قبل بدايه الحلقه (عملت تعديل أن بدل ما حياة تكون ٢٤ هتكون ٢٧ وبدر بدل ٣٠ هيبقي ٣٥)
.....................................................
انت لا تريد أن تسمعني ارجوك صيغ لي
انت ظلمتني أنا لا يمكنني أن أفعل بك هذا.
كيف تفكر هكذا.
طوال هذه السنوات وانا مظلوم.
لماذا يا صديقي أصبحت بهذه القسوة.
ولكن أشعر أن هناك شيء في قلبك سوف يصدق إني لم أفعل بك هذا.
سوف اثبت لك هذا لقد جاء الوقت الذي ستستمع لي.
ولكن أوصيك يا صديقي إذا حدث لي شيء.
فا كون بجانب عائلتي دائما............................................
لقد جعلت الشيطان يتغلب علي وأصدق كلام هذا الشيطان لا أعرف كيف صدقته
سامحني إني لم اعطيك فرصه ل تدافع عن نفسك
سامحني إني لقد اوجعتك كثيرا.
لا أعرف لماذا أصبحت بهذه القسوة.
ولكن كل ما أريده أن تسامحني ارجوك صديقي لا تتركني.............
نبتدي بسم الله الرحمن الرحيم.
نظروا إلى بعضهم.
عروق ركضت في دماء بدر احمرت عيناه لم يشعر بنفسه غير وهو يضرب مراد بقوة علي وجهه وصرخ به وهو يمسكه من قميصه :انا كنت بحاول انساك تقوم ظاهر في حياتي تاني....
مراد ونظر الي عيناه الغاضبه بشدة وصرخ به :اسمعني بقي. يمكن تكون دي فرصه الأخيره لتديني فرصه انك تسمعني يمكن يحصلي حاجه وساعتها هتندم.
بدر بسخريه وغضب:لا انا مندمش علي الناس لزيك.
مراد بحدة :انت كدة بتظلم وربنا ميرداش بظلم ابدا يا صاحبي.
امسكه بدر بقوة ونظر الي عيناه بغضب شديد :انت الظلم كلوا. انت جزء من ناس لخلوا قسوة تملي قلبي.
ابعد مراد يده بقوة ثم ضربه بشدة :انا استحملت اتهامتك ليا من غير سبب وجه وقت لادفع في عن نفسي حتي لو غصبن عنك..
ظلوا غادة وعمر مستغربين بشدة لا يفهمون ماذا يحدث. حاولوا أن يبعدهم عن بعضهم ولا من دون فائدة......
بدر بصراخ :انا مش... وقبل أن يكمل جملته سمعوا جميعا صوت شجار قوي يأتي من حديقة المجاورة. نظر الي شجار رأي حياة هناك ركض سريعا إليها.
يحي ببرود :انا وخطيبتي جبنكي عشان نقولك أن مستحيل حد يفرق ما بينا
حياة بحدة شديدة :وانا مجتش جنبكوا ومش عاوزة افتكركوا اصلا انتو لجاين زي مجانين تقلوا اي كلام عشان عاوزين تعملوا خناقه وخلآص لااااا مش حياة ليتعمل معاها كدة.
خطيبة يحي نورا نظرت لها بقرف واستفزاز :حبينا نقولك بس أن انا لكسبت في الآخر انا لقدرت اخده منك... انا اه كنت صديقتك القريبة بس طول عمري بغير منك.
حياة بسخريه شديدة :حقيقه أنا معرفش ازاي في يوم من الايام كنت بقول عليكي صحبتي ده انتي حتي محصلتش بني ادمه انتي يدوبك شيطان مشي علي الارض. ابعدوا عني انا بلوم نفسي كل يوم اني كنت بعتبرك اعز اصحابي واقرب واحدة ليا طلعتي في الاخر ولا حاجة وقمتي واخده لكنت بحبه مني اشبعوا بعض بقي كادت تمشي حتي امسكها يحي وضربها بقوة شديدة حتى وقعت على الأرض.
لم يستطع بدر أن يتمالك اعصابه وصرخ بقوة شديدة وهجم عليه كالاسد وضربه بقوة شديدة :بقي انت تضربها انت مين انت عشان تمد أيدك عليها شايف إيدك حلوة دي. هكسرهلك... نظر له بغضب شديد عيناه تشتعالن من غضب.
أمسك يد يحي ضعها خلف ظهره وكاد أن يكسرها
يحي بخوف وألم :لا لا خلاص خلاص احنا اسفين احنا كنا عاوزين نتسلى مش اكتر مش هنعمل كدة تاني اااااه سيب إيدي
بدر بسخرية وهمس في اذنه :مرة جايه لو لمحتك حتي بتبص عليها من بعيد مش هكسر ايدك بس لا وهخليك تتعمي..
اخذ يحي نفسه بصعوبه ولكن ضربه مراد أيضا بقوة شديدة حتي نزف من أنفه :لو شوفتك ناحيه حياة تاني هقتلك.
يحي :لا لا مستحيل يحصل تاني اخذ خطيبته وركضوا سريعا
حياة ونظرت الي بدر ظلت شاردة في عيناه التي تشبه سماء لمعت عينها بحب شديد وقالت :انا مش عارفه اشكرك ازاي. انت فعلا إنسان طيب جدا وجدع. ربنا يكتر مل زيك وشكرا ليك مراد وابتسمت له ابتاسمه جميله.
بدر ونظر لها بحب :متشكرنيش ده واجبي ده رقمي لو حصل أي حاجة..
حياة بابتسامة :شكرا مرة تانيه عن اذنكوا
ابتسمو لها ثم نظر بدر لمراد بكرهه شديد نظره جعلت مراد يتألم بشدة.
بدر :رغدة يلا عشان اروحك.
اوامت رغدة برأسها وظلت تنظر لعمر وهو ينظر لها حتي اختفت.....
عمر وقف بجاور مراد :ايه الحكايه يا بابا ايه لبينك وبين الشيطان ده.
مراد واغمض عيناه بألم شديد :قصه طويلة.... خليني اروحك
نظر له عمر بحزن ثم امسك يده وذهبوا الي بيته وجائت ساعه ٨ واجتمعوا جميعا عند نهر النيل وعمر وجيلان وجوري أيضا جائوا..
ونوح اتي بفرح معه وظلوا يتحدثون قليلاً.
نوح بمرح :طب انا يعتبر خلصتلكوا حاجات مهمه في حكايتي انا وفرح وشفتوا باقي بنفسكوا فا يلا دور حياة..
مراد بلهفه :قبل ما نبتدي ممكن تتصلي با بدر يجي.
حياة بستغراب :ليه.
مراد وادمعت عيناه بقوة مثل المطر :عشان جه الوقت ليسمع في حقيقه. وكلكوا هتسعدوني.
فرح :واحنا اكيد كلنا جنبك.
حياة :طب احكلنا ايه الحصل.
مراد :كلميه الأول... وبعدها نسمع حكايتك لجواكي تقوليه وبعدين لما نلقي بدر بيقرب ناحيتنا هحكي.
ابتسموا جميعا :تمام.....
حياة بابتسامة :بتبدي حكايه... يوم ما اتعرفت على نورا.. ل هي بقت خطيبه يحي.. نورا تبقي اعز صديقه... صديقه لباعتني.. نورا صحبتي من ١ ثانوي... ازاى تعمل فيا كدة. ازاي توجعني كدة. خلود يمكن انا وانتي حكايتنا متشبهه شويه فرق أن لبتحبيه مكنش يعرف انك بتحبيه لكن يحي خدعني بحبه. بعد ما سبني فجأة لمدة ٥ سنين... سبني عشان دي.. نورا كل أسراري وكل حياتي معها انا كنت بخاف عليها اكتر ما كنت بخاف علي نفسي. كنت مبقاش مبسوطة غير معاها انا ناس كتير حذروني منها بس انا لبحب اتخدع في ناس.... كنت بكدب نفسي في الأول أنها مش كويسة لكن لحد ما اتصدمت بنفسي منساش يوم لجيت تقولي في.........
فلاش باك
كانت حياة جالسة في كافيه تحتسي القهوة ثم وجدت نورا أتت
نورا وجلست ببرود :ازيك يا حياة.
حياة :خير يا نورا قولتيلي أن في مشكلة في ايه..
نورا ونظرت لها بشر وغرور :انا بحب يحي ويحي كمان بيحبني يا حياة.
نزلت عليها تلك الكلمات كالصعاقه :انتي بتقولي ايه...... لا لا انتي اكيد بتهزري اكيد بتكدبي عليا انتي مستحيل تعملي فيا كدة. انتي مستحيل تكسريني بشكل ده.
نورا ببرود شديد :محدش قلك تعرفينا علي بعض وتدخليني في كلامكو في هزار وضحك ولما تتخنقوا فا طبيعي حبينا بعض دي مشكلتك مش مشكلتي.
نظرت لها حياة بصدمة وقرف شديد :انا حقيقي قرفانه من نفسي اني وثقت فيكي ودخلتك حياتي وانتي ولا حاجة ربنا يجبلي حقي منك انتي وكل لزيك ربنا مش هيسبكوا ابدا وهو غلطان انو سلم قلبه لواحدة زيك انتو الاتنين تستاهلو بعض
نورا وصرخت بها :اوعي تتكل..... لم تكمل جملتها حتي صفعتها حياة بقوة :انتي ل اوعي تتكلمي معايا بشكل ده انتي فاكرة نفسك ايه... ثم ركضت حياة في شارع تائهه لا تعلم أين تذهب لأنها مكسورة من حبيبها وصديقتها كم يؤلم ذلك الشعور.. جلست في منتصف الطريق تطلعت إلى سماء وصرخت بقوة:يااارب...............................
