مقدمه.
سينتصر الخير.
الخير والسعادة سوف يهزمون كل شيء.
لأن بعد الصبر يأتي فرج.
لا تيأس فا الحياة ليست سيئه.
اجعل قلبك مدينه يملئها السعادة والتفائل.
لا تجعل شيء يحطمك.
واعلم أن الله سوف يفرحك.
إن الله لن يترك وحيدا.
تفائل دائما و لا تيأس ♥️
نبتدي بسم الله الرحمن الرحيم
حمزه بابتسامه :ده ايه صدفه جميله دي.
بتول بابتسامه :مشوفتش صدف كدة.
حمزة :طب اتفضلي اعقدي.
جلست بتول وابتسمت وملامحها مليئه بحزن .
حمزه :بصي يا بتول عاوزك تتكلمي كانك بتكلمي نفسك وفي الاخر هرد عليكي اتفقنا؟
بتول :تمام اتفقنا
حمزه :يلا ابتدي.
بتول وتنهدت وقالت بقوة :انا بتول شناوي ٢٤ سنة. شوفت اوحش ايام حياتي اتجوزت وانا ١٥ سنة بابا هو لسبب... دمرلي كل حياتي. اتجوزت باسم الحديدي. اوحش إيام حياتي كلها معاه.. خلفت قمر وانا ١٦ سنة قمر هي سبب إني اتمسك في حياة قمر هي الأمل والحياة بنسبالي. انا مبقتش حاجه تهمني غيرها هي وبس انا مش عاوزة غير قمر لو حاجه وحشه حصلتلها ساعتها هموت. انا طفولتي واحلامي كلها ادمرت انا كان نفسي اكون سعيده زي كل ناس كان نفسي اعيش طفولتي كان نفسي اخد جامعه. خلني اكمل لحد ٣ ثانوي وبعدها خلاص جبت ساعتها ٩٨ في ١٠٠ كان نفسي اخش علم نفس وابقي دكتوره نفسيه واساعد ناس رغم أني مش قادرة اساعد نفسى. مش عارفه ازاي كنت هبقي دكتوره نفسيه وانا مش قادرة اساعد نفسي لازم لعاوز يبقي دكتور نفسي يكون قادر يساعد نفسه وينسي ماضى وتكون حياته سعيده وللأسف انا مش شخصيه دي..
حمزه بتنهيدة ونظر لها :بصي يا بتول مفيش حد في الدنيا دي كلها حياته عباره عن سعادة بس لا دي متبقاش حياة كدة لازم سعاده وحزن دنيا مش كلها ابيض ومش كلها اسود عارف انك حصلك حاجات كتير وحشة وانك موجوعه. وانك حاسه بيائس وأن ليه يحصل كدة واشمعنا انا وكلام ده. بس تعرفي أن ل بيبقي شايف أن دنيا كلها اسود هيفضل مقتنع دايما ويحصله حاجات وحشه حتي لو هتوهمي نفسك انك مبسوطه هتلقي حاجات حلوة ربنا مبيسبش حد يا بتول.
بتول وصرخت بألم وقفت :ايوا بس انا أحلامي كلها ضاعت وكان نفسي ابقي دكتوره نفسي ومش هعرف بسبب أن حصلي حاجات وحشه في حياتي ول يبقي دكتور نفسي بيكون مبسوط عشان يعرف يعالج غيره.
لم يتحمل حمزه فا امسك يدها هزها بعنف وعيناه احمرت ونظر لها وقال بصوت مكسور :مفيش حد حياته كلها سعاده بس. الحزن في كل واحد فينا كل واحد حصله حاجه وحاجه دي جواها من يوم ما حصلت وعمرها ما هتروح ومش هينسها كل واحد جواه قصه وقصه دي محدش هيفهما غير لعشها مين لقلك أن دكتاره نفسين حياتهم كلها سعادة كل دكاتره بيحصلهم حاجات وحشه بس مع وقت يقدروا يهزموها انا خسرت بنتي سنة فاتت. ماتت. انا اتجوزت وانا ٢٦ سنة خلفتها وانا ٢٧ ماتت وانا ٢٩ سنة كان عندها سنتين كانت في عربيه مع مامتها عملوا حادثه بنت لماتت لكن هي لا ساعتها اطلقنا مقدرناش نواجه بعض لحد النهارده وانا عندي ٣٠ سنة يعني بقالنا سنة مش عارفين نتكلم. وقبل كدة كنت بفشل كتير في حياتي علاقتي مع ناس كدة بتكسر جدا لكن قدرت مع وقت اني اتفوق علي نفسي. لازم تعيشي لازم تهزمي حزنك انا قمر بنتك فكرتني بنتي. انا في حاجات كتير وحشه حصلتلي في حياتي قدرت اهزمها ودكاتره كتير كمان عشان كدة بقولك انك تقدري
نظرت بتول الي عيونه مليئه بحزن الذي يخبئه بمرح فا من منا لا يملك ألما ويحاول أن يخبئه بمرح مزيف. :.. شكرا لحضرتك انا مش قادرة اتكلم اكتر من كدة النهاردة.
