الحلقة الأولي

2.4K 19 0
                                    

الحلقة الأولي من ولم تنتهي حكايتنا
مقدمة.
كل منا بداخله قصة. كل منا يحمل هم في قلبه هم لا أحد يشعر به غيره هم يقتله هو بفرده. وجع لا يتحمله احد غيره. فا كم تحدث أشياء تجعلنا نتعب بقوة. نتمني فجأة أن تقف الدنيا بنا. نشتاق الي ماضى أحيانا. نهرب من واقع بخيالينا. أحيانا نكون ضعفاء بشدة. ولكن يجب علينا المحاربة والمقاومة يجب أن لا نترك شيء. يؤلمنا يجب أن نحارب اوجاعنا. يجب أن لا نستسلم نعم ستسقط مرة ولكن حينما تقف ستكون مثل الصخرة لا تجعل شيء يهزمك ❤️
نبتدي بسم الله الرحمن الرحيم
في احدي نواحي القاهرة منزل عند نهر النيل. خرج رجل عجوز عمره ٤٥ عاما يقف أمام نافذة شاردا ينظر الي نهر نيل واغمض عيناه بألم :وحشتيني تعبت إني اكون اوي انا محتاجك.
وقفت ابنته خلفه
جوري وصرخت في ودنه بمرح :بابا حبيبي.
مراد بفزع :ايهههههه مصيبة
جوري بضحك وحضنته :اه يا حبيبي انا مصيبتك
مراد وامسكها من اذنها مثل أطفال :ارميكي من بلكونة واخلص؟
جوري بصدمة مصطنعة :اهون عليك والعيش وملح لمبينا. مراد بسخرية وحملها :هرميهم معاكي.
جوري بضحك شديد :استهدي بالله يا حج هترميني بجد ولا ايه.
مراد وضحك وظل يدغدغها :اه هرميكي واخلص بشرية منك. دخل بها الي صالون اوقعها علي كنبة
جوري :بعد حب ده كلوا يا غالي وتحملت عذابك..
دخل عليهم ابنه عمر
عمر ويمسك طبلة ويطبل :يا صباح الخير يل معنا يل معنا
مراد ويرقص بمرح :اديلوااا طبل.
جوري :دقيقة وسجات تكون هنا.
عمر :ده احنا نعمل احلي فرقة مع بعض.
مراد :ايوا طبعا امال ايه هنكسر الدنيا. ايه ياربي عيال لمجانين دول. انا محاط بشلة متخلفة.
جوري وعمر وركضوا حضنوه بقوة :بنحبك طيب نعمل ايه.
مراد بحنان :وانا بحبكوا اوي مليش غيركوا في الدنيا. يلا قدامي عشان نقرأ قرآن شوية ونسبح مع بعض وبعدها اوصلكوا جامعة واتكل علي الله علي شغلي.
جوري وعمر بابتسامة :يلا يا كبيرنا يا قمر.
ثم ذهبوا حتي يقرأون قرآن ويسبحوا. دعونا نتعرف عليهم الأن (مراد ٤٥ سنة. انهو وسيم للغاية. شخصيته غامضة حنون للغاية يعشق أولاده لا يسمح لأحد أن يحزنهم أولاده كل شيء في حياته يعرف الله كثيرا ويحب مساعدة الغير يحب أعمال الخير كثيرا ويعمل طبيب أطفال ولديه عيادة)
جوري ابنة مراد عمرها ١٩ عاما اول عام لها في كلية في اداب علم نفس محجبة وجميلة للغايه اخذت جمال من والدتها اكثر. مرحه للغايه لا تحب نكد تعشق والدها وتتمني من الله دائما أن يرزقها بزوج مثله.)
عمر ابن مراد عمره ١٩ سنة مرح للغايه لا يحب أن يكون أحد حزين يحب أعمال الغير محترم للغايه ويعرف الله ويحب والده بشدة يعتبره هو صديقه المقرب وليس والده فقط وأول سنة له في كلية حقوق. )..
ذهب مراد الي عمله وبعت رساله الي عمر وجوري حينما ينتهي يوم دارسي يتصلوا به حتي يأخذهم فا هو يحب يعملهم كا أطفال مهما كبروا وهما يحبون ذلك أيضا.
جلس علي مكتبه شاردا. رأي صورتها علي مكتبه امسك صورة وحضن صورة وادمعت عيناه واغمضها بألم :فراقك بيقتلني.. ياريت لو ده كابوس وافوق منو.
ثم سمع صوت باب فا مسح دموعه سريعا.
مراد:ادخل.
دخلت ممرضه مرام بابتسامة :صباح الخير يا دكتور.
مراد بابتسامة :صباح النور يا مرام.
مرام :في حاله هتخش لحضرتك اهو اسمها ريناد.
مراد بتنهيدة وابتاسامة ':علي بركة الله خليها تدخل.
دخلت تلك الطفلة جميلة ذات ٨ سنوات العيون العسلية جميلة وبشرة بيضاء.
مراد دون وعي منه :تالا.
الام بعدم فهم :في حاجة يا دكتور
مراد :ها لا انا اسف. ها قوليلي القمر دي مالها.
الام :هي بترجع وزورها وجعها. وتعبانة جدا.
مراد بابتسامة :تمام يلا يا قمري نطي علي سرير زي شاطرين عشان اكشف عليكي.
ريناد بعناد :لاااا الدكاترة وحشين وبيدوا حقن وريناد مش هتاخد حقنة.
مراد بمرح جدا :ياباشا محدش هيديكي حقن طالما مش عاوزة. ليجرب بس هنديلوا بوكس في وشه كدة.
ضحكت ريناد ثم قالت ببراءة :شكلك طيب فا خلاص هطلع. ثم ابتسم لها وامسك يدها وساعدها حتي تطلع وكشف عليها وظل يفعل لها حركات مضحكه بوجهه حتي تضحك.
الأم :طمني يا دكتور في ايه.
مراد بابتسامة :ده دور برد عظيم كدة مع أدوية لهكتبها هتبقي زي فل إن شاء الله. ثم كتب لهم أدوية. ثم اعطي لها شوكلاته وشكرته ورحلوا. حتي انهي عمله وذهب لياتي بعمر وجوري وذهبوا الي منزل يصلون ويقراون قرآن..
جوري :بابا متخليكي حلو وتيجي تغنيلي انا وعمر بنحب صوتك جدا.
عمر :اه يا بابا اهو نفصل من مذاكرة شوية.
مراد بمرح :تدوني كام طيب.
جوري بسخرية :والله اعطيك ١٠٠ بقرة.
عمر بمرح :لا بقر ايه بقر ملين حايتنا.
مراد :كفاية عليا انتو بقر بتوعي.
جوري وعمر :بوم قصف جبهه.
مراد بضحك :خلاص هغنلكوا استعنا بالله احم.
عمر بصراخ :استني ياحج.
جوري بصراخ :اوعي تتحرك من مكانك.
مراد :في ايه يا مجانين.
ثم قفزوا بجواره علي الكنبة وضعوا رأسهم علي كتفه ضحك مراد علي تصرفاتهم طفولية وحضنهم
مراد :اغني يلا؟
عمر وجوري :اه يلا.
مراد :بيقولوا الحب بيقتل الوقت

