الحلقة الرابعه
ثم حضنهم هما الاثنين.
جوري بطفولة :احنا بنحبك اوي يا بابا.
عمر :انت كل حاجة حلوة لينا.
مراد بابتسامة وحنان :وانتو دنيتي والنفس لبتنفسه. ربنا ميحرمني منكوا. يلا نقوم نصلي مع بعض ونقرأ قرآن ونسبح شوية.
عمر وجوري :يلااااا.
ثم ذهبوا وفعلوا ذلك.
مراد :يلا انا هعملكوا فطار.
جوري :انا هساعدك.
عمر :وانا كمان.
مراد بابتسامة :طيب يلا. ذهبوا معا وفعلوا ذلك. وفطروا.. ثم سمعوا صوت باب
مراد :هقوم افتح انا ذهب ليفتح وجد اخته عيناها احمارتين بشدة وجهها شاحب. لا تستطيع وقوف.
جيلان بصوت مبموح :ممكن ادخل.
مراد بصدمة شديدة فا لم يرا اخته منذ ٤ سنوات لأنها قررت السفر مع عمها والدها والدتها. الي خارج لفرنسا لتكمل تعلميها هناك وتشاجروا بقوة هي ومراد انهو قال لها أن لا تذهب ولكن لم تصغي له.
ظل ينظر له. وفجأة ارتمت في حضنه وصرخت بقوة :انا اسفة. ياريتني سمعت كلامك. مراد محتاجك. كانت ستقع فا حملها مثل طفلة نظر لعينها بخوف :جيلان بصيلي انتي كويسة.
جيلان ببكاء :انا مش كويسة من غيرك يا مراد.
مراد بصراخ :عمر هتلي مياة وفوطه بسرعه. حبيبتي انتي سخنة لازم اعملك كمادات.
جيلان وخبت رأسها عند قلبه :خبيني من الدنيا الوحشه دي يا مراد.
مراد واغمض عيناه بألم يتألم من أجل اخته الصغيرة :يارنني اقدر اخد وجع لفي قلبك واخلي ليا..
ركض عمر سريعاً الي ابيه ذهب مراد وضع جيلان في غرفه مخصصه لها وظل يفعل لها كمادات ويدعي الله أن يزيح ذلك الوجع عنها وأن يبعد عنها كل سوء وظل يقرأ سورة يوسف.
جيلان :صوتك في قرآن لسة حلو زي ما هو. صوتك وحشني اوي انا ندمانة اني سبت حنانك وروحت لجحيم برجلي.
مراد بابتسامة :كان لازم تغلطي عشان تتعلمي. امال كنتي ازاي هتتعلمي. وياستي انا مزعلتش منك معقول في حد يزعل من اخته لمن دمه ولحمه؟ لا يا جيلان مستحيل.
جيلان :ربنا يخليك ليا ول أولادك يارب ويفرحك ويجبرك.
مراد :ويفرحك انتي كمان يا حبيبتي. ممكن بقي تحكيلي حصل ايه.
جيلان بتعب :مش قادرة اتكلم دلوقتي ممكن اتكلم بعدين.
مراد بابتسامة :طيب يا حبيبتي. انا هنزل اشتري شوية حاجات وجاي..
جيلان بخوف :لا خليك.
مراد :حبيبتي مش هتاخر. هخلي جوري تعقد جنبك.
جيلان :تمام.. متتاخرش لا اله الا الله
مراد :حاضر محمد رسول الله ذهب حتي يطفيء ضوء
جيلان بصراخ :لا لا ضلمة لا. لا ضلمة. ظلت تبكي بشدة:خليهم يبعدوا عني يا مراد هيقتلوني.. ظلت تهلوس هكذا.
فتح مراد ضوء سريعا ركض نحوها ظل يقرأ اية كرسي والمعوذات وسورة يوسف حتي هدأت تماما
مراد وبركان من غضب يحدث داخله :صدقيني يا جيلان مش هرحم لخليكي في حاله دي. مش اخت مراد ل احد يئذيها طول ما انا جنبك مش هخلي حد يجي ناحيتك وعد يا جيلان.
اطمئن قلبها ظل بجوارها حتي نامت ثم غطائها وذهب عند جوري :خلي بالك منها لحد ما اجي. واعملوا حسابكوا الشهر الجاي عيد ميلادها هتم ٢٣ سنة هنعملها عيد ميلاد حلو.
جوري وعمر :تمام يا بابا.
ثم ذهب مراد واحضر أشياء عيد ميلاد واحضر لها ملابس فساتين واشربات ألوانها جميلة وبيجمات رائعه وشنط وكل شيء تحبه ثم ذهب الي بيت دخل غرفتها بهدوء وضع ملابس في دولاب ثم خرج إلى صالون. ثم وجد جيلان استيقظت وأتت له.
