الحلقه العشرون.
مقدمة.
صغيرتي لا تخافي لن اسمح لأحد أن يؤذيكي انتي وابنتك سأكون الشجره لكي التي تحمي ناس من حراره الشمس القاسيه. سأكون تلك الشمس لكي التي تجعل حياة ناس نورا. لن اسمح لشيء أن يحزنك أعدك وبشدة سوف اجعل ايامك كلها سعيدة سوف امحي ذلك الحزن من قلبك انتي وابنتك.
نبتدي بسم الله الرحمن الرحيم..
أمينة بصراخ :بنتي.
رغدة وركضت نحوها :ايدها مكسورة لازم نعالجها بسرعه..
توقف عقل بدر عن تفكير لم يعد يسطتيع تفكير كيف حدث هذا..
قمر ببكاء :ارجوكم ساعدوا ماما..
ركض بدر ناحيه بتول حملها برفق :تعالوا ورايا..
ذهبوا جميعا وراءه إلى غرفته تضعها علي سرير.. واتصل بطبيبه.
أمينة ببكاء شديد :ايه الحصل لبنتي يا دكتورة طمنيني ارجوكي.
دكتورة نادين :بنتك متعرضه لضرب كتير اوي... حد كسرلها ايدها انا ادتتها حقنه ومرهم وجبستها وده دوا مسكن تاخده لما تصحي.. عن اذنكوا..
انصدموا جميعا مما سمعوه وقمر توترت كثيرا.
امينة:شكرا يا دكتورة اتفضلي.. ذهبت امينة مع دكتورة حتي تودعها وطلعت إليهم مره اخرى..
أمينة بحزن شديد :ازاي تكون طلعت عايشه ازاي كدب علينا ومين لئذي بنتي بشكل ده.
رغدة ببكاء :ضرب لحصلها صعب اوي.. ايدها مزرقه اوي.
بدر واحمرت عيناه بشده وتعصب بقوة :لما اعرف مين لعمل كدة هيعيشه اوحش ايام حياته..
ظلت قمر تنظر لهم وصامته..
ثم تذكروا أمرها.
بدر ونزل إلى مستواها :انتي مين.. سمعناكي وانتي بتقوللها ماما هي انقذتك من حد واتبنتك؟ شكلك كبير شويه يعني ٦ سنين أو ٩
قمر بتنهيدة :قمر الحديدي ٩ سنين انا بنتها متبنتنيش ولا حاجه..
انصدموا جميعا مما سمعوه.
أمينة :ازاي وهي ٢٤ سنة يعني لو اتجوزت سنة فاتت أو من سنتين اكيد مش هتبقي ٩ سنين.
بدر ويحاول سيطره علي نفسه :قمر انا عاوز اعرف كل حاجة ومش عاوزك تخافي احنا مستحيل نئذيكو احنا هنفضل دايما جنبكوا.
أمينة وحضنت قمر :اوعي تخافي ابدا طول ما احنا معاكي..
رغدة :احنا جنبك دايما.
اطمئنت لهم قمر وسردت عليهم ما حدث وهي تتحدث بقوة وثقه.
بدر وصرخ بكل قوته وخبط يده في حائط :بقي بتول الشناوي يتعمل فيها كدة كلوا بسبب بابا يا انا يا انت يا باسم الحديدي بدر الشناوى هيورك عذاب عمرك ما تخيلته..
أمينة بحسره:بقي كل ده يطلع منك يا محمود ده انت طلعت شيطان تضحك عليا عشان تجوزها وهي ١٥ سنة.
رغدة بعصبيه شديدة :كدة كتير بقي بدر لازم منسكتش لازم نتصرف مستحيل نسبها متجوزة شيطان زي ده..
بدر بشر شديد :هندمه علي كل للحظه ائذهم فيها.
أمينة :وعد يا قمر هنعوضكوا عن كل وحش شفتوه في حياتكو.
بدر ورغدة :وعد اننا هنعمل ده.
ابتسمت لهم قمر وحضنتهم بقوة
بدر بابتسامه :هتنامي هنا مع مامتك النهاردة ومن بكرة هتلقي اوضه ليكي واوضه ليها عشان احنا عندنا اوض كتير بس من كتر ما بندخلهاش محتاجه تنضف فا هينضفوها وتخشوا وهجبلكوا لبس من نجمه.
قمر وحضنته بقوة :انت جميل أوي.
بدر :مفيش أجمل منك. ثم ذهب كل فرد إلى نوم...............................
كانت ساعه رابعه فجراً................
كانت تسير في غابه وتركض كان ظلام يملىء مكان ليس هناك ضوء تسمع صوت صراخ ابنتها قمر
قمر :مامااااا انقذيني يا ماما... ماماا
بتول :قمر انتي فين.
ثم يأتي ضوء خفيف يبان باسم ويبتسم بشر :بنتك مش هتشوفيها تاني.
بتول وركضت نحوه :لا لا متئذيش قمر مش هسمحلك.
ثم ضرب باسم بتول بقوة شديدة.................
استيقظوا قمر وبدر علي صوت بكاء وصراخ بتول..
كان بدر نائم علي الاريكه حتي يطئمن عليهم.
ذهب نحوها سريعا وظلوا هو وقمر يحولون أن يجعلوها تستيقظ.
قمر :ماما اصحي يا ماما احنا في امان متخافيش.
بدر :بتول انا جنبك يا بتول متخافيش يا بتول..
استيقظت بتول ظلت تبكي بشدة
بدر وحضنها بقوة شديدة هو وقمر :متخافيش انا مش هسبكوا.. ظل يقرأ لها قرآن
بتول وهدات :باسم مش هيسبنا هيلقينا وهيرجعنا لعذاب تاني.
قمر :لا يا ماما طالما أسرتك جنبنا مستحيل يحصلنا حاجة.
بدر :وعد مني اني مش هسمحله يجي جنبكوا وأن انا هوريه اسود أيام حياته..
بتول :اوعي تسبنا يا بدر هتعب من غيرك.
بدر :محدش بيسيب روحه يا بتول..
قمر لتغير جو وقالت بمرح :طب ايه مش هتحكلنا حدوته حلوة طيب.
بدر بمرح :تديني كام وانا احكلكوا.
قمر بسخريه :ولا جنيه هدهولك.
بدر بصدمه مصطتنعه:شايفه بنتك بتعمل فيا ايه..
ضحكت بتول من قلبها :طب يلا نصلي الفجر وبعدين هتحكلنا حدوته.
بدر :إذا كان كدة ماشي يلا ذهبوا صلو وبعدها ظل يحكي لهم قصه حتي ناموا قبل رأسهم وغطائهم ونام علي الاريكه..........................
جائت الساعه العاشره صباحا استيقظ مراد وجيلان كانوا جوري وعمر ذهبوا لكليتهم من ساعه ثامنه.
صلوا وقراو قرآن ومراد احضر الفطار. :جوجو يلا عشان نفطر
جيلان :انا جيت اهو..
مراد :طب يلا كلي.
ظلوا يتنولون فطار ولكن لحظ انها شاردة وحزينه.
مراد وامسك يدها بحنان :انتي كويسة..
جيلان :حاسه بي يا مراد.. حاسه كأنه حواليا.
مراد بابتسامه :كنت عارف انك مش هتعرفي تنسي وأن ولد لقولتي انك بتحبيه من طرف واحد كنتي بتوهمي نفسك انك بتحبيه عشان مش عارفه تنسي مصطفي.
جيلان بابتسامه :انت اكتر واحد فهمني. مصطفي بحبه من أول ما جيت الدنيا هو لسمني جيلان. انا عارفه انو بيحبني وأن كل واحد خبي حبه في قلبه لحد ما نكبر. لكن ليه بعد؟ ليه سافر وسبني ليحب حد ميسبوش.
مراد بتفكير :مش يمكن سافر عشان يكون نفسه. احنا منعرفش ظروف ناص ايه مينفعش نحكم على حد من غير ما نعرف ايه الحصله. يمكن تطلعي ظلماه
جيلان بتنهيدة :اتمني كدة فعلا. انا عارفه انو اكبر مني با ٥ سنين يعني بقي ٢٧ سنة. سافر وهو ٢٠ سنة كنت انا ساعتها ١٧ سنة كنت لسة صغيره بس كان عندي أمل انو يفضل موجود لحد ما ابقي في جامعه ويطلب ايدي. ثم ادمعت عيناها.
مراد ومسح علي رأسها بحنان وقبل يدها :متعرفيش النصيب فين.. يمكن يكون ده ل احسن ليكو ويمكن ربنا يخليه يرجع ونفهم ليه سافر كل حاجه مكتوبلنا ربنا كتبلنا كل حاجة هنعشها ولازم نتقبلها ونحبها..
جيلان بابتسامه :عندك حق.
