الاخيره

255 8 5
                                    

الحلقه الأخيرة.
مقدمة
كنا نظن أن حكايتنا سوف تنتهي
لكن لا يوجد حكايه تنتهي.
واجهنا الكثير وحربنا كثيرا.
تئلمنا وتعبنا بشدة.
واجهنا الكثير من صعاب.
مر علينا أشياء كثيرة مؤلمه.
وأشياء كثيره مبهجه.
هناك منكم من سيرا نهايه هذه روايه حزينه ومن منكم سيرا انها سعيدة
ولكن تذكروا أن ولم تنتهي حكايتنا
اعلم أنكم سوف تحزنون قليلاً ولكن هذه هي الحياة
أعلم اني اوجعت الذين يحبوني.
ولكن اتمنى انهم يكونوا اقوي.
وتذكروا أن روحي ستظل بجواركم دايماً
مراد.. ❤️
نبتدي بسم الله الرحمن الرحيم..
خلود :نوح أنا عملت غلطه.
نوح :غلطه ايه يا خلود انطقي.. حبيبتي متخافيش احكيلي انا اخوكى ولازم أعرف كل حاجة.
خلود وبكت بحرقه :انا في مصيبه.. واحدة صحبتي صديقه سوء. اخدتني في يوم مكان زي جنينه. كان في انا وهي وناس مش كويسين جايبين مخدرات وسجاير وحاجات غريبة. حاولت امنعهم انهم ميشربوش وبنت حاولت أسعدها. فضلت امنعهم جامد. بعدها مشيت وسبتهم انا الحمد لله مشربتش لاني عارفه ربنا كويس المشكلة أن ميسون بعتتلي صورة وانا معهم واني لو نطقت هتنشرها في جامعه عندي انا خايفه اوي يا نوح
كان كريم يستمع من بعيد وركضت دماء إلى عروقه واحمرت عيناه بشدة
نوح واحضنها بقوة :محدش هيقدر يجي جنبك طول ما انا معاكي فاهمه مش عاوزك تخافي تمام..
اقترب كريم قليلاً منهم :انا مستعد اساعد ادينا عنوان بت دي أو قاعدة فين دلوقتي.
خلود :هي في كافيه......
كريم ونوح :تمام يلا بينا.
ذهبوا إليها
وجدوا شابين معها.
كريم ومسكهم زي حراميه ونوح مسك يد ميسون بعنف :صور لعلي موبايلك دي تتمسح حالا.
فادي :انت مالك بينا سيب ميسون.
كريم وضربه بعنف شديد :انتو بشر انتو انتو شياطين بتئذوا ناس معكم.
ميسون :مش همسح حاجه سيب ايدي.
نوح وامسك هاتفها سريعا ومسح صورة :قدامي انتم كلكم هتتعلجوا غصبن عنكم.
فادي :انا مش عاوز اتعالج سيبنا في حالنا.
سامي :مش هنتعالج انت فاهم.
كريم ومسكهم بقوة :مش بمزاجكم احنا هنساعدكم لأنكم بقتوا تئذوا ناس من غير ما تحسوا بسبب بتاع ده
خلود وامسكت ميسون :صدقونا هنساعدكم. انتم كدة بت دمروا مستقبلكم بتئذوا ناس لبتحبكم بتكسرهوم وبتغضبوا ربنا الدنيا مش هنستفيد منها في حاجه الآخرة هي لبنحارب عشانها عشان نفوز بالجنه عارفه انكم مش هتقتنعوا بكلام ده دلوقتي بس لازم تجربوا مش هتخسروا حاجة
سامي وفادي وميسون نظروا لبعضهم :هنجرب.
كريم وخلود ونوح :هو ده كلام ذهبوا معهم لمستشفي لعلاج إدمان وقالوا ل أهلهم... ثم رحلوا.
خلود :انا دلوقتي كدة مرتاحه مينفعش نشوف غلط ونسكت عليه لازم نساعد.
