Bab 6

11.8K 579 8
                                    

"Nadia" panggilan Mummy mengejutkan aku yang sedang menyiapkan sarapan.

"Ye My" balasku. Kerusi untuknya aku tarik.

"Nial dah okey ke? Dia kan kena attend meeting penting dengan klien dari Malaysia" kata Mummy sedikit kusar. Meeting tu sangat penting.

"Tak tahu la My, tadi Nad dah ingatkan tapi kesian tengok muka pucat dia tu" kataku teringat akan muka pucat suamiku dari semalam.

"Macam mana ni? Tak kan nak Cancel. Kesian dorang"

"Mummy duduk dulu Nadia tanya dengan Nial" lepas sahaja meminta diri aku menuju kedalam bilik.

Buka sahaja pintu aku melihat sekujur tubuh berselimut likup.

"Bie!" tegurku selimut aku tarik sedikit. Dahinya kutekap dengan telapak tangankum panas!

"Bie.." kejutku kali kedua. Bahunya kugoncang perlahan.

"Ermmm.." dia mengeliat perlahan. Mata dia buka perlahan-lahan. Mata ku ditenungnya.

"Mummy tanya pasal meeting tu" rambutnya kuusap lembut.

"Bie penat la sayang. Kepala ni berat je. Nak tidur. Pasal meeting tu suruh mummy tolong handal. Sayang ikut mummy boleh. Sayangkan tahu semua pasal projek ni." pinta Danial. Sejujurnya dia tidak berdaya untuk bangun.

"Tak kan sayang nak tinggal Bie macam ni?" gelisah aku dengan permintaannya. Tak sanggup nak tinggalkan dia dengan keadaan macam ni.

"Tak pe. Habis meeting sayang balik la. Sekejap je kan?" rayunya.

"Bie betul-betul okey ke?" tanyaku minta kepastian.

"Ye sayang" pipiku diusap lembut.

"Okey lah nanti sayang bagitahu mummy. Bie rest erkk" aku hadiahkan kucupan lembut dipipinya. Dia hanya tersenyum kecil.

*************

Sampai sahaja dipejabat aku dan Mummy sama-sama melangkah masuk kedalam bilik mesyuarat itu.

Segala persiapan telah aku sediakan memandangkan aku mengetahui semua tentang hal-hal berkaitan meeting.

Aku melabuhkan duduk disebelah mUmmy. Beberapa minit ruangan itu sudah penuh dengan kakitangan syarikat.

Bunyi ketukan pintu dibilik itu tidak aku hiraukan. Mataku leka memerhati laporan didepan mataku.

"Attention please!" bunyi manager itu membuatkan aku mengangkat muka. Semua ahli mesyuarat bangun tanda hormat.

1




2








3

Allah kebetulan apakah ini!

"Perkenalkan Zafran Airil CEO Permata Holding's wakil dari Malaysia untuk projek kita nanti" sayup-sayup kedengaran suara itu.

Kenapa dia? Kebetulan apakah ini!

Dan apabila mata kami bertaut segera aku alihkan pandangan. Aku tahu dia terkejut melihat aku. Ada aku kesah! Muka selamba aku tayangkan.

"Encik Zafran perkenalkan Datin Rasyidah pemilik syarikat Mentari Holdings. Ermm..CEO kami tak dapat hadir kerana masalah kesihatan." mUmmy tersenyum sebelum tunduk hormat. Aku lupa akan status Zafran. Anak jutawan!

"Dan kenalkan Puan Aira Nadia. Wakil daripada Mentari Holding's" tuju menager itu. Zafran jelas tergamam.

"Puan?" tanya Zafran seakan berbisik tapi hanya aku yang mendengar memandangkan aku berdiri didepannya.

"Pardon me Encik Zafran" pinta manager itu

"Ermm..nothing. Boleh kita mulakan?" matanya masih melihat kearahku

"Sure," perbincangan itu bermula selama 2 jam. Dan selama itu lah aku rasa bilik itu membahang. Mata Zafran tidak mengalih dari melihatku. Aku tak selesa! Danial...aku rindu laki aku!

Tamat sahaja perbincangan aku segera bangun namun pantas dihalang Mummy.

Didalam bilik itu hanya tinggal aku, mummy, zafran dan Manager kami.

"Thanks Encik Zafran saya harap kita mampu berkerjasama" ucap Mummy.

"Saya pun harap macam tu jugak Datin" balas Zafran

"Okey kalau Darin tak keberatan jom kita lunch" permintaan Zafran menyentakkan aku.

"Awak pun boleh join Puan Aira" sindir Zafran. Puan sengaja ditekannkan..

"Erkk...no it's okey. Saya rushing" balas ku.

"Oh I see"katanya. Matanya memandang kearah Mummy.

"Ermm sebenarnya Nad mummy kena pergi meeting kat Hotel. Ermm boleh Nad tolong Mummy? Temankan Encik Zafran Lunch"

Allah Mummy.permintaan apakah ini!

"Ta.tapi My"

"Nad please" rayu Mummy aku tahu bagi mUmmy klien adalah segalanya. Tapi lelaki ni?!

Dan akhirnya aku terpaksa mengalah!
Aku dan Zafran. Lunch memandangkan manager terpaksa mengikuti mUmmy.

********

"Wow tak sangka kan? 7 tahun berlalu and now awak dah kahwin. Banyak berubah." kata Zafran. Kami menunggu pesanan yang diorder.

"Semua boleh berubah dalam sekelip mata. Kalau 7 tahun apa nak dihiraukan.!" sindirku

"Bahagia kan Aira sekarang?"

"Tak ada sebab untuk aku ratapi"

"Okey ialah orang dah ada family baru kaya lagi. Keluarga dikampung dilupakan"
"Watch Your mouth Zafran Airil sapa yang buang sapa? Kalau kau nak makan, nak lunch buat cara macam nak makan"

"You change!" bentak Zafran. Aku tersenyum sinis.

"Kadang-kadang masa lalu yang membuatkan kita berubah. Menjadi seorang yang lebih berhati-hati. Sebab musuh yang nak tikam belakang tak kira dimana right?" sindirku.

"Yes you right. Dan saya tahu saya salah. Kakak Aira dah ceritakan semuanya. Tapi semua tu dah terlambat. Tapi Ibu masih tak tahu perkara sebenar. Saya bodoh sebab lepaskan awak tanpa penjelasan. Saya bodoh sebab kahwin dengan kakak awak" kata Zafran sambil tertunduk

"Wow! So sekarang ni kau abang ipar aku? So instresting!" sindirku. Dengan senyuman sinis. Aku terkilan kenapa dia tidak bersihkan nama aku kepada Ibu.!

Aku terhenti apabila makanan kami sampai. Aku hanya makan tanpa menghiraukannya. Dia ingin bercakap namun aku tegah.

Cinta Aira ⓒWhere stories live. Discover now