١٩٣٨ كارل بروت راجع بيته بعد ما الورشة بتاعت النجارة اتقفلت رجع بدري ومهوم ، عشان يلاقي زوجته في حضن راجل تاني .. ال كان مع زوجته نط من الشباك بسرعة ، كارل جاب سلسلة حديدية وخنق زوجته بيها .. ومسك مسدسه وضرب نفسه طلقة.. في اللحظة ولمدة ١٠ سنوات سكان بلدة بولاسكي وهي ولاية في مدينة كنتاكي عاشوا في رعب تام.. الشرطة قالت انهم هيدفنوا جثمانين الزوجين مع بعض ، بس اهل الزوجة رفضوا وقالوا هتبقي بعيد عنه ده قتلها .. بعد اسبايع قليلة اهل البلدة بقيت تشوف ان قبر كارل بقي يتغير لونه وبتظهر عليه بقع بيضة بنمط معين .. حتي الحشائش ال جمب قبرة بارت وجفت .. وفي ليلة كانت مجموعة من الصبية بتلعب جمب القبر ، فيهم طفل اسمه چيمس كولنيس بعد مسمع قصة كارل جاب حجر ورماه علي شاهد القبر وفضل يسخر منه كل ده عشان يضحك اصدقائه ..! وفي اليوم التاني چيمس كان ماشي بدرجته الهوائية السرعة ازدات مرة واحدة ، فقد التوازن واصدم بشجرة .. بس الغريب ان سلسلة العجلة او الجنزير كان ملفوف علي رقبته ومات .. ازاي وصل لرقبته محدش كان عارف ..! اهل البلدة عرفوا من اصدقاء چيمس ال عمله چيمس في قبر كارل .. شكلت رعب علي اهل البلدة وبقيت اسطورة كارل حديث الناس ..
.
لما ام چيمس سمعت القصة وبسبب حزنها راحت القبر بفأس ،حطمت القبر بالكامل، ورجعت البيت حسيت ان نار قلبها هديت شوية .. بعدها باسبوع كانت بتنشر الغسيل علي الحبال اتكعبلت مسكت في الحبل ال اتلف علي رقبتها وماتت !! ، الحادثة عملت رعب في قلوب جيرانها ، وخصوصا انهم سمعوها في مراسم الدفن بتتوعد لقبر كارل فدخلوا البيت ولقوا فعلا ان الفاس مليان بالاتربة .. بس الغريب انهم لما راحوا القبر لقوه سليم زي مهو ..!! انتشر الرعب في البلدة ومبقوش السكان يدفنوه موتاهم في المقابر ال فيها قبر كارل بروت .
.
وفي ليله مزارع كان عائد من عمله هو واولاده في احد المزارع بضواحي البلده راكب عربيته ال بترجرها الخيول شاف قبر كارل فحكي لاولاده قصته كلها والبلدة بتخاف من القبر ده ودعي سكان البلده بالمعاتيه وطلع مسدسه قدام اولاده وضرب طلقتين في شاهد القبر وبعد مابتعد عن المقبرة باميال ، الخيول اصبها فزع غريب ، فانتطلقت بسرعة ناحية منحدر ، المزارع حاول السيطرة بس من غير فايدة .. وده ال خلاه يرمي اولاده من العربية قبل نزول المنحدر ، والخيول نزلت المنحدر بي .. لما الشرطة وجدتو لقيتو مخنوق بالجام الخيول .. الشرطة سالت ايه ال حصل ! زوجة الفلاح حكتلهم القصة من اولها ..! وزي ال حصل في ال قبلها لقوا القبر سليم مكنش عليه اي رصاص ! ..
.
الرعب انتشر اكتر ! لحد مجه اشجع مافيهم واسمه آرثر لويس وقالهم ال بتقوله ده هطل !! انا هقتحم المقبرة من جوا وهوريكوا ان مفيش حاجة زي دي .. ومشي ومعاه مطرقة وازميل .. وفي منتصف الليل البلدة سمعت صراخ جي من المقبرة ! السكان مرحتش وكله خاف ، بس الشرطة راحت الصبح .. عشان تلاقي عم آرثر معلق علي بوابة المقبرة بسلسلة وميت مشنوق وعلي وجهه علامات الخوف ولقوا جمبه الازميل والمطرقة .. ! لحد ماشتريت ارض المقبرة شركة للتعدين والتنقيب سنة ١٩٥٠ ومن ضمنها كان قبر كارل .. ومن ساعتها محدش يعرف القبر ده راح فين او مصيره ايه ! ..
.
وزي ماحنا متعودين جانب التصديق او التكذيب بتاعك انت لوحدك ! المصادر في اول كومنت ..
أنت تقرأ
حكايات العالم التالت
Terrorقصص قصيره عباره عن فصل واحد ستجعلك تدخل فى عالم الرعب والغموض والتشويق الرائع اذا كنت من صاحب القلوب الضعيفه انصحك أن تظل خارجا ولا تدخل لأنك ستصاب بالسكته القلبيه وسوف تموت قريبا استمتعوا بقصص محمد سيد