كريم :ايوا انتي صح كلآمك صح.
نوح :بظبط كدة وانتي تتصلي بيا بعض كدة علي طول فاهمه...
خلود :حاضر شكرا يا كريم تعبناك معنا.
كريم:لا شكر على واجب عن اذنكم.
ثم رحل لمنزله يفكر في خلود أنها خطفت قلبه وأرسل رساله لنوح انهو سوف يأتي غدا ليطلب يدها وأن نوح يقول لوالديه...................
عند عمر كانت ساعه الثانيه عشر مساء كان عمر شارد في سماء يشعر وكأنه يرا غاده في سماء لم يعقد يقدر علي كتمان حبه لها لبس ملابسه وركض ييقيظ مراد
عمر وقفز عليه يبعده عن سرير :يلا يا بابا عندنا مهمه.
مراد :أعوذ بالله من شيطان ابليس بيصحيني سبني يا ابني مهمه ايه دي لساعه ١٢.
عمر وهو يذهب لجيلان وجوري يجعلهوم يستيقظون :اقمواااا موسم الزواج ابتدي.
جيلان ورمت عليه مخده :زواج ايه لساعه ١٢ بليل ده روح نام يا عمر.
جوري :يا باباااا عمرررر اتجننن ومصحينا ١٢ بليل عشان نروح نجوزه وديه مستشفي مجانين.
مراد بسخريه :أو اوديكم كلكم أيهما أقرب.
عمر ومسك جيلان وجوري وغسل لهم وشهم :٥ دقايق والقيكم جاهزين.
مراد :انا نفسي اشوف رده فعل بدر صدقني لو علقك فوق شجرة هعمله تمثال شكر
عمر :طب يلا بس مش وقت كلام.
ركبوا سيارة وصلوا عند فيلا بدر رمي عمر طوب علي ازاز غرفه غاده وامسك جيتار وغني لعبد الحليم وعمل شعره زيه وقفوا مراد وجيلان وجوري بعيدا قليلاً :مش عاوزين نموت احنا دلوقتي ربنا يستر من غضب بدر.
طلعوا جميعا مندهشين مما يحدث.
بدر بصراخ :انت يا عبد الحليم يا حافظ.
أمينة :أعوذ بالله دي نسخه ٢ من عبد الحليم.
بتول وقمر وغاده بدهشه :عمر بتعمل ايه ساعه ١٢ بليل انت اتجنتت.
عمر وقفز علي ضهر بدر ومسك رقبته مثل أطفال ويحضنه وبمرح شديد :ارجوك يا عمي جوزني اختك عاوز اتجوز غادة مش قادر اتنفس..
بدر وامسكه رمه علي أرض برفق :ايه يا مراد كتله جنان ل انت مخلفه ده جاي ساعه ١٢ عشان تطلب ايد اختي.
مراد :بص اقتله ولا اعرفه.
ضحكت غاده بشدة علي جنان عمر.
عمر وامسك قدم بدر حتي اوقعه وظل يمسك في :هنقرا فاتحه دلوقتي يعني هنقرها.
بدر :حاضر يا حبيبي هنقرها بس علي روحك لهخدها دلوقتي.
جوري بسخريه :ولقد وقع في يد الذئب...
أمينة بضحك شديد :خلاص حرام يعني ولد يكون ضارب مشوار كل ده وازعجنا من نومنا وفي الاخر منجوزوش بنت يلا اتفضلوا ادخلوا.
بدر :اصبر عليا بس هطلع عينك انت و ابوك.
مراد :وانا مالي انا دلوقتي ده ايه ده.
ودخلوا وقبل أن يقفلوا باب وجدو حمزه يبعد باب وينهج بشدة :سلام عليكم أنا جاي اطلب ايد بتول.
جميعا :وعليكم السلام وبعدها استوعبوا ما قاله :انت كمان اتجنتت.
