Part 34

717 46 8
                                    

"Remember our date tomorrow. Masak sedap sedap tau." Rafiqin mengenyit matanya ke arah Aimi. Aimi membalas dengan jelingan tajam.

"Aathif, jom masuk rumah." ujar Aimi. Bagasi mereka sudah diletakkan ke dalam rumah oleh Rafiqin.

"Bye abi. Jumpa pagi esok." Aathif melambai tangannya.

"Sure sweetheart."Rafiqin kembali masuk ke dalam keretanya. Perlahan meninggalkan ruang halaman rumah Aimi.

Farah hanya memerhati gelagat mereka dari dalam rumah. Farah terkejut melihat susuk tubuh Aimi dan Aathif. Sangkanya mereka sudah selamat tiba di sana.

"Weih, apa dah jadi beb? Kenapa kau boleh ada kat sini? Bukan semalam kau dah naik flight ke?" soal Farah seusai Aimi menutup pintu rumah. Aimi mengeluh.

"Jap lagi aku cerita. Aku nak mandikan si Aathif dulu."

"Okay beb."

"Aathif, jom Ibu mandikan Aathif."

"Baik ibu."

Mereka berdua menuju ke tangga. Aimi membimbit luggagenya untuk dibawa masuk ke dalam bilik.

**********
Aathif ralit bermain permainan robotnya. Manakala Aimi dan Farah menghabiskan masa dengan menonton televisyen.

"Kau setuju ke nak kahwin balik dengan Rafiqin?" soal Farah.

"Memang tak la."Balas Aimi pendek.

" Kau memang tak ada hati dengan dia langsung ke? " soal Farah lagi. Aimi mengeluh.

" Susah lah aku nak cakap. Dia buat aku jadi menyampah dengan dia. Aku rasa dia sebenarnya saja nak sakitkan aku. Kalau aku terima dia, aku tak rasa aku akan bahagia dengan dia. Dia tu benci aku. "

" Aku rasakan baik kau berterus terang je la dengan Rafiqin tu. Kau berdepan dengan dia. Kau bagitahu apa yang kau rasa."

"Nak bagitahu apa? Yang aku benci dia?"

"Aimi, tak tahu la tapi aku rasa kau patut consider pasal Aathif."

"So sekarang ni kau nak aku terima Rafiqin balik?" Aimi menggeleng kepalanya.

"No Farah. Macam macam dia buat kat aku. Kat luar tu ada orang upahan dia tengah perhatikan aku. Sebab dia takut aku lari lagi. Kau tak rasa ke dia tu sebenarnya pengecut?"

"Dia pengecut sebab dia takut kehilangan kau. Dia jadi pengecut sebab dia sayangkan kau."

"Bukan Farah. Dia tak sayangkan aku.  Tu ego. Bagi dia, aku dah hancurkan hati dia. Jadi ni adalah cara dia nak balas balik kat aku. Dia tahu Aathif satu satunya kelemahan aku." Aimi ingin menyambung tetapi disampuk oleh Aathif.

"Ibu, ibu dah plan ke nak masak untuk berkelah esok?" Aathif yang duduk di atas lantai ketika bermain robotnya telah mengambil tempat di atas riba ibunya.

"Belum lagi. Nanti ibu fikir ibu nak masak apa." Jawab Aimi. Farah mengangkat keningnya.

"Ibu, ibu masak la banyak banyak tau. Hehehehe.. " Aathif ketawa kecil.

"Iya, sayang. Nanti ibu masak banyak banyak dan sedap sedap, ya." Aimi mengusap lembut kepala anaknya.

"Thanks ibu." Aathif bangun dan sambung bermain dengan robotnya semula.

"Kau nak buat apa esok?" soal Farah, pelik.

"Rafiqin la. Dia paksa aku join berkelah esok. Dia suruh masak untuk esok." Aimi mengeluh.

"Oohh.. Kau pergi je la. Mana tahu lepas kau spend masa kau dengan dia, hati kau terbuka untuk dia?" Ujar Farah. Aimi hanya mencebik bibirnya tanda tidak setuju.

"Dah la. Aku nak sedia bahan apa untuk bawak bekalan esok." Aimi bangun meninggalkan Farah dan Aathif yang ralit bermain mainan robotnya.

**********

Aimi sedang ralit memotong sayur sawi ketika Farah masuk ke ruangan dapur.

"Aathif dah tidur ke?" soal Aimi.

"Haah. Baru je tidur tadi. Kau nak masak apa untuk esok?" Farah berdiri di tepi Aimi yang masih lagi memotong sayur.

"Aku ingat nak goreng bihun je esok pagi. Inti sandwich pun aku dah siap buat tadi. Pastu dengan cocktail buah.  Cukup la tu kot."

"Wow. Banyaknya. Excited betul kau nak berkelah esok." Farah ketawa.

"Banyak la kau excited. Aathif la yang nak sangat berkelah ni. Kalau ikutkan aku malas nak join. Biar dorang berdua je yang pergi."

"Hish! Mana boleh macam tu. Kau kena faham. Aathif tu first time nak spend masa macam ni dengan abi dia. Si Rafiqin tu pula mana pernah tahu perkembangan Aathif. Ni la masanya nak rapatkan bonding anak ayah."

"Entah la Farah. Aku rasa menyesal sangat balik Malaysia." Aimi mengeluh. Dia menghentikan kerja memotongnya dan meletakkan pisau di atas papan memotong.

"Aku bukan nak menyokong Rafiqin, tapi kau kena tahu setiap kejadian ada hikmah. Mungkin ini masanya untuk Aathif dapatkan kasih sayang yang lengkap daripada ibu bapa dia."

"Tapi Farah, kau tak faham. Rafiqin yang sekarang ni bukan Rafiqin yang dulu. Dia dah jauh berubah. Baran dia tu yang aku tak tahan. Dia sekarang ni lain sangat.." Sekali lagi Aimi mengeluh.

"Kalau macam tu, apa kata kau ubah balik Rafiqin jadi macam dulu dulu?"

"Senang kan kalau bercakap"

"Cuba la dulu. Aku tahu Rafiqin masih sayangkan kau. Kalau tak, takkan dia sanggup upah orang follow kau tiap masa" Pujuk Farah.

"Eh, kau tak rasa ke dia tu psycho?"

"Tak. Aku rasa dia tu romantik la.."

"Hah? Kau biar betul? Taste kau memang jenis psycho macam tu eh?"

"Romantik la bila bagi dia, kau tu hak dia sorang. Orang lain tak boleh kacau." Aimi menggeleng kepalanya.

"Sah! Kau pun sama naik psychonya." Balas Aimi. Farah ketawa.

"Weih, aku ada benda nak bagitahu ni." Ujar Farah, tiba tiba serius.

"Apa?"

"Aku sebenarnya dah bertunang." Farah menunjukkan cincin di jarinya.

"Eh? SERIUS?!" Aimi terjerit.

**********
P/s : Sorry korang. Baru update part baru. Sorry sangat sangat. Sis bukan taknak update tapi tak tahu nak start dari mana. Maaf. Maaf. Maaf. Maaf sebab dah kecewakan korang. 😔 Sis tau part ni agak bosan tapi idea untuk menambahkan ke'spicy'an dia tu takde. InsyaAllah next part sis cuba dengan lebih baik. Feel free to vote and comment. Berjuta terima kasih sebab masih setia dengan cerita ni.

Dia milikku.Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang