°nineteen

761 94 6
                                    

"Siapa lelaki tu?"

Maaf doktor. Semua kenyataan tentang lelaki itu semuanya tentang doktor. Dia adalah doktor sendiri.

Aku mengeluh kecil lalu menyimpan semua pakaian aku ke dalam beg.

Tok Tok Tok

"Sayang dah siap kemas?" Tanya appa. Aku mengangguk. "Nah. Kenapa nampak sedih ni? Mana ada orang keluar hospital sedih sedih" appa menghulurkan sebotol air hundred plus.

"Gumawo appa" Kata ku. "Nanti ada doktor datang dah la jangan sedih sedih" Kata appa. Aku mengangguk.

Tok Tok Tok

"Selamat tengah hari encik, Yeori" Kata seorang doktor perempuan. "Saya doktor Nayoung, doktor Minghao minta tolong saya untuk beritahu kepada encik tentang blood test Yeori hari tu dengan result ultrasound semalam sebab dia kena handle patient dekat ward icu" Kata doktor Nayoung.

Aku mengangkat kepala ku.

Dang !

Doktor hari tu, yang bergurau dengan doktor Minghao. Haih broken lagi la jawabnya. Tak apa la Yeori, sangka baik je la. Diorang kawan rapat, bff? Em whatever malas ambil tahu.

"Jadi encik keputusan darah Yeori buat masa ni okay. Normal dan keputusan ultrasound kita tak nampak dah nanah atau kuman dekat buah pinggang Yeori. Cuma kesan bengkak sebab dah kena gigit dengan kuman" Terang doktor Nayoung.

Appa hanya mengangguk.

"Nanti saya minta nurse bagi ubat dekat Yeori lepastu surat mc" Kata doktor Nayoung. "Kalau tak ada apa apa saya keluar dulu. Yeori lepas dapat ubat boleh terus balik" Kata doktor Nayoung.

Aku hanya mengangguk malas. Nurse Mingyu kata dia shif malam. So tak dapat la jumpa dia.

"Baik terima kasih doktor" Kata appa. "Sama sama encik" doktor Nayoung melangkah keluar dari ward ku.

"Appa" Panggil ku. "Nae" Jawab appa. "Boleh tak Yeori nak balik Busan?" Tanya ku. "Wae? Tak nak tinggal dengan omma appa ke?" Tanya appa.

"Ani keunyang Yeori rasa serabut la" Jawab ku. "Kenapa ni? Yeori gaduh dengan Jisung ke?" Tanya appa. Aku hanya diam.

Itu lagi satu hal. Sejak bergaduh semalam kitaorang tak bercakap apa apa pun. Dalam kereta pun tak bercakap langsung.

Hari ni batang hidung dia pun aku tak nampak.

"Appa ok je. Yeori tenangkan la fikiran dekat sana. Nanti appa beli tiket" Kata appa. "Appa beli tiket petang ni boleh tak?" Tanya ku.

Appa menggosok kepala ku.

"Appa beli flight last malam ni eh? Nanti omma membebel" Kata appa. Aku tergelak kecil. "Arasseo" Kata ku.

"Yeori naik seorang tak apa kan? Appa esok ada meeting dengan clien" Kata appa. "Gwaenchana. Yeori boleh pergi sorang, macam tak biasa pula" Kata ku.

"Mian appa busy kerja. Nanti kalau appa dapat cuti panjang kita bercuti dekat overseas eh" Kata appa. "Nae !" Kata ku teruja.

Tok Tok Tok

"Yeori ah !"

"Eonnie !!"

"Amboi dah tukar eh" Kata nurse Hyein. "Hehe ala takkan tak boleh. Kita dah anggap nurse macam kakak sendiri dah" Kata ku. "Tak ada masalah pun Yeori ssi" Kata nurse Hyein.

Aku tersenyum gembira.

"Nah Yeori ni ubat antibiotik dengan ubat tambah darah" Kata nurse Hyein. "Gula gula !" Kata ku. "Aip ni bukan gula gula Yeori. Ni vitamin jangan makan kosong makan dengan ubat tambah darah" Kata nurse Hyein.

my doctor • xmh ✓Where stories live. Discover now