Part 14

616 25 7
                                    

"Wow. Sungguh berbakat Cik Aimi kita. Beruntung Encik Rafiqin dan Encik Faris mempunyai anak buah yang berbakat macam Cik Aimi, ye. Kalau ada event, takpayah la susah susah nak jemput artis kan, jemput cik Aimi pun okay." Puji pengacara majlis. Aimi hanya tersenyum malu.

"Terima kasih atas persembahan yang memukau tadi, Cik Aimi." Ucap pengacara majlis. Aimi menunduk sedikit kepalanya lalu berlalu pergi ke mejanya.

**********
"Raf, tadi tu..Aimi kan?" Soal Datin Ruzaifah.

"Haah." Balas Rafiqin, malas.

"Ya Allah! Kenapa Raf tak bagitahu mama yang Aimi dah kembali?"

"Perlu ke mama?" Soal Rafiqin, tegang. Hatinya panas melihat Aimi yang mesra dengan lelaki lain di atas pentas. Dasar perempuan jalang!

"Kamu ni kenapa? Aimi tu perempuan baik.."

"Dah la mama. Tak payah nak back up sangat perempuan tu."

"Malas mama layan kamu. Mama nak jumpa Aimi." Datin Ruzaifah menggeleng kepalanya melihat perangai Rafiqin. Kalau la dia tak busuk hati, mesti anaknya bahagia dengan Aimi. Datin Rufaizah berlalu meninggalkan Rafiqin dan menuju ke arah Aimi yang baru turun daripada pentas.

"Aimi!" Panggil Datin Ruzaifah. Aimi yang mendengar namanya dipanggil berpaling. Air mukanya berubah apabila terpandang Datin Ruzaifah.

"Mama?", bisik Aimi perlahan. Aimi terbatu disitu. 'Ya Allah! Tolong la jangan dia serang aku kat depan orang ramai.'

"Aimi..." panggil Datin Ruzaifah lagi. Dia terus memeluk Aimi. Aimi terkejut dengan tindakan Datin Ruzaifah.

"Da..tin?" Aimi teragak agak untuk membalas pelukan Datin Ruzaifah.

"Mana kamu pergi Aimi?" Soal Datin Ruzaifah setelah pelukannya terlerai.
"Kamu sihat?" Soal Datin Ruzaifah.

"Alhamdulillah. Saya sihat." Jawab Aimi, teragak agak.

"Kenapa kamu pergi? Mama minta maaf. Semua ni salah mama. Mama berdosa dengan Aimi.." Terasa sebak di hati Datin Ruzaifah bila mengenangkan layanannya terhadap Aimi dahulu.

"Tak apa la datin. Benda dah lepas kan.." sungguh Aimi tergamam. Dia sendiri tidak tahu reaksi macam mana yang harus dia bagi.

"Tak payah berdatin dengan mama. Ya, mungkin dulu mama jahat. Mama sendiri yang tak bagi Aimi bahasakan mama sebagai mama. Mama minta maaf.." Datin Ruzaifah mengenggam erat tangan Aimi.

"Datin..." sebelum sempat Aimi menghabiskan ayatnya, datang seorang perempuan datang mencelah.

"Datin, maaf menganggu. Datuk sedang mencari datin." Ujar perempuan tersebut.

"Ohh ye ke? Terima kasih, Zana." Perempuan bernama Zana menggangguk kepalanya dan dia berlalu pergi.

"Mama pergi dulu. Papa dah cari mama. Nanti jangan lupa datang rumah. Kita borak borak. Nanti mama suruh Rafiqin jemput Aimi.." Datin Ruzaifah berlalu pergi.

Aimi mengeluh. Dapatkah Rafiqin menerima kehadiran dia? Aimi sendiri tidak dapat mengerti pandangan Rafiqin sewaktu mereka bertentangan mata tadi. Rindukah? Bencikah? Menyampah mungkin?

**********

Aimi menuju ke arah Fatin yang sedang berbual dengan rakan sekerjanya. Namun tiba tiba bahunya dirempuh dari belakang. Aimi tidak sempat mengimbangi badannya, hampir terjatuh. Terasa seseorang memaut erat lengannya, menghalang dia daripada terjatuh.

"Awak tak apa apa?"

"Terima kasih..." ucap Aimi.

"Btw, saya Zafran.." Lelaki tersebut memperkenalkan dirinya.

"Saya Aimi."

"Nice to know you." Zafran tersenyum.

"Yup, me too. Btw, thanks for the flower again." Aimi menunjuk bunga di tangan yang diterimanya di atas pentas tadi.

"You nyanyi sedap sangat. Very talented. You memang pandai main piano ehh?"

"Boleh la sikit sikit. Saya ada la ambik kelas piano dulu kejap. Saje mengisi masa lapang.."

"Nice.."

"Well, saya pergi dulu. Nak jumpa kawan sekejap." Pinta Aimi. Zafran mengangguk kepalanya.

**********

P/s: sorry sangat sangat sebab dapat update pendek je. Minggu ni minggu yang agak busy. Weekend ni sis tak sure dapat update ke tak. Sis betul betul minta maaf. Btw, feel free to comment or vote. Thanks for reading this. Hontou ni arigatou gozaimasu.

Dia milikku.Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang