الحلقة الثالثه عشر.
مراد وصرخ بهم بقوة :انتو لسبب انتو لخلتوها تقرر هروب من واقع. هما بنات عشان أطفال ميقدروش يقللكوا لا متجوزناش عشان عارفين انكم هتضربهم أو تقتلهم لو رفضوا فا بيفضلوا الصمت. الأمثال لملاك قلتها نهايتهم كانت كدة عشان أهلهم اجبروهم على زواج من ناس مبتحبهمش.. ربنا يجبلهم حقهم. ملاك مش هسمحلها تهرب من واقع.
ثم حملها مراد. وأهلها بكوا بشدة ندموا علي ما فعلوه بها........ ركض مراد بها الي عايدته ظل جالس على أمل انها تستيقظ. حتي أتت ساعه ١١ ضهرا ملاك نائمة من ٧ المغرب.
كانت ستغمض عينها مرة أخري
مراد وهزها بقوة وجعلها تجلس :لا لا يا ملاك. مش هسمحلك تستخدمي النوم وسيلة لهروب.. انا جبتك عالعيادة هنا عشان افضل معاكي يا نسرين لو سمحتي جبلنا فطار. عشان نفطر كلنا وانتي تفطري معنا اطلبي شابروي وانا لهدفع
نسرين :حاضر يا دكتور
ملاك بحزن :ليه مش عاوزني اهرب من واقع.
مراد :عشان انا شايفك انك بطلة وأن حكايتك انا هكتبها عشان اشجع البنات إنهم ميخفوش من حاجة وان انهم يقلوا لا. حتي لو هيضربوا يحولوا ل آخر نفس. وان يبقي في حملة تروح تدي ناس كورس توعيه لخطر تزويج الأطفال.اوعدك أن انا هعمل ده وانتي هتكوني معايا اوعدك يا ملاك كل حاجة هتكون كويسة. مامتك كانت اعدة معاكي هي كمان هنا وبابكي بس راحو يقلوا ل راجل انهم خلاص مش هيجوزوكي ودفعولك في مدرسة.
ملاك بفرحة :بجد. انت معجزة. الحمد لله يارب الحمد لله اوعدك انا مش هستسلم وهساعد كل بنات. مش هخلي حاجة تكسرني.. شكرا بجد شكرا
مراد بابتسامة :انتي خلاص بقتي بنتي التالته.
وبعد قليل دخلوا أهلها
والد ملاك :وعد يا ملاك مش هنزعلك تاني.
والدة ملاك :احنا خلاص اتعلمنا درس.
فارس :سامحينا يا ملاك.
ركضت ملاك عليهم وتنهدت :مسامحكوا.......................وذهب مراد لبيته حتي يرتاح...
وفي مساء اتصل به نوح لياتي عند نهر نيل حتى يكمل حكاية وذهب هو وجيلان اخته .
جميعا :يلا كمل حكاية
نوح بضحك :حاضر وفي يوم...
فلاش باك بعد مرور ٥ شهور فرح ونوح أصبحوا متعلقون ببعض يحبون بعض بشدة. ولكن لم يخبر أحد الأخر وفي يوم
ذهب نوح الي جامعتها انتظرها عند باب خرجت وشاب يركض خلفها تتحدث معه.
نوح بصراخ وغضب شديد :فرح تعالي هنا.
الشاب :انت مين انت.
نوح وابتسم بسخرية وضربه برأسه بقوة :انا لضاع من عمري سنين يلا نقلبها فقرة حكم بقي صدقني لو شوفتك حواليها تاني هقطع رقبتك.
فرح :نوح ممكن تهدي في ايه ده زميل معايا في كلية.
نوح بغيرة شديدة :أيوا يكلمك ليه أنا مش عاوز حد يكلمك غيري.
فرح بعصبية :يا سلام وده ليه بقي إن شاء الله. نوح انا حرة ملكش دعوة تمام.
نوح ويحاول يتمالك اعصابه :فرح متختبريش صبري عشان فجأة منفجرش فيكي.
فرح بغضب شديد:تنفجر فيا انا بتتعصب عليا انا يا نوح ماشي الله يسامحك مش هرد عليك خليك بقي واقف زي كيس جوافه كدة.
وظلت تمشي فا ركض خلفها اوقفها :أنا آسف متزعليش مني أنا غلطان إني اتعصبت عليكي بشكل ده مكنش ينفع اتعصب.
فرح بعصبية وصرخت به :أنا بقي عاوزة افهم ايه لخليك تضربه عشان كلمني.
