الحلقة الخامسة

225 5 0
                                    

الحلقة الخامسة.
مقدمة
يا صغيرتي لو تعلمين كم أحبك.
انتي الضوء الذي يضيء حياتي.
كنتي لي خير زوجة.
كنتي لي السند والحياة.
لو تعلمين كم اشتاق إليكي الآن.
لو تعلمين كم انا متعب
لو تعلمين كم اشتاق إليكي ابتسامتك الذي تمنحني السعادة.
يا صغيرتي أعدك انني لن انساكي ابدا..
نبتدي بسم الله الرحمن.
مراد :المفاجأة كانت.......
فلاش باك..
تالا بخوف :يا ماما انا عاوزة افهم ليه مراد اتأخر كدة ده كل معازيم جم انا خايفة ليكون حصله حاجة.
محمد :يا حبيبتي متخافيش انا اتصلت بي وقالي جاي.
ورد :هو مراد يتخاف علبه بردو اطمني.
ظلت تالا تستغفر وتصلي علي نبي حتي تهدأ قليلاً... ثم اغلقت الأنوار في القاعة..
واتي ضوء خفيف ناحية شاشه. كان عليه فديو عليه كل صور تالا من وهي صغيرة من اول ما اتولدت لحد النهاردة.
امسك مراد مكرفون.
مراد :انا عاوز كلوا يسمعني. النهاردة احلي يوم في عمري. والنهارده فرحتين مش فرحة واحدة لأن النهاردة عيد ميلاد حبيبتي تالا تمت ٢٤ سنة. وانا حبت الفرح يكون يوم عيد ميلادها. وانا بشكر ربنا أنو خلق أجمل واحلى بنوته علي وجه الأرض.. ثم أتت علي شاشه صور لهم وهما صغار حينما كانو يلعبون في الحديقة..
مراد بحب :لما كنا بنلعب مع بعض كنت ببقي مبسوط أوي. انا حبيتك أول ما شوفتك انتي حب طفولتي ومراهقتي وشبابي. مكنتش بحب ألعب مع حد غيرك مكنتش بحب اسمع صوت حد غيرك. انتي امتلكتي قلبي من اللحظه الأولي يا تالا.....
ثم أتت صور علي شاشه صور لتالا حينما كانت تطفئ الشمع من اول ٥ سنين لحد ٢٣.
مراد بحب :كل سنة لما كانت بتيجي لحظه تطفي شمع كنت بجري علي كاميرا اصورك عشان تبقى ذكري حلوة.....
ثم أتت علي شاشه صور لها وهي تضحك بشدة من اول ٥ سنين لحد ٢٣ سنة.
مراد بحب :أنا كنت بحب اصورك وانتي بتضحكي لأن ضحكتك هي لخطفت قلبي. في الآخر احب اقولك كل سنة وانتي جنبي ومعايا كل سنة وانتي دنيتي. انتي نور لبينورلي حياتي يا تالا.
ادمعت عين تالا وبكت من شدة الفرحة. :الحمد لله إن ربنا رزقني بيك. انا كنت بدعي ربنا دايما انك تكون نصيبي. كنت بدعي أن منبعدش عن بعض. انا بوعدك أني مستحيل ازعلك مني. وزعلتك هيبقي غصبن عني. وعد مش هنسيب بعض ابدا. انت كل حاجة حلوة في الدنيا دي يا مراد. انا بحبك. ومش هحب غيرك. انت جوزي واخويا وابني.. ربنا يخليك ليا وميحرمنيش منك.
مراد :ويخليكي ليا يا احلا تالا.
ظلوا الجميع يصقفون ويصفرون لهم. ثم اتي المأذون وتزوجوا..
مراد بمرح :مولاتي تسمحين لي أن ارقص معك.
تالا بغرور مصطتنع :تفضل أيها الأحمق.
امسك يدها وذهبوا حتي يرقصون.
مراد :مشتغلوش اغاني بما أن انا صوتي حلو فا انا ل هغنيلك.
تالا بحماس :ايوا كدة هو ده كلام.
مراد :إسمي يفرق في إيه وياكي

انا حد عاشق ولقاكي انا إنسان

عمري لو ألف عام في عنيكي

بلاقيني طفل وبلاقيكي دفا وأمان

************************

إسمي يَفْرَقُ فِي إيهِ وياكي

أَنَا حَدَّ عَاشِقُ ولقاكي أَنَا إِنْسَانُ

ولم تنتهي حاكيتنا 💙حيث تعيش القصص. اكتشف الآن