حمزه :من واضح أن جلساتك هتكون كتيره هستينكي الاسبوع الجاي.
ابتسمت له بتول ثم رحلت وهي شاردة في حدثيه .........................................
وصلوا بدر ونوح ومراد عند باسم حبسوه في غرفه وبعدوا جميع الحراسه.
باسم :انا هوديكوا في ٦٠ داهيه
بدر وضربه بقوة :واحنا بقي هنقتلك.
نوح :بقي انت تئذي ناس كدة انت ايه شيطان.
باسم ببرود :ولو مسكتش هئذيلك اختك وعائلتك كلها..
ضربه نوح بقوة شديده وامسكه من قميصه :لو جبت سيرتهم تاني هقطع لسانك..
باسم بملل وبرود:بعد لبتعملوا ده انا بردو لهكسب.
بدر وصرخ به :احنا لهنكسبك. الخير بينتصر علي شر.
باسم وضحك بشدة :ده قليل اوي لكن الاكتر شر هو لبينتصر علي خير.
بدر بحدة :قول انت عاوز ايه وتبعد عن حايتنا.
باسم :اختك ترجعلي هي وبنتي.
نوح :عاوزها ترجعلك وتعذبها تاني
باسم :انا حر انا جوزها مش انت لهتدافع عنها.
بدر بحده :اتكلم عدل احسنلك نوح ومراد زي أخواتها ومش هنسمح انها ترجعلك.
باسم ببرود شديد :يا انا يا انتو.
ظل مراد صامتا يحاول أن لا يقتلها لم يتحمل اكثر من ذلك ركض عليه سريعا اوقعه علي أرض ظل يخنقه وصرخ به بشدة :انت شيطان ول زيك لازم يموت انت متستهلش إنك تعيش انت دمرت حياة بتول وقتلت تالا. قتلت مراتي وكل حاجة ليه.
نوح :مراد متلوثش ايدك بسبب واحد زي ده.
بدر :مراد متئذيش نفسك فكر فا أولادك.
باسم :سبني..
ابعدوه بدر ونوح سريعا.
بدر ونوح وهم يمسكون مراد :حسابك لسة معنا مخلصش.
مراد وصرخ بهم ويحاول أن يبعدهم :سبوني سبوني اقتله واخلص ناس من شره.
بدر وصرخ به :اهدي بقي مش هنسمح انك تقتله وتودي نفسك سجن.
هدأ مراد قليلاً وتطلع لباسم بشر.
باسم وصرخ بشدة :هئذيكوا كلكوا وهتشوفوا انتو لخترتوا انكو تشوفوا شر باسم الحديدي...
رحل مراد ونوح وبدر إلى منزلهم.
وتذكر مراد أن عيد ميلاد جيلان غدا فا ارسل رساله لجميع أن يحضرون إلى حديقه منزل وطلب من خلود أن تأخذ جيلان في نزهه حتي يجهزون أشياء...
وقد اتي صباح فعلوا عادات كل يوم
جيلان :مراد خلود بعتتلي رساله إني اروحلها عند فيلا بتاعتها
مراد :تمام يا حبيبتي تعالي اوصلك وبعدها هروح العيادة.
جيلان في نفسها :معقول نسى عيد ميلادي ايه ده بقي.