نوح وصرخ بها بقوة :عشان بحبك يا فرح تمام ارتحتي كدة؟ أنا بحبك ومش عاوز غيرك حبيتك من أول ما شوفتك انتي أجمل واحدة شوفتها. فرح أنا محبتش حد غيرك عمري ما حبيت في طفولتي أو مراهقتي فرح انتي الوحيدة لمتلكتي قلبي انتي أميرة قصتي يا فرح انتي أملي وحياتي وفرحي. مش هسمح لحد ياخدك مني إنتي فاهمه.
فرح وابتسمت ونظرت له نظرة مليئة بحب :وانا كمان. انت بطل قصتي انت المنقذ بتاعي أنا مش عاوزة غيرك يا نوح انت عوض ربنا ليا.
نوح بابتسامة :يبقي لازم نتجوز. أنا هتكلم مع أهلي النهاردة وهاجي اتصرف مع عمك ومرات عمك..
فرح :تمام.
ثم أوصل فرح لمنزلها وذهب هو. ثم أتت والدته من عمل والده.
نوح :كنت عاوز اتكلم معاكوا
هنا :خير يا حبيبي عاوز ايه.
أسماعيل :خير في حاجة؟
نوح بشجاعه وثقه :أنا عاوز اتجوز.
هنا :اخيراااا ها قولي مين بنت طنط نرمين لورتهالك صح عجبتك بنت شيك وبتلبس علي موضه وعائلتها ناس اغنيه جداااااا
إسماعيل :ده احنا هنعملك فرح في فندق ٥ نجوم ونحجزلك شهر عسل في اسطنبول.
نوح بتنهيدة :لا يا ماما مش بنت طنط نرمين يا بابا يا حبيبي ١٠٠ مرة أقول لحضرتك انا مبحبش حاجات غالية دي انا بحب حاجات بسيطة.
إسماعيل :بسيطة؟ انت عاوزني اعملك فرح بسيط لا يا نوح انسي ناس تاكل وشي نوح إسماعيل ميتعملوش فرح كبير؟ انسيييي
هنا :ايوا يا نوح هنعملك فرح يكسر دنيا طب ها احكلنا مين...
تنهد نوح بقوة واغمض عيناه :اسمها فرح. ثم حكي لهم قصتها.
وقف إسماعيل بغضب شديد :انت اتجنتت عاوز تتجوز واحدة زي دي انسي يا نوح ابن إسماعيل لما يجي يتجوز هيتجوز واحدة من مستواه مش واحدة بشكل ده.
هنا بعصبية :ده في أحلامك يا نوح عاوز تتجوز واحدة مش في مستواك وكل شوية تجبلك مصيبة لا يا نوح انسي. موضوع مرفوض.
نوح بغضب :انا مش هستسلم وهحارب وهسبتلكوا أنها عمرها ما كانت بمستوى هعمل ايه بمستوى يهمني ايه أهلها ايه هو انا هتجوزها هي ولا هتجوز أهلها أنا عمري ما ركزت في مستوي حد. أنا مليش في كلام ده.
تعصب إسماعيل بشدة ثم ضربه بقوة بقلم :انت تفهم ايه انت. ل هتحارب عشانها تنسى إنك ابني.
نظر له نوح بعتاب شديد والدته ركضت عليه ورحل نوح ركب سيارته وخبط يده بقوة وادمعت عيناه. وذهب عند فرح.
عند فرح
فرح :انا هتجوز نوح انا وهو بنحب بعض نور العوض ليا نوح الأمان وكل حاجة حلوة.
رأفت بسخرية :وانتي فكرة اهله هيوافقو عليكي انتي بتحلمي بقي عشان كدة سبتي خطيبك وكسرتي كلمتي. مش هجوزك نوح رغم أن معاه فلوس كتير بس حابب اوجعك.
نهي :أيوا مش هنخليكي تتجوزيه.
ثم نوح خبط علي باب بقوة ودخل.
نوح :اسمعوا بقي فرح لنوح ونوح لفرح. محدش هيعرف يبعدنا عن بعض فرح هتبقي مراتي غصبن عنكوا كلكوا وهرحمها من قرفكوا وظلمكوا.
رأفت وكان سيضربه فا وقفت فرح أمامه وامسكت يد عمها :لاااا نوح لاااا. اوعي تضرب نوح. انا ونوح هنحارب عشان نتجوز..................
نرجع تاني.
موبايل مراد رن
مراد :لا اله الا الله دي جوري بيقطعوا لحظات سعيدة دايما. ايوا يا جوري.
نسرين :دكتور مراد جوري دخلت مكتب حضرتك ومنهارة عياط وادتني موبايل عشان اكلمك.
مراد :انا جاي حالا. نكمل كلامنا بكرة. وحكي لهم ما حدث فا وافقو جميعا وقالو له أن يطمئنهم ركض سريعا عند جوري ركض عليها وحضنها بقوة :بس يا حبيبتي بس خلاص انا هنا وجنبك.
جوري ببكاء :بابا.
مراد وجعلها تجلس كنبة وجلس بجوارها :أنا جنبك يا جوري متخافيش طول ما انا جنبك. قرأ لها قرآن حتي هدأت ثم جعلها تضع رأسها علي كتفه
مراد بحنان شديد :مالك يا حبيبتي احكيلي.
جوري ونظرت له بطفولة وحزن :حاسة أن كل ناس بقت وحشة.
مراد :ازاي يا جوري. مش معني انك تعملتي أو شوفتي حد وحش يبقي كل ناس وحشة غلط يا جوري في ناس كويسة وناس وحشة وده طبيعي.
جوري بحزن :يا بابا أنا في جامعه بيتريقوا عليا عشان عارفة ربنا كويس. كل ما اقوم اصلي او استغفر وكدة يقوموا متريقين وقيلين الشيخة جوري. شيخة ايه ده العادي أنا مبعملش معجزة ده واجب علينا كلنا كا مسلمين واجب علينا التزام بصلاة عشان ربنا يبركلنا في حايتنا ويرضي عنا واجب علينا صيام تأديب لنفس وشعور للفقراء واجب علينا الزكاة عشان ربنا يبعد عنا حسد ويحمينا ويكرمنا والحج لمن استطاع إليه بيحسسوني إني بعمل معجزة لما أعمل ده يفضلوا يتريقوا وبيكونوا غيرانين لا ولا ويتريقوا اكتر علي موضوع اني مبكلمش ولاد ومبسلمش با ايد واحدة سخيفة كدة تلقيها تطلعتلك من تحت أرض ايه ده انتي معقدة ولا ايه هههه ضحكة سخيفة زيها. ويفضلوا يلزقوا فا ولاد ويتكلموا معهم بطريقة لا ترضى الله ولاد نفس كلام بس صراحة في ناس كتير شبهي ومبيعملوش عن غلط وعارفين ربنا جامد انا مبقولش إني ملاك بس اتخنقت من عيال دي مش معقول.
مراد بابتسامة :بصي يا حبيبتي. ربنا خلي ناس مش شبه بعض عشان كدة واحد مكنش هيحس بميزة. وكان هيزهق ربنا خلق الطيب وشرير المحترم ول مش محترم خلق الحلو والوحش. انا عارف أن فساد انتشر في الأرض لكن في ناس كتير لسة جواها الخير ودين وبعيدة عن غلط في ناس قريبة من ربنا جامد. زي في الوحش وفي الحلو فا الله يهدي من يشاء.... ربنا خلكي تشوفي نموذج ده عشان تحمدي ربنا كل يوم على نعمة أخلاق. وعلي فكرة يا جوري ممكن ليبقي النهاردة وحش بكرة ربنا يهديه وممكن يحصل العكس لشخص كويس. القدر ممكن يتغير فجأة. بس شخص كويس لازم يحارب كل الوحش ويقرا قرآن دايما ويحافظ علي أذكار وصلاة وصيام عشان دول لهيحموه من شر ناس وحشة. ومن شر شيطان ومن شر نفسه. وهيخليه يفضل شخص صالح. انا نفسي أن مجتمع يبقي خير وبس وميكونش في شر وناس بتحقد وتحسد بس ازاي هنتعلم لو مكنش في شر. وناس لمش شبهك وبيضيقوكي ادعلهم بهداية وأن ربنا يبعد شرهم عنك. ادعي لنفسك دايما انك تفضلي بنت كويسة. وتساعدي غيرك أن يكون كويس. متخليش حاجة تكسرك مش جوري بنت مراد لتنكسر ربنا هيحفظك ويبعد عنك كل سوء.
حضنته بقوة شديدة :انا بحبك اوي.
مراد وباس راسها :وانا بحبك يا حبيبة بابا... ثم ظلوا يتحدثون قليلا ثم ذهبوا إلي منزل........
