PLOT by Leader Ariff.

683 85 119
                                    


TAJUK  :    PLOT

TARIKH  :   12 FEB 2018 (ISNIN)

LEADER  :  ARIFF  a.k.a    HAMBALLAH07

PEMANTAU :  kukilkufiq   &   LeezJoon

##### Opening #####

Bismillahirrahmanirrahim, assalamualaikum semua. Buat yang belum kenal saya ni lagi, nama saya Ariff. Umur 13 tahun. Lebih dikenali di wattpad sebagai @HAMBALLAH07. Jadi, saya yang akan jadi leader untuk kelas hari ini, harap beri kerjasama.

#############################

PLOT

* Plot adalah amat penting dalam sesuatu cerita. Ia diibaratkan seperti alur cerita. Plot menentukan bagaimana sesuatu cerita ini akan ditulis. 

*Plot secara amnya terbahagi kepada empat elemen, pengenalan, konflik, klimaks, peleraian.

* Plot dapatlah kita lakarkan dengan mudah jika kena caranya.

******

INGAT! JIKA ANDA SERIUS UNTUK MENULIS, JANGAN MAIN-MAIN SOAL PLOT DAN ALUR PENCERITAAN. TIADA ALASAN MAHUPUN JALAN PINTAS.

Elemen Plot

1) Pengenalan

  - Pengenalan merupakan aspek yang sangat-sangat penting. Baik buruk satu cerita bergantung pada pengenalannya. Tiada yang mahu baca cerita yang awalnya sudah tidak menarik bukan? 

  - Pengenalan adalah aspek yang amat susah untuk ditulis. Sebab apa? Sebab untuk dapatkan idea yang hebat untuk pengenalan bukan mudah.

*******

PUNYA IDEA YANG MENARIK DAN LUAR BIASA? SATU PERMULAAN YANG BAGUS.

2) Konflik

 - Konfliklah benda yang menjadi perencah dalam cerita. Jika Plot ialah resipi, pengenalan ialah bahan-bahan maka konflik adalah langkah-langkah. 

- Konflik ini perlu dicipta sebagai sesuatu yang mustahil. Tidak boleh dilepasi. Biar pembaca sekali naik stress(sebenarnya, saya pun stress bila hadap konflik yang saya buat)

- Terfikir di mana logiknya cerita jika konflik tak dapat dilepasi? Bagaimana pulalah nak habiskan cerita? Di sini datangnya kepentingan benda yang diberi nama klimaks.

******

PASTIKAN ANDA BUAT SESUATU YANG MUSTAHIL!

3) Klimaks

- Klimaks, hidangan utama. Bukti sedap atau tidak 'masakan' kita. Klimaks, ciri pentingnya adalah, perlu ada konflik yang lebih besar. Keliru? Sebenarnya, ia bermaksud kembangkan konflik sebelum ini. Jadikan ia bertambah mustahil. 

- Inilah masanya, benda yang digunakan untuk mempermainkan perasaan pembaca. Plot twist. Kita pusingkan segalanya. Maka yang mustahil menjadi logik. Di sinilah kreadbiliti penulis diuji.

*******

SILA AMBIL MASA UNTUK BUAT PLOT TWIST. IA BUKAN KERJA SEMINIT, TAMADUN ROM TIDAK DICIPTA DALAM SEHARI.

Bengkel G2CWhere stories live. Discover now