Sudah menjadi rutin harian Aimi untuk mengambil Aathif di taska. Sejurus melihat Aimi di hadapan pagar taska, Aathif berlari mendapatkan Aimi.
"Ibuu.." panggil Aathif sambil berlari menuju ke arah ibunya.
"Macam mana Aathif hari ni? Okay?" Soal Aimi. Aathif tersengih
"Okay je ibu. Seronok."
"Good. Eh, Ira mana? Bukan ke selalu Aathif dengan Ira ke?" Soal Aimi. Selalunya mereka berdua bersama. Tapi hari ini hanya Aathif keseorangan.
"Eh, tadi Ira ada.."Mata Aathif melilau mencari Ira. "Eh, tu pun dia.." Aathif menunjuk ke arah Ira yang baru keluar daripada pintu taska.
"Ira...sini..sini.." panggil Aathif. Dia melambai lambai supaya Ira datang ke situ. Ira berlari anak datang ke arah mereka.
"Aunty.." Ira bersalaman dengan Aimi.
"Hai Ira. Ira apa khabar?"
"Ira sihat.." Ira tersengih menayang giginya.
"Ira..." Kedengaran suara lelaki memanggil Ira. Ira berpaling ke arah suara itu lalu tersenyum.
"Papa!" Jerit Ira. Papa Ira dan Aimi berbalas pandangan. Mereka berdua kaget melihat kelibat masing masing di situ.
"Aimi!"
"Zafran!"
Mereka serentak menyebut nama masing masing. Terletus ketawa daripada Aimi dan Zafran.
"Wow, tak sangka kita berjumpa kat sini.."ujar Zafran.
"Tu la. Saya pun tak sangka juga. Wait! Ira ni anak awak?" Soal Aimi. Nada suaranya agak teruja.
"Yup. She is my beloved daughter. And Aathif is your son?" Zafran meminta kepastian.
"Yup. He is." Aimi ketawa kecil.
"Wow..kecilnya dunia ni. So, yang bekal Ira selalu bawa balik tu daripada you la ni?" Aimi mengangguk kepalanya. "No wonder sedap." Aimi ketawa malu.
"By the way, i need to go. So kalau ada masa, kita jumpa lagi.." Aimi meminta diri memandangkan malam itu dia dan Aathif perlu menghadiri makan malam bersama Rafiqin dan keluarganya.
"Eh sure. See you again.."
"Bye bye aunty..bye bye Athif.." Ira melambai tangannya. Aimi dan Aathif membalas lambaian mereka.
**********
Setelah selesai mempersiapkan Aathif, Aimi kembali masuk ke dalam biliknya untuk mempersiapkan dirinya. Aimi memilih baju blaus labuh dan dipadankan dengan seluar slack. Kepalanya pula dilitupi shawl.
"Jom sayang." Ajak Aimi. Aimi mengunci pintu rumah. Aathif mengambil tempat di sebelah pemandu. Aimi menghidupkan enjin keretanya. Dia membuka aplikasi waze untuk mendapatkan arah untuk ke restoran yang diberitahu oleh Rafiqin. Setelah wazenya dipasang, perlahan lahan dia keluar meninggalkan perkarangan rumahnya itu.
"Ibu, kita nak pergi mana ni?" Soal Aathif.
"Kita nak pergi jumpa atuk dan nenek Aathif.."Jawab Aimi.
"Aathif ada atuk dengan nenek?"
"Iya sayang.."
"Betul ke ibu? Ayah Aathif pun ada sekali?" Tekaknya terasa kesat. Aimi menelan air liur. Aimi merasakan saat ini la yang sesuai untuk memberitahu Aathif siapa ayahnya yang sebenar.
"Aathif listen. Ibu minta maaf sebab sembunyikan hal ni daripada Aathif. Uncle Rafiqin tu sebenarnya ayah kandung Aathif.." Aimi memandang ke arah Aathif sebelum matanya fokus kepada pemanduannya. Aathif memandang tepat ke arah Aimi. Matanya tidak berkedip.
KAMU SEDANG MEMBACA
Dia milikku.
Roman d'amourSetelah beberapa tahun Aimi dibuang, Aimi kembali dengan semangat dan dirinya yang baru. Namun Aimi kembali dengan rahsia. Rahsia yang Aimi berharap si dia tidak akan pernah tahu. Walaubagaimanapun, takdir mereka kuat. Akhirnya mereka dipertemukan k...