جوري وعمر :واحنا رايحين جامعه
جيلان في نفسها :معقول انتو كمان نستو لا كدة في حاجه. مراد:جيلان سرحتي فا ايه جيلان :لا ابدا اه تعالي وصلني مراد :طيب يا حبيبتي يلا ثم اوصلها لخلود ورحل سريعا إلى منزل يجهز أشياء هو ونوح وبدر وحياة وبتول وقمر وجوري وعمر. بجوار فيلا خلود.
جيلان بمرح :بس مكان عندكوا حلو أوي تحسي انك روحتي تركيا كدة.
خلود :اه مكان هنا بيخليني احس براحه نفسيه.
ثم وجدوا كريم يركض وراء اخته ايسل..
كريم بسخريه :مفيشش هرووب همسكك يعني همسكك.
ايسل وطلعت لسانها :مش هيحصل ابدا.
خلود بمرح :تعالي امسكت يد جيلان وذهبوا ناحيتهم :عاوزين نلعب معاكوا.
جيلان وقفزت بمرح :اه ياريت ياريت.
ايسل بحماس :الله موافقههه.
كريم :علي بركه الله خلاص انا وخلود هنبقي فريق وايسل وانتي..
جيلان :اسمي جيلان.
كريم :تمام وأنا كريم وجيلان وايسل فريق هما ايسل وجيلان هيدوروا علينا يلا يا خلود نستخبي.
خلود بمرح :هيااا بيناا
ذهبوا سريعا واختبئو.
ايسل بغيظ طفولي :رحوا فين دول.
جيلان :يووووه هيعرفوا يكسبونا لو ملقنهمش.
ركضوا خلود وكريم سريعا ناحيه شجرة وصرخوا بحماس.
كريم :كريم وخلود ايد واحدة.
خلود :ميييين خسرانين ناوووو وهيعقدوا يعيطوا جنب حيطه.
نظروا لهم جيلان وايسل بغيظ شديد ونظروا لبعضهم بخبث :أو ايسل وجيلان ايد واحدة.
كريم وخلود بصدمه :هتعملوا ايه.
أمسكت جيلان وايسل ازايز مياة ورومها عليهم وركضوا وظلوا يركضون خلفهم.............................
بدر :اه ضهري مش قادر احنا لو بنجهز لفرحها مش هيبقي تعب ده كلوا.
جوري وعمر. :مع بابا مفيش حاجه مستحيل
حياة :انت متعب اوي صراحه.
نوح وفرح :جدااا
نوح :اه صح نست اقلكوا انا وفرح هنتجوز شهر جاي.
فرحوا جميعا وتعالت زغاريط.
مراد وبدر :هو ده كلام حلو..
بدر :خلاص نعمل فرحنا مع بعض انا كمان انا وحياة الشهر الجاي. فرحوا جميعا وظلوا يهنئهم.
وبعد قليل.
مراد بحماس :ولقد انتهينا.
فرح بحماس :كدة نوح يقدر يبعت رساله لخلود انها تيجي هي وجيلان يلا يا نوح.
نوح :تمت عمليه بنجاح سيدتي...........................................
خلود وهمست لكريم وايسل :عاملين مفاجأة لجيلان لعيد ميلادها في جنينه عندهم لو حابين تيجوا واعرفكم على شله بتوعي.
كريم وايسل بحماس :اتفقنا يلا بينا.
خلود :جيلان نوح بعتلي انو عاوزنا نروح نجيب حاجه من جنينه عندك.
جيلان بستغراب :جنينه ؟طيب يلا.
ثم ذهبوا
وصلوا الي حديقه كانت مليئه بلالين وزينه وصور وألعاب كثيره من وهي صغيره وألعاب جديده وفساتين. وطرح...
ثم قفوزا جميعا أمامها وحضنتها فرح وحياة وخلود وجوري وبتول وقمر بقوة شديدة :كل سنة وانتي مبسوطه.
مراد :كل سنة وانتي قرفنا في حايتنا.
بدر ونوح وعمر :ومنكدة علينا بردو.
كريم وايسل :كل سنة وانتي شريره..
مصطفي وأتى من خلفها :كل سنة وانتي جميلة وروحك حلوة. وكل سنة وانتي منوره حايتنا كلنا اتمني انك تكوني مبقتيش زعلانه مني جيلان انا بحبك ومش عاوزك تزعلي مني ومش عاوز غيرك في الدنيا انا بحبك يا جيلان... ونزل علي قدمه واعطيها خاتم :تتجوزيني.
