Assalammualaikum semua dan selamat sejahtera. Bagi yang belum kenal saya, boleh panggil saya Salehah dan umur saya 16 tahun. Siapa yang belum follow saya tu, cepat pergi follow nanti saya follow balik. Hehehehe.
Hari ni detik bersejarah bagi seorang insan yang pemalu ni, nak berkongsi info mengenai jenis-jenis genre. Masa pilih tajuk ini saya ingatkan senang rupanya bila search pakcik Google, penuh bahasa Indon.
***
APA ITU GENRE ?
Genre ialah satu set kriteria yang longgar dalam bidang penulisan dan digunakan untuk menentukan bentuk seni atau ujaran.
Dalam semua jenis seni, genre adalah suatu bentuk kategori yang agak kabur kerana tiada batasan yang jelas. Genre terbentuk melalui konvensi dan ada banyak karya yang menggabungkan beberapa konvensi tersebut.
1) ACTION :
Genre ini memaparkan aksi-aksi hero menghadapi tentangan atau berlawan. Melalui genre ini, pembaca akan merasai ketegangan ketika membaca aksi kejar-mengejar, menembak dan memukul terutamanya yang menggunakan kekerasan. Selalunya berkaitan tentang kehidupan mafia, perompak atau gangster.
Kaum lelaki biasanya akan tertarik dengan genre action tapi sekarang, lebih ramai penulis wanita yang mengungguli genre ini. Contoh yang paling dekat, mami @tunindah kita dengan karyanya, NIKITA MISSION ACCOMPLISHED.
2) FANTASY :
Penulis yang memilih genre ini semestinya memiliki daya imaginasi yang tinggi kerana genre ini bercanggah dengan konsep alam. Biasanya, cerita jenis ini berkisarkan tentang dunia magis yang mempunyai kuasa ajaib, pari-pari, goblin atau lagenda pada zaman dahulu.
Siapa yang berminat nak baca cerita genre ini bolehlah jenguk profile KaySky_Kira, tajuknya My Little Twin.
3) MYSTERY/THRILLER :
Siapa yang bunuh dia? Apa hubungan dia dengan orang tu? Kenapa dia mati dalam keadaan macam ni?
Cerita jenis ini akan membuatkan para pembaca tertanya-tanya dan setiap misteri akan terbongkar satu persatu. Genre ini pastinya mempunyai plot twist dan teka-teki yang anda harus selesaikan. Watak dalam genre ini akan cuba untuk mengeluarkan dirinya daripada ancaman.
Boleh baca cerita Married With A Murderer by Dhiacandy
4) CHICKLIT :
Genre ini ditulis khusus mengenai wanita. Cerita genre ini mengisahkan kehidupan seorang wanita yang menghadapi bermacam jenis masalah dalam hidupnya. Masalah tersebut mungkin dari segi konflik keluarga, membina kerjaya ataupun mengenai cinta sejati.
YOU ARE READING
Bengkel G2C
RandomClass online di wattpad yang akan di ajarkan oleh leader-leader dari grup G2C. Terbuka kepada semua ahli G2C dan juga warga wattpad lain yang berminat untuk turut serta dalam class ini nanti. Selepas class akan ada latihan yang akan diberikan untuk...