Bismillahi Maa Syaa Allah Laa Haula Walaa Quwwata Illa Billahil 'Aliyyil' Adziim.
Allahumma Solli A'ala Saidina Muhammad Wa 'Ala Alisaidina Muhammad.
Assalammualaikum W.B.T.
Alhamdulillah pada malam yang penuh barakah ini kita sama-sama masih dapat berhubung dalam majlis perkongsian ilmu atas keizinan-Nya.
Sebelum saya memulakan sesi penerangan, saya nak ucapkan ribuan terima kasih kepada sahabat-sahabat seperjuangan dalam kelab G2C yang diketuai oleh yang dihormati Mami Tun Indah yakni seorang wanita yang telah banyak menyumbang jasa untuk menghidupkan kelab ilmu penulisan ini dan semestinya jutaan terima kasih untuk mami TunIndah juga.
Kepada sesiapa yang belum mengenali diri saya,maka di sini saya inginkan memperkenalkan saya ialah Anati Althafunnisa atau nama sebenar Halimatun Sa'diah yakni pemilik akaun wattpad yang bernama Anati_Althafunnisa. Saya secara rasminya telahpun berusia 18 tahun pada 7/3 yang lalu. Saya rasa cukup setakat itu sajalah sesi perkenalan diri daripada saya dan mari kita ke sesi tujuan utama kita berada dalam buku ini pada malam ini.
Baiklah pada malam ini topik yang ingin dikupaskan ialah Hiperbola.
Apa itu Hiperbola?Bola yang hyper ke? Eh tidak! Tidak! Semestinya tidak. Hiperbola adalah merupakan salah satu ceraian dibawah jenis gaya bahasa pertentangan. Gaya bahasa pertentangan? Eh apa pulak itu? Tidak pernah dengar pun.
Baiklah, gaya bahasa ini terdiri daripada 5 ciri gaya yang disingkatkan kepada 5Pe iaitu :
1) Perbandingan
2) Pertautan
3) Pertentangan
4) Penyirnaan
5) Pengulangan
Dan nama-nama gaya bahasa yang selalu kita ketahui seperti :
1) Metafora
2) Personifikasi
3)Simile
4) Anafora
5) Asonansi
6) Aliterasi
7) Paradoks
8) Epifora
9) Rima
10) Sinkop
11) Imejan
12) Pleonasme
13) Inversi
Dan termasuk juga Hiperbola adalah merupakan ceraian-ceraian yang berada dibawah 5Pe gaya bahasa di atas.
Sahabat-sahibah yang saya kasihi sekalian,
YOU ARE READING
Bengkel G2C
RandomClass online di wattpad yang akan di ajarkan oleh leader-leader dari grup G2C. Terbuka kepada semua ahli G2C dan juga warga wattpad lain yang berminat untuk turut serta dalam class ini nanti. Selepas class akan ada latihan yang akan diberikan untuk...