مراد بابتسامة :حبيبتي عامله ايه دلوقتي احسن؟ وضع يده علي رأسها وجد أنها لم تعد مرتفعه :الحمد لله يارب..
جيلان :انا كويسة طول ما انت واولادك جنبي
ثم ابتسم وامسك يدها وجدها تألمت.
مراد :مالها ايدك.
جيلان :مفيش.
امسك يدها ورائها زرقاء. لقد ضربها احد بشدة.
مراد بعصبية جامدة :مين عمل كدة.
صمتت خافت أن تقول.
مراد بعصبية :لا لما اكلمك تردي. ثم وجد باب يخبط بشدة ركض حتي يفتح وجده عمه والده والدته جيلان وصرخت واختبئت خلف أخيها :مراد اوعي تخليهم يخدوني.
مراد :علي جثتي أن حد يخدك مني. عاوزين ايه.
ملك بعصبية :لبتعمليه ده غلط احنا خلاص اتفقنا مع عمك انك هتتجوزي ابنه جاسر وده كلام نهائي.
محمود بعصبية :وابن عمك ابن ناس
سامي بعصبية :لو متجوزتيش ابني ههد عهد شراكه لبيني وبين والدك ومش هتخدوا ٣٠ الف جنيه.
مراد وصرخ بهم :بس اسكتوا انا اختي مش بضاعه عشان تتكلموا عنها بشكل ده. اختي كبيرة وتعرف تاخد قرارها بنفسها. انتو ملكوش دعوة بيها..
جيلان وصرخت بشكل هستيري :بس بقي انا تعبت تعبت من ظلم ده عاوزين تبعوني عشان شراكه و٣٠ الف. انا مش عاوزة اتجوز حد مبحبوش. عمك هو لضربني. هو وابنه أنا مش عاوزة اعيش كدة. انا بكرهه الدنيا كلها. ثم جلست علي الارض وضعت رأسها علي ركبتيها وتبكي ذهب مراد واحضر شيك بمبلغ ٣٠ الف واعطه لهم وصرخ :فلوس اهي. خدوا. بنسبة لعهد شراكة فا اتفضل مش عاوزنها بحاجة مع الف سلامة. ولولا انك عمي انا كان هيبقي ليا كلام تاني بنسبة بقي ل ابنك وانا عارف هعمل ايه ثم وجد جاسر اتي. فا انقض عليه مثل الأسد ظل يضرب به بقوة حاولوا جميعا أن يبعدوه عنه ولكن دون فائدة
مراد وصرخ بقوة :هكسرلك ايدك لتمدت علي اختي.
عمر وعرف أخيرا ان يبعده :بابا متلوثش ايدك علي واحد زي ده. عشان خاطري.
ثم ابتعد عنه مراد ثم اخذ جاسر ابيه ورحلوا.
ملك :بقي كدة ماشي.
محمود :انسوا بقي أن ليكوا اب وام.
مراد بحزن :انتو لنسينا من زمان من يوم لبعدتوا عني في لما اتجوزت تالا وكنتوا عاوزين تبعدوا جيلان لكن محدش هيقدر ياخد جيلان مني..
نظروا له ثم رحلوا
ثم جلس مراد بجوارها وجعلها تنظر له وحضنها بقوة فا صرخت بحضنه بقوة :مراااااد.
ادمعت عيناه دموع غزيرة مثل المطر :حقك عليا انا. اقسم بالله مش هسمح لحد يوجعك تاني. انتي دنيتي يا جيلان انتي بنتي التالته.. متخافيش طول ما انا جنبك يا حبيبتي. اضحي بروحي عشانك.
جيلان :انت الأمان بنسبالي.
مراد :وانتي روحي... ثم قرأ قرآن لها وجعلها تستغفر.
مراد :يلا تعالي نصلي الضهر وندعي أن أيامنا جاية تبقي كلها خير وسعادة.
جيلان :يلا.
ثم ذهبوا وصلوا معا وظلوا يدعوا الله. ثم جعلها تجلس مع عمر وجوري وذهب الي نوح وخلود وحياة.
نوح وحياة وخلود :اخيراااااااا يلا كمل.
مراد :أعوذ بالله مفيش ازيك حتي ايه ناس دي.
نوح بمرح :لا بقولك ايه احنا كان ناقص نحلم بحكاية من كتر ما بنفكر فيها.
مراد بضحك :طيب حاضر المفاجأة كانت........
دمتم سالمين ❤️