وجد جيلان جالسة في غرفتها تتأمل في سقف في عالم آخر بمفردها كانت تاركة باب غرفتها مفتوح.
خبط مراد :احم ينفع ادخل.
جيلان واعتدلت في جالستها وابتسامة :ايوا يا مراد ادخل.
ابتسم لها مراد وأغلق باب خلفه وجلس علي كنبة وجلست جيلان بجواره.
مراد :جيلان عينكي حزينة. قلبي بيقولي أنك زعلانة. احكيلي انا سندك وضهرك. واقدر احل كل مشاكلك.
جيلان بابتسامة :هحكيلك.... واغمضت عيناها بألم :أنا بحب واحد معايا في جامعة من طرف واحد مش إعجاب ده حب. مبقتش اقدر امشي في جامعة غير لما اشوفه. قلبي بيدق بغباء لو عيني جيت في عينه صدفه. حبيته من جدعنته ومواقفه مع ناس من طيبة قلبه مع أطفال. من حنتيه الجميلة علي ناس كبار. هو ميعرفش لأننا اصلا مبنكلمش بعض. وفي بنت... وفي بنت. اعترفلها أنو بيحبها قدامنا كلنا ثم انفجرت في بكاء.
جيلان :مراد انت عارف كويس أن انا اول مرة قلبي يحب حد. مش عارفة ليه حبيته بشكل ده. مراد أنا كنت باخد كشاكيل بتاعته وكتب واحل فيها. من غير ما يعرف ولما كان بيشوفها كان بيفتكر فريال هي لعملت ده ويفرح ويروح يشكرها. لما في مرة وقع من طوله اغمي عليه فضلت انا لفوقه وجريت بي علي مستشفي لما فاق مسبش فرصه لحد يقلوا أن انا لعملت كدة افتكر أن فريال. لما في مرة دكتور في جامعة طرده برة محاضره عشان اتأخر اعقدت اعتذر انا لدكتور عشان يدخله ودخله. مكنتش بحب أقول أن انا لبعمل كدة. بس بجد قلبي عاوزه هو وبس. مش عارفة ابص لحد غيره. انا عمري ما كلمت ولاد ولا دخلت في حوار صحوبية وكلام لبيغضب ربنا ده. فا عشان كدة عرفت اتأكد انه حب وقررت ساعتها أن احتفظ بمشاعري لنفسي وربنا هو لهيخترلي.
مراد بابتسامة ومرح :امورتي بتحب.... بس تصدقي مش ليق عليكي جو رومانسية ده فين روح بلطجي لجواكي.
ضربته بخفه وضحكت :طب أخرس.
مراد :خلاص ما براحة هتكلم جد. بصي يا جيلان مشاعرنا منقدرش نتحكم فيها هوب فجأة لقينا نفسنا غرقينا في بحر الحب. تحسي انك مسحورة في عالم مفيهوش غيرك انتي وشخص ده. عارفة ساعتها الحل يكون ايه تفضلي تدعي ربنا انو يكون نصيبك. بعد كل صلاة. تقولي يارب لو في خير ليا اجعله زوجا لي لو في شر ابعده عني. وممكن كان هيكون زوج غير صالح. كان ممكن يضربك ويطلقك. فا عشان كدة ربنا خله يبعد عنك. ربنا هو لبيخترلنا كل حاجة. ربنا هيجبر خاطرك وهيفرح قلبك ويكرمك. أكثري من دعاء والاستغفار والصلي علي نبي دول علاج لهموم الدنيا علاج لمرض لحزن لحسد لكل حاجة وحشة التقرب من الله أكثر هو الحل لكل شيء. وتحسي أن وشك ازداد نور كدة. وانا فخور بيكي انك معملتيش حاجة غلط وانك مروحتيش تكلميه فخور بيكي جدا انك احتفظتي بمشاعر لنفسك وانك اعتدمتي علي ربنا عشان كدة ربنا نور طريقك. وهيبعتلك واحد أول ما يحبك يجي يطلب إيدك مني يا قمري.
جيلان :ربنا يخليك ليا يا أجمل أخ في الدنيا.
مراد بحنان شديد وظل يلعب في شعرها :ويخليكي ليا يا حبيبتي....................................
في احدي منطاق الشعبية.
الفتي :عاوزني اقتله ساعة كام؟
الرجل :ساعه ٦ المغرب.
الفتي :تحت امرك يا معلم. بكرة هجبلك جثته..............
دمتم سالمين ❤️