الحلقة الرابعة عشر

72 2 0
                                    

الحلقة الرابعة عشر
مقدمة
تحدث لنا أشياء تجعلنا نتألم بقوة
تحدث أشياء نتعلم منها
وهناك من يتعلم وهناك لا
يجب أن لا نترك من يحبونا
يجب أن لا نجرحهم.
يجب أن لا نهتم بالمظهر والمستوى بل نهتم بالجوهر
فا الجمال يختفي في الكبر
ويبقي الجوهر كما هو.
والمستوى الله يغير الأحوال..
لا تجرح احد يحبك لأنك ستندم بعد فوات الأوان.....
نبتدي بسم الله الرحمن الرحيم
نام مراد وكانت ساعه الثانيه عشر مساء استيقط علي صوت هاتفه.
مراد بنعاس :الو
الشاب بصوت مبمبوح :ممكن تنسي اي خصام حصل ما بينا وتجيلي دلوقتي عند حديقة لكنا بنتقبال فيها من واحنا صغيرين.
سكت مراد قليلاً فا عرف صوته اغمض عيناه بألم :ماهر.... جاي تفتكرني بعد ١٥ سنة يا صاحبي...
ماهر :انا محتاجك يا مراد. انا عارف إني غلط إني اتصلت بوقت زي ده بس محتاجك يا مراد أنا مش كويس أنا مدمر انا معرفش ليه بتصل بيك بس كل لعرفه اني مش عارف اسامح نفسي
مراد سريعا وبخوف :انا جايلك حالا اوعي تترحك من مكانك لبس ملابسه سريعا وذهب عند ماهر..
قام ماهر وقف أمام مراد ظلوا يتحدثون باللغه العيون.
مراد :كيف قدرت علي فراقي يا صديقي.
ماهر :سامحني يا مراد لا أعلم لماذا فعلت هذا.
مراد :ماذا تريد مني الأن
ماهر :احتاجك بشدة يا صديقي.
مراد :وأنا لا استطيع أن اترك احد يحتاج إلى.............
ثم ابعد مراد نظره عنه وذهب ليجلس :ايه الحصل...
ماهر وذهب جلس بجواره واغمض عيناه بألم حتي نزلت دموع مثل المطر :سلمي ماتت.
مراد :سلمي مين.
ماهر بحزن :سلمي لكانت بتحبني من واحنا في ٣ ثانوي. سلمي لكانت دايما بتسعدني في امتحانت سلمي لكانت دايما بتقف جنبي في مواقف صعبة كانت بتصلح بيني وبين اهلي من غير ما اعرف. سلمي ل انا جرحتها لما قولتلها وأنا هتجوز واحدة زيك انا مبحبش غير تولين وبس. سلمي لكنت بتسلي بيها وقولتلها اني هاجي اخطبك. وهي كانت مصدقني كانت عامله معايا حدود جامد بس دايما كنت بحس بيها لما أقع في مشكلة القيها أول واحدة واقفه جنبي. سلمي ماتت سلمي من ٥ سنين ربنا جبلها حقها مني.......... تولين سبتني عشان بقي عندي مشاكل في شركة وممكن شركة تعلن افلاسها عكس سلمي كانت مستعدة تعيش معايا حتي لو فقير وانا لمكنتش عاوز اكمل معها عشان هي مش فا مستاويا هي فقيره وأنا غني جدا انا دلوقتي بقي عندي ٣٦ سنة يعني انا سبتك لما كان عندي ٢١ وانت ٣٠ نست اننا كنا جيران ونست عيش وملح وكل حاجة سامحني يا صاحبي ده ذنبك انت وسلمي. انا بقالي سنة بموت روحي بتتحرق كنت عارف إني مش هرتاح غير لما احكيلك انا لتلمت علي أصحاب السوء وخلوني ابعد عنك لما فضلت انت تنصحني اني ابعد عنهم...... هما لقدروا يبعدوني عن ناس كويسة لفي حياتي.
احتضن مراد ماهر بقوة شديدة...