نرجع تاني.
حياة وحاولت أن تبتسم ولكن لم تقدر ارتسم حزن على ملامحها :كان اكتر وجع اخدته في حياتي وباقي انتو عارفينو حضرنيوا معايا انا اه قصتي قصيرة بس بتوجع وجع فظيع... يحي لضحك عليا بكلامه حلو وغيره المزيفه بتاعته مبقدرش استوعب أن كل ده كان كدب ازاي صدقته ازاي قدر يوجعني كدة..... مش قادرة استحمل.... انا تعابنه أوي وخايفه أحب تاني. ثم بكت...
حضنتها خلود وجيلان وجوري وفرح بقوة شديدة :خلاص متعيطيش طب متعيطيش وهنجبلك برطمان شوكلاته اد الدنيا.
مراد :و٦ سندوتشات شاورما
عمر ونوح :و٩ ايس كريم.
ضحكت حياة بشدة :انتو دايما كدة تفصلوا واحد عن حزن.
مراد بابتسامة :لأن مفيش حاجة تستاهل انك تزعلي عليها أهم حاجة روحك الحلوة وانك تحبي الحياة انسى كل الوجع انسى الحزن. مع وقت قلبك هيبتدي يزهق من يحي. عارف أن مفيش حد بينسي أوي بس مع وقت جرح مبيقباش زي الأول كلنا اتوجعنا وقفنا وبقنا أقوى من الأول لازم تحصل حاجات توجعنا عشان لما نقوم نبقي اقوي من الأول...... ادي لقلبك فرصه تانيه عيشي حياتك أدى لناس فرصه تانيه اعرفي بنات جديدة مش كل ناس وحشة في ناس كتير كويسة بس انتي ادي لنفسك فرصه.....
ابتسمت حياة :هحاول...
نوح وعمر :بما اننا خلصنا القصه حزينة نخش علي حزن لبعده
مراد بضحك :حاضر حياة كلمي بدر الأول.
اوامت حياة رأسها واتصلت به :بدر ازيك انا حياة
بدر بابتسامة جميلة :حياة ازيك... خير في حاجة.
حياة :انا عاوزك تيجي تعقد معايا انا وصحابي شوية اهو نتعرف علي بعض اكتر.
بدر :حالا جيلك حالا.. ثم أغلق الخط ضحكوا جميعا فا شعروا ان هناك قصه حب ستحدث بينهم
ثم ذهب بدر ليهم كان يقترب منهم فا شاورت حياة لمراد أن يحكي..
مراد بتنهيدة :انا جوايا وجع. يكسر الجبل.....
ظل بدر واقفا يستمع من بعيد قليلاً.
مراد بدموع :من ١٠ سنين كان هو ٢٥سنة وانا ٣٥... كنا جيران قريبين من بعض أوي كان بيعتبرني اخوه كبير وانا بعتبره اخويا وابني... لحد ما في يوم بيشتغل وفجأة دخلوا واحد اسمه أيمن وقالوا أن انا لجبت ناس يضربوه ويقتلوه انا مليش دخل أيمن هو لكان عمل ده عشان بيغير منو منساش اليوم لبدر جه جرحني في بكلام حاولت ادافع عن نفسي عشان بدر منعني إني ادافع عن نفسي.... طول سنين دي وبدر مش عاوز يسمعني مصدق أيمن ومكدبني أنا انا مستحيل اعمل في اخويا وصاحبي كدة مستحيل........ فلاش باك.
وقف بدر أمام مراد وظل يضربه بقوة شديدة :بقي انا اعتبرك اخويا كبير تقوم خدعني بشكل ده عاوز تقتليني يا مراد طب ليه عملتلك ايه رد عليا يا مراد.
مراد وصرخ :اديني فرصه اني اتكلم.
بدر وضربه بقوة :لا مش هدى لنفسي فرصه اني اسمعك تاني لو شوفتك في وشي تاني هقتلك يا مراد يا خساره العيش وملح لمبينا انا كرهتك.
مراد :انت ازاي تصدقه ومتصدقش صاحبك.
بدر بحدة :ومش هصدقك ابدا مهما قولت ايه.. ثم رحل وصرخ مراد بشدة ظل ايام كثيرة يريد أن يخبره حقيقه ولكن بدر لا يريد أن يسمعه.............
