عماره السلام

462 32 0
                                    

في حاجات كتير غامضة في مصر ملهاش اي تفسير !  منهم عمارة السلام ال قدام الاستاد ، العمارة دي عليها اقويل كتير .. وفي تفسيرات اكتر في ال مأمن انها فيها كائنات تانية وفي ال بيقول ايه ال بتقولوا ده هبل ..، تعالي نتكلم علي العمارة ال مش مسكونة من اكتر من ٣٠ سنة في منطقة حية في مدينة السلام  ! ..
العمارة دي موجودة من زمان جدا ، اتبنت كسكن للمحافظة للشباب ال عندهم بطولات جمهورية عشان في وش استاد المحافظة وكانت بتخصص لاستراحات  بلوك يعني ! بس اتقفلت ومتفتحتش تاني من اكتر من ٣٠ سنة وهي حالها كده الظلمة والهدوء طبعها .. وكبر جيل تاني وهو بيشوفها فاضية وبيستعجب ليه العمارة دي فاضية ! ليه كل معدي مفهاش حد .. والاجابة كانت بتبقي انها غير مؤهلة للسكن في ظل انها في منطقة حية ..
.
لحد مجت الثورة ! .. وساعة الثورة ناس ملهاش ملجيء اتخذتها سكن ! ..ولكن الامر الغريب ان تاني يوم الناس مشيت .. وال قالوا ان لو ده اخر مكان هنقعد في نفضل ان نعيش في الشارع من ال شوفناه وال فضل فيها الجيش طلعهم  .. وبشهادة واحدة هناك قالت انها قعدت في الشقة يوم بس عفشي لقيته تاني يوم في الشارع وبسمع اصوات غريبة ! ..

اصحاب الراي التاني بيقولوا العمارة مفهاش حاجة دي بس غير متوافقة وفيها عيوب هندسية ! .. بيردو عليهم ! عمارة دي انا عشت عمري كله مشوفتش حد فيها واحساسي لما بمشي من ناحيتها بيبقي تقيل ..ده غير ان مات فيها ناس وليه الشبابيك متكسرة وليه في دم جوا ؟ مبين ال مامن ان العمارة تبع وزارة الشباب وبين ال مامن ان العمارة مسكونة ! .. سؤال ؟ العمارة دي في المكان الحي ده ، قدام الاستاد في شقة اقل تكلفة ليها ٤٠٠ الف ؟ متطورتش ليه !!  .. السؤال هيفضل .. وال مامن هيفضل مامن .. وهيفضل لغز عمارة السلام موجود لحد متتعمر .. ولكن ال مقتع بي ان لو فيلا في الساحل متفتحش لمدة هيبقي فيها حاجة ..

حكايات العالم التالتحيث تعيش القصص. اكتشف الآن