20

632 24 0
                                    

Ellas perspektiv

Vita väggar, vita bord, starka lampor i taket, doft av medicin och handsprit. 

Nej, jag är inte hemma. 

Mitt hjärta börjar slå fortare och fortare för varje sekund som går och när jag gör ett försök med att sätta mig upp slår huvudvärken tillbaka mig till liggande igen. Det dunkar och bultar så hårt att jag blir tvungen till att knipa igen mina ögon hårt innan jag försiktigt kan prova att öppna dem igen. Det är även vid detta tillfället som all den andra smärtan blir tydlig och jag kvider till. 

"Ella? Är du vaken?" hör jag en röst, tillhörande Ogge, säga. Jag vrider mitt huvud åt sidan och ser hur han sitter i en vit fåtölj ganska nära sängen jag ligger i. När våra ögon möts är det som att all hans oro sköljs bort och ett litet leende sprider sig över hans ansikte. "Vart..vart är jag?" frågar jag honom och biter mig i läppen. 

"Sjukhuset" börjar han och blir sedan tyst. Jag spärrar upp mina ögon och kämpar allt vad jag kan för att få det minsta lilla minne tillbaka. Men inget jag kommer ihåg kan ge mig svaret om varför jag ligger på sjukhus. Jag är medveten om, och kommer ihåg att Felix slog till mig men kan det vara han som gjorde att jag nu ligger här i denna sängen? Slaget som träffade mig var hårt, men jag var ju vaken efter det. 

"Du..efter igår..så..så svimmade du typ" säger han med en aningen sänkt röst. Precis som om han nästan inte vill prata om det. Min mun formar ett litet 'o' och jag riktar min blick upp mot taket igen. Ljudet av någon som reser sig upp och fotsteg som går över golvet hörs direkt efter att jag vänt bort blicken. "Men det är okej, läkarna har bara sagt att det handlar om en chock så det är inte så allvarligt" säger han och tar försiktigt tag om min hand. Jag kramar om hans hand hårt och känner sedan hur en ensam tår börjar rinna ner längs min kind. 

Ogges hand är snabbt där och torkar bort den. "Det är okej" säger han med en lugn röst och jag tittar in i hans ögon. 

"Kan du göra mig en tjänst?" säger jag och han nickar hastigt på huvudet. "Absolut, vadå?" frågar han och jag ler lite försiktigt. "Kan vi typ låtsas att vi dejtar för att göra Felix avis?" frågar jag och jag ser på hans ansiktsuttryck att han blir en smula förvånad över min fråga. 

"Öh..ja..visst" säger han och ler brett mot mig. "Bra..och, säg inget till Benjamin om detta, okej? vi kan säga att jag sov hos dig eller något" säger jag kort och ler tillbaka mot honom. 

"Absolut! Men vad är planen då?" frågar han. "Gällande vårt dejtande alltså?"

"En kompis till mig har fest nästa vecka, jag kan lova att han kommer dit, så det är där vårt playande börjar" säger jag hemlighetsfullt. 

***

Det har gått en hel vecka sedan min vistelse på sjukhuset. Jag blev utskriven dagen efter jag kom dit, vilket var skönt. Benjamin har inte märkt något vilket också är hur skönt som helst. Minsta lilla han skulle börja fråga ut mig vet jag att jag kommer brista, och det får bara inte hända. 

Jag har även nåtts av nyheten att Felix har hört om mitt och Ogges dejtande. Och han blev inte glad, den saken är klar. Även Benjamin har fått reda på det, och till min stora förvåning är han faktiskt okej med det. Trots att de är vänner. 

"Du Ella?" säger Benjamin och kommer in till mitt rum. Jag flyttar min blick från min mobilskärm till honom och ser hur nervös han är. "Vad är det?" frågar jag nästan lite oroligt. Det var längesedan jag såg honom såhär nervös. 

"Du dejtar ju en av mina vänner nu..så jag vill bara säga..en..en sak" säger han och tar några steg längre in i rummet. Han drar sin hand nervöst genom sitt hår och blicken flackar åt alla håll. "Bli inte arg..men..jag dejtar Lin-"

"jag vet" svarar jag kort och tittar sedan ner på min mobil igen. "Va?" frågar han en smula chockat och jag småskrattar lite där jag ligger i sängen. "Jag vet att du och Linnéa dejtar och jag är inte alls arg" säger jag och rycker på axlarna. Han kommer fram till mig och lägger sina armar om mig. I och med att jag ligger i sängen blir kramen lite smått konstig men det funkar ändå. 




my brothers best friend ➳ felix & benjaminDonde viven las historias. Descúbrelo ahora