وبيقولوا الوقت بيقتل الحب

يا حبيبي تعا تا نروح

قبل الوقت وقبل الحب

بديت القصة تحت الشتي

بأول شتي حبو بعضن

وخلصت القصة بتاني شتي

تحت الشتي تركوا بعضن

حبّو بعضن

تركو بعضن

يا حبيبي شو نفع البكي

شو إلو معنى بعد الحكي

مازالا قصص كبيري

وليالي سهر وغيري

بتخلص بكلمة زغيري

حبّو بعضن

تركو بعضن

وكانت القصة تحت الشتي

بأول شتي حبو بعضن

وخلصت القصة بتاني شتي

تحت الشتي تركوا بعضن

حبّو بعضن

تركو بعضن

حبّو ..تركوو..
نظر إليهم وجدهم نائمين مثل أطفال ناموا علي صوته الجميل الذين يحبنوه كثيرا فا مراد بارع في الغناء منذ طفولة. ثم تنهد وحمل جوري أولا ذهب بها الي غرفتها وضعها علي سرير وغطائها جيدا وقبل رأسها ثم ذهب وحمل عمر الي غرفته وضعه علي سرير وغطئه جيدا وقبل رأسه ثم ذهب حتي يستنشق الهواء نزل وقف أمام نهر نيل يتأمل ناس حتي يكتب عنهم لأنه عنده موهبة الكاتبة كاتب كبير انهو طبيب ولكن الكاتبة هذه هواية فا هو يحب كاتبة روايات له العديد من روايات في مكاتب.
ظل يتأمل في ناس يشعر أن كل واحد منهم يحمل حكاية حتي وقع نظره علي هذه الفتاة..................
ذهبت عند نهر النيل واقفه شاردة. تنظر الي السماء بألم تقول في نفسها :انا نفسي اعرف ليه يحصل فيا كدة. اكيد ربنا لي حكمة فا ده.. ٥ سنين مل عمله فيا ومش عارفة انساه طب ليه. ما احنا خلاص حكايتنا انتهت. ليه منعرفش ننسي حكايات لبتوجعنا. ياترا امتي ولا مش هننسي يارب ساعدني يارب
جاء إليها مراد احضر لهم كرسين.
مراد بابتسامه :شكلك حكايتك حكاية. بس مش هتبقي أصعب من حكايتي.
الفتاة بابتسامة :مينفعش حكاية تتقارن بحكاية. اكيد كلنا قصصنا مختلفة.
جائت فتاة سمعتهم وجلست معهم :حقيقي رغم اني معرفوكش بس موضوع عجبني. فا نحكي كلنا بربطه المعلم كدة.
اخو الفتاة :كدة كلنا هنقلبها دارما لو فضلنا نحكي في حكايتنا.
مراد بمرح :لا كل واحد هيرتاح لما يحكي كل واحد قلبه هيرتاح. كل حكاية فينا هي درس لتعلمنه في حايتنا. وانا كاتب كبير. حكايات بتاعتنا انا هكتبها في رواية. خلي كل ناس تتعلم متفقين؟
الفتاة والفتاة الثانية واخوها :اتفقنا يلا بينا...........
دمتم سالمين ❤️





ولم تنتهي حاكيتنا 💙حيث تعيش القصص. اكتشف الآن