk pejabat lagi dah. Mama aku tu pun bising bising suruh serahkan je kerja tu kat aku."

"Kau jangan risau lah. Kau fokus je dulu urusan dekat HQ tu. Aku ada untuk tolong kau uruskan pejabat yang ni."

"Terima kasih,kawan."

"Oh ya, aku lupa nak bagitahu. Minggu depan, akan ada staff baru yang lapor diri."

"Untuk jawatan pengurus projek tu kan? Lelaki ke perempuan?" Soal Rafiqin, sejurus dia menghirup ice lemon tea nya itu.

"Perempuan." Rafiqin terkejut mendengar jawapan Faris.

"Perempuan? Dah tak ada lelaki ke?" Faris gelak.

"Racist gila soalan kau!"

"Tak adalah. Perempuan ni leceh lah." Komen Rafiqin.

"Saiful bagitahu aku yang dia ni agak bagus. Nak dibandingkan dengan yang lain, dialah yang paling tip top. Lagipun aku dah tengok senarai experiences dia. Pernah kerja kat oversea tu. Bukan sekejap tu beb. Bertahun juga tu." Rafiqin menggangguk angguk kepalanya.

"Ok kalau macam tu. Kita tengok la dulu macam mana kemampuan dia."

"Tu lah. Kita tengok dulu macam mana."


Dia milikku.Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang