Cintakah itu?
Mik terduduk lelah atas bangku batu yang Majlis Perbandaran sediakan. Batang kayu penyapu lidi kontot dan pengaut plastik, dia sandarkan pada pokok rhu berhampiran. Duduk menyandar sambil menarik nafas berat memerhatikan orang ramai lalu lalang.
Telefon samsung ACE dia keluarkan dari kocek bajunya. Di perhatikan lekat skrin telefonnya. Ada keluhan kecil terhambur lurus dari hatinya. Kusam wajah khas lelaki melayu bugisnya. Membentuk tulang rahangnya bila gigi dia ketap rapat.
"Weiii..!!!! Mik tengok ape tu..? Gambar awek?? Wuyooo!!!"
Telefon Mik dah bertukar tangan. Laju saja dia meneliti nama-nama yang tertera di skrin telefon.
"Kau tunggu wasap sape? Arah??"
"Sibuk la kau min." Mik merampas telefonnya daripada Aminah.
"Hahaha dude.. aku yakin Arah dah tak jumpa arah jalan pulang." Sebatang rokok daun di gulung-gulung dan di sepit celah bibirnya. Terkebil-kebil matanya bila api lighter di dekatkan dekat mukanya.
"Berlagak bukan main, sial... Api camni pun takut.. haha" Mik mencabut rokok daun dari bibir Aminah. Dicucuhnya api lighter. Dihisap dalam-dalam dan dihembus perlahan asap nipis dari mulutnya. Membulat bentuk 0 mulut Mik.
"Hehe berlagak siakk..bak okok aku." Rokok daun bertukar tuan.
"Buat ape la kau hisap rokok daun ni min.. takde rasa ape." Rokok daun tanpa tembakau.
"Nanti tak real la aku.. sekarang, tengok.!! Sape lagi macho.. kau atau aku??" Lagak Aminah mendongak menyepetkan mata menahan asap rokok sambil menyikat rambut pendeknya dengan jari.
"Hehe.. beragak la sikit Min." Malas Mik nak melayan.
"Mik..malam nanti kau keje kat pasar malam batu lapan?" Mik cuma mengangguk. Asap rokok daun Aminah sedut dalam kemudian hembus laju. "Jumpa malam nanti k.. datang awal boleh tolong aku dulu.. duit masyuk.!!"
Mik diam memerhatikan telefonnya yang digenggam erat. Satu getaran pun takda, apa lagi bunyi deringan.
"Weii dol.. aku chaoww dulu." Min mengosok-gosok keras kepala Mik. Terus berlalu. Mik cuma tersenyum memerhatikan langkah kengkang Aminah sambil membetulkan susun alur rambutnya yang serabai dengan jari.
"Aku jalan camtu ke??.. "
Mik tertawa kecil, bangkit mencapai penyapu dan pengaut. Kerja mesti di selesaikan sebelum waktu kemuncak orang keluar makan.
Sesekali tangan Mik menekap erat telefon di dalam kocek bajunya. Masih lagi menunggu bunyi khas notification whatsapp dari Arah.
Sekarang jarang benar dia hendak mendengar bunyi orang bersiul dari Samsung ACE kesayangannya itu. Dia rindu bunyi itu.. lebih lagi dia rindu orang yang punyai bunyi khas itu. hhhhahhhh........ Satu keluhan lemah terlepas dari nafas Mik.
"Mikkk...hey Mikael.. " bunyi suara itu seiring bersama-sama dengan bunyi penyapu lidi menyapu kasar jalan bertar yang mengerutu.
Bibir Mik mengukir senyuman.
"Mik..aku dapat keje...yeahhh!!!"
"Kau nak keje??.. kan baru abes exam Arah, taknak rehat dulu."
"Taknakkk...hehe.. aku nak keje.. nanti aku pulak nak tolong kau.. nak belanja kau makan.." Arah teruja sambil menadah tangan dan meraup wajah ceria nya. Bercahaya wajahnya bercerita.
"Mik..nanti aku dah keje.. kau takyah buat banyak keje.. kau dah takyah tolong aku lagi."
"Aku tolong kau ikhlas, Arah.. taknak kau balas.. asalkan kau tak lupa ayah kau."
YOU ARE READING
muka ketat (Cerpen)
Misterio / SuspensoCerita-cerita pendek dan bebelan terlajak yang aku kumpulkan dalam satu buku. Cerpen psikopat/psycoparth adalah percubaan aku nak lari dari rasa belas dan kelembutan dalam penulisan. Nak belajar jadi orang kejam! Muka ketat tu.. sebab muka kucing...