جيلان بسعادة :وانا مش زعلانه منك موافقه سقفوا جميعا وفرحوا بشدة
ضحكت جيلان بقوة من شدة فرحتها وصرخت بحماس :احلي ناس دول ولا ايه.
مراد وضحك :ولا ايه. تسمحي لي برقصه دي يا مولاتي.
سقفوا جميعا لهم.
مراد :انا بطالب بكل اخ يقوم اخته يرقص معها.
كريم وامسك يد ايسل :يلا تعالي.
ايسل :استني بشوف طرحه مظبوظه ولا لا اه مظبوظه يلا.
بدر لبتول :تسمحي لي برقصه يا مولاتي.
نوح وامسك يد خلود بمرح :هيا بيناااا.
عمر وامسك جوري :يلا بينا.
فرح وحياة وقمر ومصطفي بسخريه :متبقاش غيرنا احنا ومروحه خلينا كدة نتفرج.
مراد ويغني بنتي وحبيبتي و كل حاجه في الدنيا ليا بنتي وحبيبتي و كل حاجة في الدنيا ليامعقول كبرتي والعمر عدي بالسرعة ديا
..
بنتي وحبيبتي و كل حاجة في الدنيا ليا
معقول كبرتي والعمر عدي بالسرعة ديا
..
ده انا لسه شايفك بالضفاير
بتجري جنبي وتلعبي
انده عليكي بسرعة تجري
في حضني تجي وتهربي
..
ده انا لسه شايفك بالضفاير
بتجري جنبي وتلعبي
أنده عليكي بسرعة تجري
في حضني تجي وتهربي
..
اهو انهارده بقيتي احلي عروسة ممكن تشوفها عيني
واليوم ده اجمل يوم في عمري حلمت بيه انا طول سنيني
..
أهو انهارده بقيتي
أحلي عروسة ممكن تشوفها عيني
واليوم ده أجمل يوم في عمري
حلمت بيه انا طول سنيني
ولو لقيتي دموع في عيني
ده عشان هتمشي وتسبيني.......
عند باسم الحديدي كلم رجاله :كلوا تمام.؟
الرجاله :٥ دقايق وهيكونوا في مخزن.
أغلق باسم ونظر الي فراغ :يا انا يا انتو هتجيلي يا بتول وانا عارف ده................................................
بعد قليل ذهبوا جيلان وخلود ذهبوا إلى شارع يشترون شيء طلع لهم رجال خدروهم واخذهم في سيارة إلى مخزن.............
مراد :هما ليه اتاخروا بشكل ده.
نوح :مش مطمن شكل حصل حاجه.
مصطفي :قلبي مش مرتاح.
بدر :لازم نعرف ايه الحصل.
كريم :طب اهدوا عشان نعرف نفكر.
ثم رن هاتف بتول بمكالمة فديو رأت خلود وحياة وهم يبكون بشدة ويصرخون :حد يطلعنا من هنا.
باسم بسخريه :هالووو بتولي الجميله. زي ما انتي شايفه كدة لو مجتيش في ظرف ساعه هقتلهم وقدام عنيكى وهتفضلي شايله ذنبهم طول عمرك.
وضعت بتول يدها علي تمها بصدمه :لا لا اوعي تئذيهم اوعي. انا هاجي جايه واغلقت سريعا وقمر سمعت محادثه فا قالت لهم وذهبوا جميعا خلفها وصلوا إلى مخزن بعد أن بعت لها مكان.
مراد ونوح وبدر وكريم ومصطفى وعمر :مش هنسمحلك تروحي للشيطان زي ده.
بتول :بس ده هيئذيهم.
باسم وامسك يدها بشدة :ملهاش طريق غيري. يأما اخواتكو هيموتوا..
شاور باسم لراجله أن يضعوا مسدس علي رأس خلود وجيلان.
نوح بصراخ :ابعد بتاع ده عنها.
مراد بصراخ:ابعد. وحاول أن يهجم عليه فا منعه حارس
باسم ببرود :قرار با ايدك يا بتول.
سمع صوت يأتي من خلفه ضربه بقوة :وبتول مش هتسمع كلامك يا شيطان ومش هتعرف تئذي حد منهم.
شهقت بتول حينما رأت من هو مصدر صوت...........................
دمتم سالمين ❤️