مراد :كل ده مخبي في قلبك... ليه مجتش تقولي علي طول
ماهر :كنت مكسوف منك أوي. عارف بيبقي صعب أوي أن واحد يعرف قيمة ناس لحواليه غير بعد فوات الأوان... يوم لماتت في سلمي بيجيلي كل يوم في كوابيسي...
فلاش باك.
كان يوم فرح تولين وماهر.
كانت سلمي تشاهد من بعيد عينها تدمع بقوة هل حقا الأن حب طفولتها يتزوج......
وقفت أمامه
سلمي بحزن :مبروك.
ماهر ببرود :ايه لجابك يا سلمي.
تولين :ايه مناظر دي اتفضلي برة.
ماهر بحدة :سلمي يلا برة. مش عاوز اشوف وشك.
سلمي :متنساش أن في يوم هتندم وهتتوجع اوى يا ماهر.. ربنا مش هيسيب حقي. ربنا كبير ومبيسبش حق غلابة.
ماهر بصراخ :أمشي يا سلمي قولت نظرت له بعتاب شديد :حسبي الله ونعم الوكيل.
في تلك اللحظه وقعت اخت ماهر اغمي عليها نورا صديقة سلمي المقربة ركضوا جميعا نحوها وذهبوا بها إلى مستشفي.
دكتور :آنسة نورا حاله قلب في خطر وصلت لمرحلة إننا محتاجين نقل قلب. كنا فكرين أن أدوية وقسطره هيعملوا مفعول.
ماهر وصرخ به وامسك قميصه :اختي لو ماتت هكسرلك مستشفي دي. اتفضل حالا روح شوف قلب.
دكتور :هو لعبة يا فندم احنا هندور.
ظلت سلمي صامته ابتسمت ونظرت ل طبيب :انا هقدر اجيب.
ماهر بلهفه :طب يلا.
بعد مرور ٤ أيام لقوا قلب وعملوا عملية لنورا..
ماهر :لازم نتصل بسلمي نشكرها انها جبت حد اتصل بها مغلق. ركض إلى منزلها وجد الجميع يرتدي الأسود جميعا يبكون بحرقة.
ماهر ويحاول أن يبعد تلك فكرة عنه ودخل :سلمي فين.
والدة سلمي ببكاء شديد :سلمي ماتت. سلمي كانت حاسه انها هتموت فجأة لقنها بترجع دم وكان اغمي عليها قبلها لما فاقت اتشهدت وماتت وصت أن قلبها يروح لنورا كانت وصية وكان لازم نعملها..... وقلتلي اديلك ورقه دي.
جلس علي ركبيته لم يستطع وقوف ادمعت عيناه بقوة وقرأ ورقة :ماهر أعلم الآن انك تقرأ ورقة أصبحت الآن في مكان أفضل اعلم الأن انك تتألم بشدة. ولكن إذا تريد أن اسامحك ارجوك ماهر ابتعد عن خطأ ابتعد عن تولين اقترب من صالحين اقترب من مراد مرة أخري لا تتبعد عن صلاة وقرآن اجعل نورا تسامحني قول لها أن صديقتك تحبك بشدة الان قلبي أصبح لها اجعلها تظل سعيدة. سامحوني اريد منكم أن تسئلوا علي اسرتي دائما وقول لهم أن يسامحوني سلمي.......
ماهر بصراخ :اااااااااااااااااه............. كم مؤلم أن نشعر بقيمة من يحبونا بعد فوات الأوان
كم من المؤلم أن لا نشعر بمن يحبونا
كم مؤلم أن نبعد عن الناس الصالحة لانا.
كم مؤلم أن نؤلم من يحبونا ونكسر قلبهم......
تعلم يا صديقي أن تشعر بمن يحبك أن لا تهتم بمظهر أو المستوى بل الجوهر هو أهم شيء. لا تؤلم احد أشعر بمن يحبك حتي تشعر به في يوم بعد فوات الأوان...........
نرجع تاني.
