CERPEN 6 kakak ku sayang.

261 14 9
                                    

Kakak ku sayang.

Baru pukul 10.30 malam tapi suasana sudah sejuk sangat. Mencengkam hingga ke tulang hitam. Adli memaut kuat sweater hitamnya supaya terlekat erat ditubuhnya. "huhuh...sejuknye.." Adli membongkokkan badannya dengan gaya mengigil kesejukan. Dia menghampiri tingkap menjenguk kepala keluar. "eee.. gelapnya kampung ni.. dulu masa datang elok je terang.." bisik Adli sendiri. Hairan dia. Dulu masa pertama kali datang jumpa keluarga Mila. Dia rasa suasana kampung ini terang saja. Seterang hati dia menyintai Mila.

krriukkk...!! Adli menekan perutnya. Aduh perutnya rasa tak menyenangkan. Ini semua bakal mak mertua dia lah punya angkara. Suasana kampung.. masak pulak sedap-sedap. Tak ingat Mila tadi dia melantak. Selera sangat dia makan. Kriukk..!! Perut Adli berbunyi lagi. Dia dah tak tahan.

"Yunk.. tandas kat mana?" Adli Menghampiri Mila.

Mila tergelak kecil memandang wajah Adli yang seperti orang kesakitan yang amat sangat.

"Cepat la yunk..saya dah tak tahan ni.. tadi g bilik air takde pun tandas kat situ.." Adli mencengkam kuat perutnya. Bila-bila masa saja isi perutnya boleh terburai.

"Tak boleh tahan sampai esok ke ling?"

"Esok???!!... yunk saya bukan mintak awak tau nak tahan-tahan sampai esok.. saya nak tandas.. " wajah Adli dah macam nak menangis. Sakit sangat saja rupanya.

Kata-kata Adli buat Mila tergelak. Walaupun dia merasa serba salah sebenarnya. "Kejap eh..." Mila berlalu kebilik meninggalkan Adli sendirian menahan sakit perutnya.

Mila menyerahkan lampu suluh kepada Adli yang terpinga-pinga menyambutnya. "yunk..tandasnya mana?" Adli semakin cuak memandang Mila dan lampu suluh ditangannya.

Mila menguak daun pintu dapur. "tu.. kat luar tu.." tunjuk Mila kat bangunan kayu yang comel. Terperusuk di belakang rumah. Di pandang dari pintu dapur cuma samar-samar kelihatan.

Adli terlopong melihat bangunan kusam yang sepertinya tidak berpenghuni itu. Gelap... muram tak ubah seperti suasana rumah kak Limah dalam filem 'hantu kak limah'.

Berdegup Adli menelan liurnya. "yunk.. kat situ?"

"Ade ape ni Mila.. malam-malam berbual kat depan pintu dapur ni.." tiba-tiba ayah Mila bersuara.

"Adli sakit perut ayah.."

"Haa g la.. tunggu ape lagi.. kang tercirit kat sini.. bagi dia lampu.." arah ayah Mila.

Adli memandang Mila minta belas kasihan. Mila cuma mengelengkan kepalanya.

"Kau jangan berlama sangat kat luar tu nanti Li.. sekarang ni musim hantu 'tul-tul'.." sinis ayah Mila memandang Adli. Adli dah terketar-ketar menahan sakit perut dan rasa takut.

"hantu tul-tul?" Adli mengangkat sedikit mukanya berbisik bertanya. Mila cuma mencengkam atas rambutnya meniru gaya pocong.

"Kau duk dalam je Mila.. cari suami biar yang berani.. bukan penakut.. baru boleh jadi ketua keluarga.." arah ayah Mila sambil berlalu ke bilik.

"nak berak pun nak berteman.."

Pedih saja hati Adli kena perli. Salah dia juga. Siapa suruh cinta dia jatuh pada Mila, orang kampung. Kampung pulak tersorok jauh kat solok berdentum! Tandas kayu yang gelap suram Adli pandang. Melangkah perlahan. Gelapnya.

Lampu suluh Adli gerak-gerakan untuk hiburkan hati sendiri. Terdetik di ingatannya. "Hantu tul-tul?"

"ahh.. persetankan lah.. zaman modern mana ade antu lagi.. kalau dia pun jumpa antu.. lari jugak." Gerutu hati Adli pada bakal pak mertuanya.

muka ketat (Cerpen)Where stories live. Discover now