مين فينا حب قبل كده بس متبادلش نفس الشعور ! اكيد معظمنا ، بتحس بالضعف والخذلان ، ولكن مع مرور الايام بتنسي ، والاحساس بيتبدل لمجرد انك حبيت شخص تاني ورسمة حياتك معاه .. طيب لو منستش؟ لو انا لسه راسم حياتي مع ال شخص ال رفضني ! لو كل اساليب البقاء في الحياة مترتبة علي شخص واحد بس هتعمل ايه ؟ .. متجي نشوف ناس مقدرتش تنسي عملت ايه ؟
"" ساجاوه ""
سنة ١٩٨١ ، شاب ياباني من اهل مرتاحين اتخذوا قرار ان ابنهم يدرس في الجامعة ال فرنسية ، كان قصير القامة لدرجة تدعوا للسخرية من زمايله في الكلية ، كان ديما بياخد الكلام ده علي صدره ويبكي في منزله الخاص ، واثناء جلسه في المكتبة اتعرض للتنمر من الطلاب ، وهنا ادخلت بنت هولندية اسمها " هارتفيلت " وقالت ان ال بيحصل ده مينفعش وانكوا جسمكوا بيكبر بس عقلكوا لسه زي مهو .. هنا لاول مرة حس ساجاوه ان في شخص بيحس انه انسان زيه زيهم .. هارت طلبت من ساجاوه انها تاكل جمبه وانها تعزمه علي اكلها .. وبدأ بنهم النقاش ، ال هارت اكتشفت في ان ساجاوه ذكي لدرجة مش محدودة وانه بيحب الادب زيها بالظبط ، وبدا بنهم صفات مشتركة ، واطورت العلاقة بشكل كبير وملحوظ بس ساجاوه كان بيخاف يقولها انه بيحبها لترفضه ، وديما شايف نفسه ان في حاجة ناقصة في مظرهه .. بس اخد الخطوة وقالها ، هارت انصدمت وقالتله ممكن افكر .. ساجاوه خاف وبدا يترعش وقالها فكري براحتك .. ولما روح البيت فضل يضرب دماغه في الحيط من الانفعال ! .. وبعد ١٥ يوم قرر انه يعزمها علي العشاء في منزله هارت كانت محضراله مفاجاه ، وهو محضر مفاجاه .. وجت هارت وبدات السهرة .. عشان مجرد متقعد هارت علي الكرسي ساجاوه يفاجاها باطلاق مسدسه عليها !! .. ساجاوه لما اتقبض عليه قال جملة غريبة .. قال انا كنت عارف رد هارت ليا وانها هتقولي انها بتحبني ، بس انا حبي طغي علي حبها ، عايزها ليا انا بس .. ويقصد ب ليا انا بس ان الشرطه لقيت شنطة فيها بقايا اجزاء انسان متعفنة ! .. وكان ساجاوه بيشرح انه كان كل متوحشه هارت .. كان بيخش التلاجة ويطبخ منها عشان يدوقها ! ...
القصة التانية من هنا .. من القاهرة مينفعش نذكر اسماء لاننا مستاذناش .. القصة بتعود ل ٢٠١٣ ، لما زوجة طلبت الطلاق اكتر من مرة عشان هي مبتحبش زوجها ، وانها اتغصبت عليه ، كانت بتهينه رغم انه ليه كلمة علي ناس ورغم ان معروف انه عصبي ومنفعل ، لحد مجه بلاغ عن مقتل شاب وانهم لقوا جثته في السكة الحديد ، الحكومة اتوصلت لمين القاتل .. ولما اعترف قال ، "" انا عملتلها كل حاجة ، انا مش شايف في حياتي غيرها .. كل ال حصل هو ان جيت من الشغل اجازة نص يوم عشان تعبان عشان الاقيها في حضن راجل تاني ..! جبت السكين من المطبخ وقتله .. قتلته قدمها ! ومن حبي ليها هي سامحتها ، سامحتها عشان نفتح صفحة جديدة يمكن تحبني ..! .