نرجع تاني.
حزنوا جميعا عليه :اكيد هيحس بيك في يوم.
اقترب بدر منهم وامسك مراد من يده بقوة ونظر إليه بغضب :وايه ليثبت كلامك ده معاك دليل.
مراد سريعا :ايوا معايا ثم اتي بهاتف كان عليه تسجيلات ل أيمن وهو يقول ل مراد انهو هو من فعل هذا لأنه يغار منه ومن علاقتهم.
فلاش باك
مراد وظل يضربه بقوة شديدة وفتح التسجيل :انطق انت لعملت كدة صح.
أيمن بشر شديد :ايوا انا لعملت كدة عشان طول عمري بغير منو انو شخص ناجح ومن علاقتكو حبيت ادمره واوقعكو فا بعض.
صرخ به مراد بشدة وظل يضربه..
نرجع تاني..
انصدم بدر بشدة لا يعرف ماذا يقول. هل حقا ظل ١٠ سنوات ظالم مراد كيف ألم مراد كل هذه المدة.. ظل بدر ينظر لمراد نظره تحمل ندم بشدة وغضب....
مراد :انا ارتحت لما سمعتني....
بدر :انا لازم امشي...... تركهم بدر وسط صدمة الجميع لم يقدروا يقلوا شيء..
وركب سيارته صرخ بقوة:ااااااااااه ظل يضرب يده في السيارة. ثم ذهب إلى بيته وكل منهم ذهب إلى بيته......
واتي الصباح كان مراد أمام فيلا بدر سمع صوت صريخ كسر باب سريعا. وجد شخص يحمل سكين أمام والدة بدر ورغدة بدر كان في عمله.
مراد بصراخ :سيب لبتاعه لفي إيدك دي اوعي تقربلهم انت فاهم اوعي تيجي جنبهم..
سمير بحدة :خليهم هما لميعملوش دوشه لحد ما اخد كل لفي بيت وامشي.
أمينة سريعا :سيبه ياخد ل هو عاوزاه مهم ميئذيش غادة.
رغدة وحاولت أن تأخذ سكين فا وضعها علي رقبتها :اتجربي كدة اتحركي عشان هتقتلي.
أمينة بصراخ :بنتييي
مراد وركضت دماء في عروقه لم يتحمل اكثر من ذلك هجم عليه بقوة وابعد سكين :عارف لو فكرت تيجي ناحيتها تاني ساعتها انا لهدبحك طنط خدي غادة واجرواااا بسرعه....
أمينة سريعا :وانت
مراد بصراخ :مش مهم أجروا.
اخذت أمينة رغدة وركضوا خارج فيلا واتصلت ببدر سريعا وهي تبكي بشدة :بدر. الحق مراد يا بدر.
انقبض قلب بدر بشدة :مالو مراد.
سردت عليه ما حدث
بدر بصراخ :انا جاي حالا. يارب متخليش مراد يحصله حاجة وحشه ركب سيارته ويقود بسرعه جنونيه........
مراد وظل يضرب في سمير وسمير يضربه بقوة.
سمير :بقولك سبني احسن مقتلك.
مراد بصراخ :مش هسيبك تئذي اهل اخويا وتسرقهم مستحيل فاهم.
سمير بشر شديد :انت لجبته لنفسك. ضربه بسكين بقوة في بطنه....
تألم مراد بقوة. خرج سمير سريعا من عند باب فيلا وجد بدر أمامه وشرطه
بدر بصراخ :مراد فين.
لم يجب عليه
بدر بصراخ شديد :خدوه علي بوكس
أمينة ورغدة :مراد لازم نخش نشوف.
دخلوا سويا شهقوا بفزع حينما وجدوه واقعا علي الأرض مليء دماء كثيره
بدر وركض نحوه امسك رائيسه عند ركبتيه :مراد... اوعي يا مراد تعملها فيا وتمشي. سامحني يا صاحبي سامحني اني مسمعتكش مراد انا عمري مكرهتك. ارجوك سامحني مراد انا هموت من غيرك...
مراد ويتنفس بصعوبه ونظر إليه بألم :خلي بالك من اختي واولادي.
بدر بصراخ :هنخلي بالنا منهم مع بعض. مش هتموت يا مراد مش هسمحلك. اطلبوااا الاسعاففف
ركضت رغدة سريعا تطلب الإسعاف
مراد ونظر إلي فراغ يغمض عيناه ببطء رائها تلبس فستان ابيض طويل وملامحها مليئه بحزن.. ثم قال :جيلك يا تالا... انا خلاص جيلك استنيني....
ثم احتضن بدر واغمض عيناه...
بدر بصراخ بقوة شديدة :مرااااااااااااااااااااد
دمتم سالمين ❤️