Teknik Flashback by Leader Amirah

196 37 114
                                    

Ha

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Ha..korang nak flashback kemana tu? Duduk sini diam-diam dulu.

Okay, sebelum tu...

Hye, nama saya Amirah. Lebih mesra dipanggil Am. Umur saya 14 (masih muda dan masih baru dalam penulisan). Saya seperti yang semua belum tahu, sayalah pemegang account amirah1654 di wattpad. Boleh stalk kejap lagi.

***

Okay,bercakap tentang flashback,apa yang Am faham ialah :

* Apabila sesuatu karekter tertentu mula mengimbau kenangan lama sama ada memori sedih atau gembira.

Oh ya,kita juga boleh campurkan kedua-dua memori sekali gus.Dengan syarat jangan terlampau banyak. Bukan apa, nanti readers sendiri masih pening nak ingat balik.

Apa yang Am faham dengan stalk account LeezJoon ialah,

Flashback tidak semestinya memerlukan diri anda untuk menulis perkataan 'flashback' dan 'end flashback' pada cerita yang dikarang bagi memberi notice kepada readers.

Hah?macam mana tu?

Meh sini Am ajar formula Am.

Flashback boleh ditulis dengan cara pause.

Hehe pening? Pause ni tips Am. Eh bukan ikan paus. Pause (stop)

First...

Cara nak buat flashback tanpa tulis apa-apa ialah...

Korang boleh buat ayat 'ops'. Aduh,Am faham korang pening. Okay biar Am terangkan. Ops. Ayat ni yang selalu keluar time korang terlepas cakap kan?

Contoh:-

Amirah dan kawan-kawannya bergelak-tawa di taman perumahan Amirah yang meriah melakukan majlis rumah terbuka. Sungguh mereka rindukan masa-masa seperti ini.

"Amirah ...mana Amir eh?" Fatin bertanya dengan sisa tawanya. Tanpa diminta, perut Fatin disiku oleh Aisyah disebelah.

Fokus! Inilah ayat 'ops'👆🏻Fatin terlepas cakap.

Amirah yang sedari tadi asyik tersenyum tiba-tiba menundukkan kepala memandang rumput di taman.

Pandangannya sayu. Sedikit demi sedikit air mata mula mengalir.Senyuman nipis terhias di bibir mungil milik Amirah.

Fokus! Flashback akan bermula👇🏻

"Dia dah meninggal...." Amirah tersenyum hambar. Tiba-tiba kepalanya terasa sakit. Sedikit demi sedikit, memorinya bersama Amir mula menerjah masuk ke dalam kepalanya.

"Amirah..kaulah first last love aku" Amir tersenyum nakal.

Aku yang malu mula menolak Amir jauh dari aku. Dalam masa yang sama, hati aku mula tersenyum.

"Kalau aku mati, janji dengan aku...jangan sedih ye." Amir mengenggam erat tangan aku.

Aku yang terkejut dengan kata-katanya mula memukul kepalanya dengan buku sejarah. Ambik kau.Janganlah buat hati aku sebak..

"Aduh, sakitlah Mira..." Amir membuat suara gedik.

"Eleh ...gedik!" aku tersenyum nakal sebelum berlari.

"I love you Amirah. Just you. Only you. And always you..." Amir jatuh lemah dipangkuan aku dengan muka pucat yang sedaya upaya menahan penyakitnya. Namun takdir Allah telah tertulis yang Amir akan pergi menghadapnya pada hari itu.

Hati ini semakin sebak.

Fokus! Ini ayat end flashback tanpa tulis 'end flashback' 👇🏻

"Amirah, kau okay tak?" Aisyah bertanya prihatin. Risau pulak dia tengok si sahabat yang sedang mengalirkan air mata.

"Eh, aku okay je. Ni ha, mata masuk habuk. Sekejap tau, aku pergi ambil air untuk korang." Amirah berlalu pergi dengan tangisan sebak yang cuba ditahan dari keluar.

Ni ayat untuk keluar dari flashback👆🏻

Dah! Tamat drama😂

Okay, guys! Nampak tak? Nampak tak? Takde tulis pun kan perkataan Flashback kan? 😏hah, So korang boleh guna kaedah ni ye. Yang dah pro tu boleh try. Yang masih slow tu boleh praktis. Chill guys, kita belajar dari kesilapan kan.

Jap, mesti korang tertanya-tanya apa itu pause kan. Pause tu ialah satu babak dimana korang akan fokus pada watak utama untuk bercerita tentang dia/tumpukan segala cerita pada dia. Faham? Kalau tak faham,.Al marilah tekan butang comment tu ye.

Akhirnya Am dah dapat share kan nota Am.Thanks to @tunindah a.k.a mami yang cantik lagikan comel sebab tak pernah marah Am lagi.Hehe

Apapun,

Credit:@LeezJoon

Thank you bagi tips. Boleh comment kalau kurang memuaskan.

***

Nota dari amirah1654

Bengkel G2CWhere stories live. Discover now