Teaser 5

3.1K 60 0
                                    

"MAMA." Bibir tanpa sedar memanggil insan tersayang. Insan yang sudah berbulan-bulan pergi meninggalkanku sendiri. Tiada lagi tempat untuk bermanja. Mengadu di kala duka.

Tangan cuba menggapai bayangan wanita yang sudah dimamah usia. Wanita yang tertulis duka di seraut wajah itu.

Setiap kali memandang seraut wajah itu hatiku seperti dihenyak konkrit. Tiada cahaya yang menyinari wajah mama.

"Mama." Bibir terus menyeru. Mengharap bayangan mama tidak menghilang dari pandangan.

Walau aku tahu ianya hanya bayangan, aku tetap cuba menggapai. Untuk seketika aku ingin melentok di bahu mama.

"Qis..."

Dalam aku cuba mengejar bayangan mama, ada suara yang kedengaran resah memanggilku.

"Bangun, Qis."

Suara itu bergema lagi menarikku ke dunia yang nyata. Kala mata terbuka, wajah Widad menyapa pandangan.

Mata terkebil-kebil sejenak sebelum kulorek senyum kelat di bibir. Bermimpi di siang hari rupanya.

"Kau datang."

"Kau okey tak?" soal Widad lembut. Ringan tangannya menyapu peluh sejuk yang merenik di dahiku.

Aku mengangguk lemah. Menghargai kedatangan Widad yang sanggup menjengukku. Sudah dua hari aku sedar dari koma. Hanya Widad yang muncul di sisi.

Terletus tawa sinis di bibir. Mentertawakan diri yang tidak punya keluarga yang boleh diharapkan.

Aku mungkin kehilangan seorang mama. Namun aku masih punya lelaki bergelar abah. Malangnya kelibat lelaki veteran itu langsung tidak kelihatan.

Hati berdenyut sakit tanpa dipinta kala memikirkan hakikat itu. Laju hati menghamun diri. Bodoh!

Saat hati sibuk menghamun diri, dapat kurasakan sepasang mata merenungku tajam. Dahiku bertaut sendiri.

Mata mula meliar dan akhirnya mendarat pada lelaki yang bersandar santai di pintu. Lelaki yang tidak lepas merenungku seolah jelak dengan kewujudanku.

Makin rapat tautan di dahi. Baru tersedar aku tidak sendiri dengan Widad. Kehadiran lelaki asing itu menimbulkan tanda tangan besar di kepala.

Kekasih Widad ke?

Aku mengerling pada Widad. Cuba memadankan Widad dan lelaki itu. Langsung tidak sesuai. Widad tidak akan tertarik dengan lelaki seperti itu. Atau lebih tepat lagi lelaki itu tidak akan tertarik pada Widad.

Mataku kembali pada seraut wajah yang tidak punya sebarang emosi itu. Hanya sepasang mata lelaki itu menjelaskan yang aku tidak punya imej yang baik di mata dia. Seolah aku pernah berbuat salah terhadapnya.

Salah? Aku tidak kenal pun dia. Mana mungkin aku bersalah pada lelaki yang terlalu asing di mataku.

Yang peliknya, lelaki itu mengenaliku. Jika tidak, mana mungkin dia merenungku begitu. Seolah aku berhutang dengannya.

Akal ligat mencari alasan. Lelaki seperti dia tidak akan muncul tanpa sebab. Mungkin kemalanganku berkait dengan dia? Mungkin aku yang menyebabkan kemalangan itu berlaku dan dia menjadi mangsanya.

Yang hairannya, aku terbaring di katil. Sedangkan dia tidak kelihatan seperti pesakit pun. Sukar untuk percaya dia yang menjadi mangsa.

Widad turut berpaling pada lelaki yang membisu sedari tadi bila perasan mataku tertunak pada lelaki itu. Wajahnya bertambah resah.

"Qis... dia..."

"Who are you?" Laju soalan itu terletus di bibir. Lebih baik terus bertanya dari menyemakkan kepala dengan jawapan yang tidak pasti.

"Qis... kau tak kenal dia?" soal Widad jelas terkejut. Matanya bulat memandangku. Mulutnya terbentuk hurud 'O'.

Lelaki yang bersandar di pintu juga seperti terkejut disoal begitu. Matanya mengecil memandangku. Namun wajah kacak dia tidak berubah riak. Kekal beku tanpa emosi.

Biarkan KulupaWhere stories live. Discover now