مراد بمرح :طب يلا نقوم نغسل مواعين دي. عيد ميلادك فضلوا ٤ ايام وحاجة تقرف.
جيلان بغرور مصتنع :عيد ميلاد الملكة احلي يوم طبعا.
مراد بسخريه :عيد ميلاد الشيطان الصبر يارب قومي قومي.
جيلان بغيظ :مفيش شيطان غيرك.
ثم ذهبوا وغسلوا مواعين معا وهم يضحكون ويتحدثون.. وبعد قليل سمعوا صوت يأتي من بلكونه يغني ويمسك الجيتار :عارفة
مش عارف ليه
متونس بيكي وكأنك من دمي
على راحتي معاكي وكأنك أمي
مش عارف ليه
***
عارفة
حاسس إني لأول مرة بشوفك
وإني بشوفك من أول لحظة ف عمري
حاسس إني يمامة بتشرب ف كفوفك
وانك شجرة وضلة وميه بتجري
***
عارفة
فرحة كبيرة وصوت مزيكا ف قلبي
وكأننا حبيبين اتقابلوا بعد فراق
ليه فجأة بقيت مستني لوحدي
بدي اتكلم وأحكيلك واشكيلك همي
***
عارفة
ونا وياكي بحس بدنيا.. دنيا سلام وأمان
وإن العالم مفيهوش ولا نقطة أحزان
إيدك خليها ف إيدي.. انا طفل كبير
وبحس ان أنا وانتي لوحدينا والكون بستان...
ذهبوا بدر وجيلان إلى بلكونه وجدوا مصطفى يقف على سلم.
مراد بدهشه :مصطفي. وانا اقول ايه لجاب علي حجار عندنا في بلكونه
جيلان ولمعت عيناها :مصطفي.
مصطفي :جيلان انا عارف انك زعلانه مني. بس اديني فرصه اتكلم.
جيلان ببرود مصطتنع وعينها لمعت :سوري مبكلمش حيوانات.
مصطفي بسخريه :من انتي من حيوانات بردو فا حيوان بيكلم حيوانه عادي.
جيلان بغيظ :نعم عاوز ايه.
مصطفي :انا عارف اني غلطت لما سفرت برة بلاد ومشيت بس.
جيلان وبتقلده بسخريه :انا عارف إني غلطت لما سفرت برة بلاد ومشيت بس نينينينينينينيني...
مصطفي :مراد هتزعل لو مسكت اختك ادتها ١٠٠ بوكس علي وشها.
مراد :هقطعلك ايدك مجرد إنك تفكر تعمل كدة.
مصطفي :لا وعلي ايه طيب أحسن. يا جيلان اسمعيني بس.
جيلان بغرور مصطتنع ومرح :جيلان مبتسمعش حد يلا مع سلامة ثم جعلته يقع..
مراد بصراخ :يخربيت دماغك وقعتي ولد.
جيلان بسخريه :قبل ما تديني درس في أخلاق بص بس لتحت شوف الأخ جايب ايه.
نظر مراد إلى الأسفل فا وجده وقع علي مرتبه فا سقف له بسخريه شديدة :لا برافو عامل حسابك بردو إنك هتقع.
مصطفي بمرح :امال أقع علي أرض يعني واتكسر لا اله الا الله.
جيلان بسخريه :كنت شايفها من الأول عشان كدة وقعته مش ناقصه جنان يلا ندخل
مصطفي :انتي يا بني ادمه استني بس
جيلان وذهبت أحضرت ماء بارد للغايه :مصطفي خد دي ثم رمته علي.
مصطفي بغيظ :بقي كدة شايف يا مراد.
مراد ودخل :مليش دعوه با أطفال انا.
جيلان وطلعت لسانها :أحسن.
مصطفي ونظر لها بغيظ طفولي :هدعي عليكي ليل نهار تتسخطي قرد.
جيلان :إن شاء الله انت وانا لا.
احضر مراد ماء ورماها علي جيلان ومصطفي :لو مبطلتوش شغل أطفال بتاعكوا ده هديكو علقه تموتكوا.
مصطفي ويركض :لا وعلي ايه.
جيلان ودخلت سريعا :لا خلاص سامحنا ياباشا.
