الحلقة الثانية.
مراد بابتسامة :كل واحد يعرفني علي نفسه كدة انا هعرف نفسي اخر واحد.
حياة بابتسامة :انا اسمي حياة عندي ٢٧ سنة بشتغل مهندسة معمارية. انا كل ليشوفني يعقد يقولي ياه ده انتي مهندسة وعندك كل للتمنيه دي صورة لبتبان من برة لكن من جواه انا جوايا بركان بيغلي. قصتي صعبة. ولاسف بتحصل مع بنات كتير. بس نقول ايه الحب أعمى.
مراد بمرح حتي يلطف جو :شكلنا هنحتاج علب مناديل كتير لما يجي دورك عشان تحكي وعشان تبقي دموع حقيقة استنوا ذهب واحضر لهم حمص شام مليء بشطة.
الفتي بضحك :انت عاوز تموتنا وتخلص مننا ولآ ايه.
الفتاة بمرح :ده انت لو عاوز تعذبنا مش هتعمل كدة.
حياة بضحك :والله شكلك تحفة. حاسة ورا تافهه دي في وجع.
مراد بابتسامة :وجع بيداري ورا ضحك وهزار... ها يلا لبعده.
نوح بابتسامة :انا بقي نوح عندي ٢٩ سنة عندي شركة انا مدير بتاعها والدي معايا. عندي فيلا في رحاب يعني حالي كويس. لكن ساعات كنت بتمني أنو لا لاني حالي بيفرقني عن اكتر واحدة انا حبيتها ومش عاوز غيرها. ومش هبطل اعافر واحارب.
مراد بمرح :وادي قصة هتجلنا جفاف عاطفي منها وهنحتاج كلنا نروح نشوفلنا حد نحبه.
الفتاة بضحك :نفسي نتكلم دقيقة جد.
حياة بضحك :حضرتك محسسنا انك اخونا صغير.
مراد بضحك :لا حضرتك ايه انا ٤٥ سنة مش كبير اوي يعني قولي مراد عادي. .
مراد بمرح :ربنا يزدني تافهه...يلا اخر حكاية قصدي اخر واحدة عرفينا.
خلود بابتسامة :انا خلود عندي ٢١ سنة أصغر واحدة فيكوا. في كلية السن إيطالي. عارفين إحساس لما تتعلقوا بحد اوي وحد ده يكون كل حياتك وفجأة حد ده يطلع عكس كل توقاعتك ويبقي شخص تانى لكنت عمرك تتخيل انك تنخدع منو وكمان. مشكلة تانية جواز صالونات. كارثه. أو انا لمش عارفة اديلوا فرصة انا تعبت.
مراد :وادي حكاية هنقوم كلنا ماسكين بعض فيها بربطه معلم ونقوم نرمي نفسنا في نهر النيل.
ضحكوا جميعا من قلبهم.
نوح :طب ناقص انت بقي عرفنا بنفسك
خلود بمرح :يلا فتحنلك تحقيق اه صح انا ونوح اخوات اتفجئت عشان عكس بعض؟ اني اسف.
مراد بضحك :طب والله حست لا بالعكس حسسكوا شبه بعض.
حياة بابتسامة :بظبط يلا عرفنا بقي علي نفسك
مراد بتنهيدة:انا مراد٤٥ سنة بشتغل دكتور أطفال وكاتب . عندي عمر وجوري عندهم ١٩ سنة جورى في كلية آداب علم نفس وعمر حقوق دول اكتر اتنين متعلق بيهم مش عاوز غيرهم في حياتي. بعض...بعض.. ثم اغمض عيناه بألم :بعض ما امهم ماتت انا بقت كل حاجة ل صاحب وأخ والأب والأم. تحملت مسئولية كبيرة لوحدي فراق تالا لسة وجعني. انا بحتاج تالا في كل دقيقة وكل ثانية مش عارف اعيش من غيرها.. تالا حب طفولتي ومراهقتي. وشبابي. تالا حب لجنوني. مجنون تالا...
حياة واشفقت عليه :ربنا يرحمها. ويصبرك.
نوح بابتسامة :احنا حابين انت تكون أول حكاية.
خلود بابتسامة :عشان تشجعنا اننا نحكي.
مراد بابتسامة :تمام.. اممم... هحكلوا علي يوم ل اتعرفت في علي تالا. هحكلكوا حكاية من الأول..
نوح وحياة وخلود بحماس :سمعينك يلا..
تنهد مراد وابتسم :حكاية بتبدي من...
فلاش باك.
كانت تجلس في الحديقة فتاة ذات العمر ٥ سنوات تبكي علي الأرض. ركض نحوها مراد كان بعمر ١٠ عاما.
مراد بطفولة وجلس بجوارها :انتي بتعيطي ليه حد مزعلك.
تالا ببكاء :معنديش صحاب. واعدة لوحدي ومبلعبش مع حد.
مراد بابتسامة ومسح دموعها :خلاص متعيطيش.. ممكن نبقي انا وانتي صحاب.
تالا بابتسامة :موافقة.
ثم امسك مراد يدها برفق :يلا تعالي انا هعرفك على ناس. هخليكي عندك صحاب. بس الأول قوليلي انتي اسمك ايه.
تالا بحماس شديد وتقفز :انت جميل أوي. انا اسمي تالا محمد وانت اسمك ايه.
مراد وضحك :وانتي كمان جميلة. انا اسمي مراد محمود. يلا تعالي. أخذ مراد تالا وذهب ناحية اطفال.
مراد :يا اولاد. جبتلكوا صاحبة جديدة. عاوزكوا تخلوها تلعب معاكوا ومتسبوهاش خالص مفهوم؟
نادين ببراءة :حاضر.. ذهبوا جميعا نحوها وجعلوها تلعب معهم.. ركضت تالا عند المرجيحة. :مراد تعالي زقني.
مراد بابتسامة :حاضر ركض عندها. ظلت تضحك بشدة سعيدة للغايه وهو أيضا سعيد لأنه جعلها تضحك...
ثم أتت والدة مراد والدة تالا.
ورد والدة تالا:يلا يا تالا عشان نروح كفاية لعب كدة النهاردة بكرة نيجي تاني.
تالا وركضت نحو مراد وامسكت في قدمه :لا مش عاوزة....
ملك والدة مراد بضحك :دي اتعلقت بمراد خالص.
ورد بضحك :شكلها كدة يا تالا هخليكي تلعبي معاه بكرة.
مراد ونزل إلى مستواها :متخافيش يا تالا هاجي هنا كل يوم عشان اشوفك والعب معاكي....
تالا بطفولة ورفعت صباعها صغير :هات صباعك صغير ارفعه هيبقي معناه وعد انك هتعمل كدة.
رفع مراد صباعه صغير وهو يضحك بشدة وامسك صباعها :وعد.
تالا بابتسامة وطفولة :باي باي. ظلت تلوح له بيدها وهو أيضا حتي اختفت.
مراد بابتسامة واغمض عيناه :تالا..
نرجع تاني.
مراد بسخرية :معلش جوري دايما بتقطع لحظات سعيدة. هرود عليها واكمل حكاية.
خلود بغيظ طفولي :يووووه بعض ما واحد اندمج يعني.
حياة بمرح :احنا هنروح نتخانق مع بنتك.
نوح بمرح :شكلنا كدة.
ضحك مراد لهم ثم أجاب عليها :ايوا يا جوري.
جوري ببكاء :الحقني يا بابا...
مراد بصراخ وخوف :انتي فين انا جاي حالا.
نوح وخلود وحياة :استني جاين معاك......................
دمتم سالمين ❤️🙏