WATAK DAN PERWATAKAN
Mami suka tajuk ni. Ok, mami nak korang buat satu cerita pendek berdasarkan watak dan perwatakan melalui zodiak. Dari watak perwatakan itu kembangkan menjadi satu cerita yang menarik.
Contoh, saya ambil zodiak Aquarius. Mulakan dengan personalitinya bagaimana. Ceritakan dia jenis yang macam mana. Seseorang yang tidak ada keyakinan diri dan mudah mengalah, berikan contoh situasi.
Kemudian pergi pula pada jenis pekerjaan yangs sesuai dengannya, pasangan yang sesuai dan seterusnya sehingga habis cerita.
Buat dalam buku G2C ya supaya senang saya nak semak nanti.
Cerita pendek saja maximum 3 muka surat ok.
Maaf terasa malas nak menaip panjang-panjang untuk malam ini.
*dibawah ini saya sediakan zodiak untuk membantu penulisan anda. Semoga berjaya ya.
A. Aquarius (21 Januari - 19 Februari)
Pasangan Serasi: Gemini, Libra
Pekerjaan yang sesuai : Jenius komputer, ahli environment
Aquarius itu suka menyendiri. Perlukan waktu lama untuk mengenalnya dan hanya pada orang yang dipercaya, ia mahu membuka diri. Meskipun dari luarnya nampak tenang, tapi dalam hatinya sebenarnya sangat takut dan gugup. Jika menyangkut masalah perasaan, ia suka mengikuti kata hatinya. Daripada menyakiti orang lain, lebih baik menyakiti dirinya sendiri. Kepeduliannya adalah pada hal-hal besar dan sangat manusiawi. Dan meskipun maniak pada barang-barang mewah, ia tidak serakah.
Mengenai cara berpikirnya, Aquarius sangat progresif dan cenderung individualistik. Kemudian, meskipun sikapnya eksentrik, penuh keyakinan, dan keras kepala, ia cenderung bersikap adil. Pada dasarnya ia bisa memimpin, walau tidak antusias untuk menjadi pemimpin. Dalam bekerja, ia penuh keseriusan. Ia juga tidak suka adat istiadat dan cenderung melanggar peraturan. Dan ia mampu menyelesaikan masalah serta keluar dari dilema.
Tentang cinta, Aquarius tertarik pada lawan jenis yang memiliki kepandaian. Ia senang mencoba hal-hal baru dalam percintaan dan romantisme. Memang, kadang ia bersikap dingin dan acuh. Tapi, di balik semuanya itu, ia sebenarnya adalah pasangan yang penuh kasih.
B. Pisces (20 Februari – 20 Maret)
Pasangan Serasi: Cancer, Scorpio
Pekerjaan yang cocok: Prosedur TV, bartender
Pisces punya sifat yang ekstrim, sensitif dan unik. Ia ingin melakukan segala sesuatu dengan baik, tetapi hal itu terhalang oleh kecenderungannya yang selalu mendengarkan kata hati. Bila bertemu dengan orang lain, ia penuh pesona, humor, dan simpati. Jika terjebak rutinitas, ia akan frustasi. Dan ia perlu tempat dalam mengembangkan bakatnya demi kebahagiaan.
Karakter Pisces yang lain adalah mudah percaya pada janji-janji. I senang pada segala jenis hiburan. Memainkan perasaan adalah kepandaiannya. Juga membujuk, ia ahli. Ia juga senang bila pekerjaannya dihargai orang lain, dan akan seenaknya jika disepelekan.
Pisces juga mudah marah tanpa alasan yang jelas. Sensitif terhadap apa yang dipikirkan dan dirasakan orang lain. Hal itu membuat orang lain sulit menebak perasaannya. Meskipun ia terlihat malu dan tertutup, tapi sebenarnya tidak. Dan jika merasa nyaman dengan sekitarnya, ia tidak akan ragu untuk mengambil alih.
YOU ARE READING
Bengkel G2C
RandomClass online di wattpad yang akan di ajarkan oleh leader-leader dari grup G2C. Terbuka kepada semua ahli G2C dan juga warga wattpad lain yang berminat untuk turut serta dalam class ini nanti. Selepas class akan ada latihan yang akan diberikan untuk...