.
القصة التالته في ولاية ويلز الانجليزية ، اسمه ماركوس ادورد .. كان بيحب صحبته اليزا ولكن اليزا مكنتش بتحبه وبتحب صديق تاني اسمه چاك .. ماركوس مستسلمش وكان ديما يبعت ل اليزا جوبات باسم مجهول ومستعار .. بس كانت في القعدة بين الاصدقاء ، كانت بتعرض الجوبات دي للشلة ويتريقوا علي كابتها وماركوس كان بيتريق وهو من جواه مكسور .. وفي عيد ميلاد اليزا قراروا انهم هيحتفلوا في باريس ، وعشان يسافروا ٦ اشخاص ... ماركوس في نص الرحلة انه محضرلهم مفاجاه في منطقة تخيم ولازم يجوا ال ٣ شباب وييسبوا ال ٣ بنات التانين كنوع من تحضير المفاجاه .. بس المفاجاه كانت قبرهم ! قتل چاك وصديقه ومشي .. ! ولما رجع لوحده البنات استغربت وهو قال انهم سابقوني ازاي مرجعوش احنا كل ده بنحضر في الكافيه الزينة ل اليزا .. وهنا چومانا صديقة اليزا تسكت ومتتكلمش .. بس لما رجعت، رجعت بالشرطة عشان تقبض علي ماركوس .. ! صديق چاك كان قايل لچومانا في الواتس ابب هما فين بالوكيشن ومش عارف ازاي ماركوس هيحتفل في المكان ده عشان تحس بالتوتر وتروح المكان ده ..
.
من ٢٦ سنة شاب اسمه چيمي قتل امه .. جريمة بشعة ! بس هو عنده دافع لده .. من ٢٦ سنة چيمي قرر انه يتجوز ، امه رفضت ، مش امه بس الحقيقة دي ال مادلي ال عايز يتجوزها رفضت ، امه رفضت بحجة انهم من السكان ال مهاجرين وانه مينفعش يتجوز منهم وانها بتتقرف منهم ! لما قرر انه يتجوزها غصب عنها وعرض الزواج علي مادلي .. چيمي اتعصب ورجع البيت منهار ، والافعال دي معجبتش والدته !! .. وال ادي ان چيمي يجيب سكين ويحطه في قلبها وهو بيقولها دي احسن منك .. چيمي اتحكم عليه بالسجن مدي الحياه علي شرط الافراج في حسن السلوك بعد ٢٥ عام .. مادلي بتقول ان كل شهر موصل البريد بيبعت جواب علي مدار ٢٥ عام لمادلي من چيمي وهو بيقولها انا بحبك ولسه هفضل احبك وهخرج وهتكوني ليا ، مادلي مقلتش لزوجها اي حاجة لحد دلوقتي وانها مش عارفه تقول لزوجها ازاي انه يغير العنوان ويمشوا من البلده .. بس كل الخوف من اخر جواب بتقول هو بعته ! .. باعت انه المحكمة سمحت بالخروج بعد سنة ولكن هيظل تحت المراقبة لعامين .. مادلي متجوزه وبنتها معاها ولد .. وچيمي لسه بيفكر فيها !! ..امثلة كتير اوي عن ناس ربطت حياتها علي شخص واحد ، .. حتي ابسط الحقوق النسيان في ناس ضعيفة ومعندهاش القدرة .. مش كل الناس بتقدر تنسي وبتعيش حياتها .. في ناس حياتها بتقف .. اتمني تكون البنات وصلتها الرسالة مساكوا فل :''D
أنت تقرأ
حكايات العالم التالت
Horrorقصص قصيره عباره عن فصل واحد ستجعلك تدخل فى عالم الرعب والغموض والتشويق الرائع اذا كنت من صاحب القلوب الضعيفه انصحك أن تظل خارجا ولا تدخل لأنك ستصاب بالسكته القلبيه وسوف تموت قريبا استمتعوا بقصص محمد سيد