مراد :ايوا كدة اتظبطو الصبر يارب. ثم دخلت جيلان غرفتها وهي سعيدة للغايه وتضحك بشدة ومراد جلس يشرب كوب من قهوه ويكتب في كتاب روايات وقصايد الذي يخصه تنهد وكتب :كن قويا. حتي تهزم شر عالم كن قويا حتي تهزم حزنك واوجاعك ومرضك وخوفك حتى لا تخسر شيء تحبه واذا خسرته فا اعلم انهو نصيب. كن قويا حتي تهزم فشلك.. لا تضعف لا تستسلم لضعف. كن قويا حتي تهزم كل شيء يحزنك. كن قويا لا تعني قوة بعضلات اقصد كن قويا بعقلك بقلبك بتفكيرك بضميرك با أملك بنجاحك كل هذه قوة لذلك اقول لك كن قويا أبدا ولا تجعل شيء يهزمك.....ثم تنهد مراد وأغلق دفتر وظل شاردا....................................
عند بدر استيقظ من صباح الباكر واحضر لقمر وبتول ملابس كثيره ونظفوا جميعا غرفه لقمر وغرفه لبتول غرفتين بجانب غرفه بدر...
بتول بابتسامه :انا مش عارفه اشكرك ازاي علي كل تعب ده.
قمر وقفزت عليه حضنته :احلي خال ده ولا ايه.
بدر بضحك وحملها :احلي قمر دي ولا ايه.
أمينة بمرح :طب ها ايه رائيكو نشرب قهوة ونتكلم فا اي حاجه تافهه في جنينه.
رغدة :هييييييههههه حاجات تافهه وركضت سريعا علي جنينه وركضت خلفها قمر وهي تسقف.
أمينة بضحك :مجانين زي بعض.
بتول بضحك :اه شبه رغده في حاجات كتير.
بدر بضحك :مهو واضح. طب انا هعمل مشوار وجاي. اتكلمو لحد ما أجي.
اوامو براسهم بنعم وذهب بدر ركب سيارته واحضر معلومات من مصادره الخاصه عن باسم واحضر عنوانه..
وصل وكسر باب بعنف شديد وجده يتحدث بهاتف بعصبيه :يعني ايه مش لقين بتول وقمر هتكون أرض بلعتهم مثلا. هتلقهوم حتي لو تحت أرض.
بدر وضع مسدسه علي رأس باسم:بتول وقمر في ايد أمينة. محدش هيعرف ياخدهم.
باسم ببرود شديد :اخوها مش كدة؟ مراتي وبنتي هخدهم يعني هخدهم.
بدر بسخريه :اه ده في خيالك واحلامك لكن واقع لا خلاص انسى مستحيل يرجعولك تاني. مش هسمح لده يحصل حتي لو هضحي بروحي عشانهم.
باسم واقترب قليلا ونظر له بشر شديد واتعصب:انت عارف بتكلم مين انا باسم الحديدي لمحدش يقدر يهزمني في قوتي وكل حاجة.
بدر وضربه بقوة شديدة للغايه وامسك يده وضعها خلف ظهره وهمس في اذنه :وانا بدر الشناوى لميسمحش لحد يجي ناحيه اهله أو ناحيه أي حاجه تخصه.
باسم وصرخ به :انا هوديك في داهيه.
بدر وكسر يده مثل ما باسم فعل فا بتول :كدة يبقي تعادل وانا هوديك في ١٠٠ داهيه لو فكرت تاخذهم..
صرخ باسم بقوة شديدة :يا امننن يا أمن مش هسيبك يا انا يا انت يا بدر الشناوى باسم الحديدي عمره مايخسر ابدا هوديك في داهيه وهندمك علي يوم ده خليك فاكر ده كويس.
بدر ببرود شديد واستفزاز وهو يسير:اوكيه منتظر اليوم ده مع الف سلامة لم يلحقوا به أمن وركض سريعا بسيراته وذهب إلى فيلا ظلوا يتحدثون جميعا...........................................
واتي مساء ساعه ثامنه مساء يجتمعون عند نهر نيل.
جميعا :كلنا اذان صاغيه يا خلود.
خلود بمرح :استعنا بالله بس جهزوا مناديل بس.
مراد :هنجيب مصنع مناديل حاضر.
نوح :انكد حكايه فينا.
حياة بمرح :احنا نحس ياباشا
خلود بضحك :بظبط كدة المهم بتبدي الحكايه من.........................
نروح عند ملك ومحمد والد والدة مراد.
ملك :مراد مش هيسكت
لما يعرف حقيقه.
محمد :هو ده خوف منو مراد الكارثه....................
دمتم سالمين ❤️🙏