بدر :يا اهلااااا كدة مبقاش واحد لهيشوف يوم اسود وانت كمان علي بركه الله.
ثم دخلوا وتمت خطبه عمر وغادة وبتول وحمزة.
عمر بعشق :انا بحبك وعد عمري ما هزعلك
حمزه :بتول هعوضك عن كل لفات وعد مني.
غادة بخجل :ربنا يخليك ليا.
بتول :وانا متأكدة من ده يا حمزة.
بدر وامسك حمزه وعمر من قميصهم :طب يلا يا حبيبي انت وهو قدامي كدة.
ميار اخت حمزة بضحك :انت هتقتلهم ولا ايه.
جميعا :ياريتتت اهو هنخلص من جنان.
عمر ونظر لحمزه :يلا ١ ٢ ٣ هوب. ثم ركضوا سريعا فا امسكهم بدر وعلقهم فوق الشجرة.
بدر :بقي انتو تصحوني من نومي ساعه ١٢ ده انا مراد وامي معملهاش قبل كدة تيجو انتو تعملوا كدة
مراد :سقفه صوبعيه لبدر يا جماعه. كأنهم سقفوا كلهم.
حمزة وعمر :احنا اسفين يا صلاح.
بدر :ابدااا.
كأنهم ظلوا يمرحون وكانوا فرحين للغايه وذهبوا لمنزلهم واستيقظ مراد جلس في بلكونه ينظر إلى شارع.
دخلت له جوري :بابا حبيبي.
مراد :روح قلب بابا.
جوري :بابا امبارح تيتا وجدو كان مالهم لما اتبعتلك رساله.
مراد :فكرتينييي ليه بس. ده عملوا فيا حتت مقلب.
عمر وجيلان وقفزوا بجوارهم :مقلب ايه.
مراد :أعوذ بالله ايه ده هحكلكوا.
فلاش باك
ركض مراد سريعا الي بيت ملك ومحمد وخبط بشدة.
ملك بصوت منخفض :اهو بيخبط استعد.
محمد :مستعد اهو.
وضعت ملك قطره علي عينها وكانها تبكي وفتحت لباب.
مراد بصراخ :بابا فين.
ملك ببكاء مزيف :جوه يا مراد محمد بيروح مني.
ركض مراد مثل المجنون إلى غرفه وجد ابيه نائم.
مراد ويهزه ويصرخ :بابا اوعي تموت اوعي تموت يا بابا متسبنيش لوحدي.
محمد :مش قادر اعيش وانت مش مسامحني يا ابني احنا وجعنا قلبك وجه معادي خلاص الوادع يا مراد.
ثم مثل انهو مات
مراد وصرخ بشدة وحضنه بقوة :باباااااا.... انا مسمحكوا والله العظيم ارجوك متعملش فيا كدة ااااه.
انفجرت ملك من ضحك :مش قادرة وركضت تحتضن مراد
محمد وحضنه بقوة وبضحك :اعقدين علي قلبك لسة قولنا نعمل مقلب خفيف كدة.
مراد وبكي بشدة وحضنهم بقوة :كدة توجعوا قلبي.
محمد وملك وحضنوه بقوة :خلاص حقك علينا.
مراد :من بكرة هتيجوا تعيشوا معنا....
نرجع تاني
جيلان :ده حتت مقلب صعب اوي.
جوري وعمر :مش معقول.
كأن باب خبط وكانوا ملك ومحمد ثم ذهبوا وفتحوا باب وحضنهم بقوة شديده...................................
عند بدر وجد باب يخبط فتحوا وجدوا محمود. يخبط علي باب.
أمينة بصدمه :محمود انت لسة فاكرنا بعد سنين دي كلها.
بدر وبتول وغاده :وكسرتنا وجعتنا كلنا.
