OPENING & ENDING By @Muim

152 20 91
                                    

Leader : MuimbinaAbdullah

X X X X X

بِسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحيمِ

Assalamualaikum.

Saya ahli baru G2C, Muimbina Abdullah, diberi amanah atau arahan untuk  menyampaikan ilmu yang berjudul Macam mana nak buat opening dan ending terbaik yang mampu menyentuh jiwa pembaca?

Pertama sekali, saya nak beritahu di sini, saya lemah dengan opening dan ending ini, ini hanya sekadar nota kajian saya.
Kedua, apa yang saya terangkan di bawah mungkin tidak serupa dengan apa yang terkandung dalan karya saya, jadi, karya saya bukanlah contoh terbaik untuk memahami gaya opening dan ending yang terbaik.

Insya-Allah saya akan mula sekarang.

Macam mana nak buat opening dan ending terbaik yang mampu menyentuh jiwa pembaca?

First of all, saya akan menerangkan tentang opening.

Kenapa pentingnya opening?

Sudah menjadi lumrah penulisan, perenggan pertama cerita menentukan nasib sesebuah cerita itu.

Adakah akan terus dibaca atau ditinggalkan. Kadang-kadang ada cerita yang bagus tetapi ditinggalkan tidak dibaca hanya kerana pembukaan yang kurang menarik.

Oleh kerana itu, saya akan menerangkan cara membuat opening yang baik.

PENGUMUMAN: CONTOH SAYA AKAN BAGI DALAM BAHASA INDONESIA. KALAU PANDAI, BOLEH TERJEMAHKAN DI RUANGAN KOMEN.

1. DI MULAI DENGAN PERKARA PENTING

Opening yang dimulakan dalam situasi penting.

Contoh: Malam saat Jake Djones tahu bahwa orangtuanya hilang di suatu masa dalam sejarah, tercatat sebagai malam dengan badai terdahsyat.

(The History Keepers, Damian Dibben)

2. MEMULAKAN DENGAN MEMPERKENALKAN WATAK YANG UNIK.

Jika dalam novel kamu ada watak yang nampak luar biasa atau unik, masukkan dia dalam satu situasi pembukaan.

Contoh: Kami memanggilnya sang Profesor. Dan, dia memanggil anak lelakiku Root—akar, karena, sang Profesor berkata, puncak kepala anakku yang datar mengingatkannya pada simbol akar kuadrat.

(The House Keeper & The Professor, Yōko Ogawa)

3. KONFLIK

Salah satu opening terbaik adalah memulakan dengan konflik. Tanpa konflik, cerita akan menjadi statik tak bergerak dan tanpa tujuan.

Contoh: Keputusanku untuk menjadi pengacara semakin kuat ketika kusadari ayahku membenci profesi hukum.

(The Rain Maker, John Grisham)

4.  MENYENTUH EMOSI

Mulakan cerita dengan pembukaan yang membuai emosi pembaca.

Bengkel G2CWhere stories live. Discover now