بكي مراد بشدة ظل يحتضنه وقرأ قرآن له :ماهر ده كان درس قوي اوي عشانك بس صدقني مدام بعدت عن غلط وحست بتأنيب ضمير وقربت من ربنا ربنا هيعوضك ويجبر خاطرك كلنا بنغلط كلنا بنتعلم. وانت اتعلمت كتير وانا مساحمك يا صاحبي. لو مكنتش مسامحك مكنتش جتلك اكثر من دعاء وقرآن واقرا أذكار صباح والمساء والنوم وسبح كتير أوي يا ماهر اكثر من لا اله إلا انت سبحانك اني كنت من الظالمين. ومن لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم. بعد الصبر بيجي جبر وفرج القرب من الله هو حل الوحيد لكل حاجة. كان لازم تفوق... أنا عارف انك موجوع اوي. بس ربنا هيعوضك مدام فهمت درسك يبقي فرج وجبر قربوااا هانت أوي يا ماهر وانا دايما جنبك ومعاك
ماهر وحضنه :ربنا يخليك ليا يا صاحبي.
....................................................
عند نوح اخذ فرح حتي يقول ل اهله هذه حبيبتي.
اجتمع بهم عند مطعم.
هنا :ايه ده مين دي.
إسماعيل :مين دي يا نوح.
نوح بثقة :فرح حبيبتي ومراتي قريب جدا.
هنا بصراخ :في أحلامك يا نوح
إسماعيل :مش هنسمحلك يا نوح
خلود :ليه فرح بنت كويسة جدا ومحترمة هي ونوح بيحبوا بعض ومش عاوزين غير بعض ليه تدمروا قصة حبهم ليه عاوزين تقتلهم بالحياة.
إسماعيل :انتي تخرسي خالص تفهمي ايه أنتي.
خلود :لا يا بابا أنا افهم كتير اوى افهم أن حب يعني الأمان والسعادة الحب عمره ما كان بمستوى الحب لما قلب يدق لما يشوف شخص ده وميبقاش عاوز يشوف غيره.
فرح بثقة :الحب هو السند والضهر وأننا نفضل مع بعض ونتحدي عالم.
نوح :وأننا منسمحش لحد انو يبعدنا عن بعض في يوم.
إسماعيل بصراخ :بتتحدونا يا عيني.
هنا :بقي كدة
ثم وجد شاب يقف أمامهم
شاب ابن عمها وصرخ :نوح.
شهقوا جميعا بفزع.
فرح :سيب مسدس ده.
علي بسخرية :ايه خايفة عليه. ده انا عمك موصيني اني اقتله واجيبه يتصور جنب جثه.
إسماعيل وهنا :اتصلوا بوليس بسرعة.
فرح وصرخت به :مش هسمحلك.
نوح ويبعدها وقف أمامه :اتفضل انا قدامك اهو اقتلني.
خلود وفرح :لا يا نوح.
ثم امسك نوح مسدس منهو يحاولوا أن يشدو من بعضهم وقفت فرح أمامهم تحاول اخذ المسدس حتي أطلقت رصاصه.
نظرات عتاب حب حدثت بين نوح وفرح وقعت فرح بين ايدي نوح
فرح :نوح.. انا بحبك.... انا بحبك ومش عاوزة غيرك في الدنيا. لو موت سامحني.
نوح :لا لا يا فرح انتي أول واخر حب في حياتي مش هسمحلك.
في تلك لحظه كانت خلود بعتت رساله لمراد أن يأتي كان قريب من مطعم إتي وامسك علي ضربه بقوة :انت شيطان....
خلود ببكاء :الحق فرح.
جلس مراد بجوار نوح يقيس نبضات قلب فرح :لازم تروح مستشفى حالا اوعي تغمضي عينك اوعي.
فرح وتغمض عيناها :انا انظلمت في حياتي كتير يمكن جه الوقت ل ارتاح في....
نوح وصرخ بقوة :فرررررررح...........
دمتم سالمين ❤️❤️❤️🙏

ولم تنتهي حاكيتنا 💙حيث تعيش القصص. اكتشف الآن