محمود :انا عارف إني غلطت جامد فا حقكوا وربنا جبلكوا حقكوا من عيني لتجوزتها بعد ما افلست طلبت طلاق ورتني أيام سودا طلعت شيطان مش بني ادمة ساعتها عرفت قمتكوا وطلبت من ربنا انو يسامحني. ورجعت وقفت علي رجلي تاني وبقت غني تاني الحمد لله لكن مرادي طريق صح اني أقرب منكو انتو. انا اتمني انكم تسامحوني نفسي اعوضكم عن كل حاجه وحشه انا اسف قال هذا بندم شديد وبكاء.
قمر :خلاص سامحوه ده إذا كان ربنا بيسامح انتو مش هتسمحوا.
نظروا جميعأ الي بعضهم وحضنوه بشدة.
محمود ونظر إلى أمينة التي تقف بعيد قليلاً :مسامحني يا أمينة صح.
أمينة بابتسامه :كلنا بنغلط وكلنا بنتعلم ولازم نسامح مينفعش قلوبنا تكون سودا.
محمود :الحمد لله انكم رجعتولي تاني الحمد لله................................................
عند نوح قال لخلود أن تلبس فستان أنيق حتي ياخذها في نزهه وقال لمراد أن يتواجد هناك.
نوح :غمضي عينكي.
خلود :لما نشوف اخرتها.
وقف كريم خلف خلود :تقدري تفتحي
فتحت خلود عينها وجدت انهم في مدينه ملاهي هم فقط من فيها. وجدت صواريخ في الأعلى مكتوب عليها احبك من بدايه وسأظل احبك حتى النهايه وصواريخ مكتوب عليها خلود وكريم.
والد والدة خلود وايسل ونوح ومراد :كريم بيحبك يا خلود وعاوز يتجوزك ها قولتي ايه.
كريم :ردي بسرعه مش قادر اتنفس قالها بسخريه.
خلود بحماس :موافقههههه
ايسل :لولولولولولي.. الف مبروووك وبكدة اكتملت فرقه المجانين.
مراد وركض عند لعبه وامسك ايسل تركض معه :هيااا بينا نمرررح.
جميعا بضحك :يلااااا ظلوا يلعبون كثيرا وقرروا أن الفرح سيكون مع بدر ونوح وحمزه و مصطفي سيتزوجون شهر قادم..............................................
وبعد مرور شهر
حجزوا في قاعه كبيره جدا في فندق ٥ نجوم في اسكندريه يكون أمام بحر.
مراد ويدوس كلاكس سيارة :ينهار أفراح ينهار أفراح.
جوري :وسمعنااا احلي سلام.
عمر :قنبلة أفراح وقعت علينا.
مراد :عقبال ما اخلص منكم.
عمر وجوري :اعدين على قلبك. وصلوا إلى فندق ونزلوا عرسان جميعا لقاعه وفرحين بشدة وتعالت زغاريط مكان.
مراد ومسك مكرفون :اسمعوني دقيقه. ثم امسك يد جيلان.
مراد :اولا الف مبروك لبنتي صغيره وحبيبتي ونور عيني جيلان عارف يا مصطفى لو زعلتها هنكد عليك حياتك كلها.
جيلان وحضنته بشدة : ربنا يخليك ليا.
مراد :ويخليكي ليا انا عاوز اغنلكم اغنيه. عشان تفتكروني لو حصلي اي حاجه وبعد ٣ سنين هيكون في مفاجأة ليكم كلكم.
جميعا :بعد شر عليك ربنا يخليك لينا.
مراد بسخريه :معلش بقي يا مراد انا لهرقص مع جيلان.
جيلان وتقفز مثل أطفال :هيييه.
مصطفي :كدة ظلم.
بدر :لو اعترضت تاني هننزل فيك ضرب.
جميعا :يلا غني
مراد :انا بعشق البحر زيك يا حبيبي حنون

ولم تنتهي حاكيتنا 💙حيث تعيش القصص. اكتشف الآن