الحلقة الثامنة

138 5 0
                                    

الحلقة الثامنة
مقدمة.
صغيرتي فراقك المني.
هل تعلمين أن قلبي ينزف كل ليله.
هل تعلمين أني أشعر أن موتك كانه البارحة.
هل تعلمين أن قلبي كان ينزف حينما وضعتك في القبر.
هل تعلمين إني تذكرت وانا اضعك في القبر عندما كنتي 5 سنوات حتي أصبحتي 29 عاما مرت أمامي الذكريات في لحظه.
صغيرتي عندما ينام الجميع أغرق في بحر الذكريات.
لا استطيع نسيانك وهل يمكن لأحد أن ينسي قلبه؟ نعم صغيرتي فا انتي قلبي.
أعلم أن الله كان يريد هذا ولكن انا اتألم احاول أن أكون قوي من أجل نفسي ومن اجل أولاد. ولكن لا استطيع تالا. لا اريد سواه أن أرى عيناكي.
تالا انتي مصدر قوتي والأن هذا مصدر اختفي.
اعلم إني سوف أحزن بشدة حينما اتذكر يوم موتك واحكي لهم بتفصيل. ولكن لحظه انا كل ليله اتذكر هذا اليوم.
صغيرتي لماذا رحلتي وتركتيني وحيدا يا من حاربت لأجلك وعشت لأجلك.
رحمكي الله يا طفلتي لن انساكي في يوم ولن احب غيرك أعدك بهذا ❤️🙏
نبتدي بسم الله الرحمن الرحيم.
ثم إتي الصباح وذهبوا جوري وعمر الي كلية.
واصبحت الساعه ١٢ ظهراً دخلت جيلان إلى مراد ومعاها مكرفون وطبلة :يلا يا ابني ساعه ١٢ دخلت في ثبات الشتوي. وظلت تطبل بجانب أذنيه.
مراد وقام سريعا :ينهار ابيض ١٢ وايه فرح خالتي لعملهولي ده..
جيلان:الحق عليا يعنى. يلا اغسل وشك وصلي وتعالي جهزتلك فطار جوري وعمر راحو جامعة من بدري فطرتهم وكل حاجة.
مراد وابتسم لها وقبل يدها :ربنا يخليكي ليا.
جيلان :ويخليك ليا يلا روح.
ثم ذهب مراد وفعل كل هذا وفطر مع جيلان ظل يطعمها كا ابنته الصغيرة.
جيلان :بقولك ايه متيجي نروح نعقد علي كافيه في النيل نشرب كوبيتن قهوة ونتكلم شوية.
مراد :حاضر يا حبيبتي قومي يلا يا قمري البسي وانا هلبس.
جيلان :هيييييههههه ماشي. ثم ذهبت لبست وهو أيضا وامسك يدها وركبوا السيارة. وصلوا مكان.
جيلان بابتسامة :مراد.. انت عارف أنك عوض من ربنا ليا من عذاب لشوفته من عمي وابنه وبابا وماما.. انت كمان اتعذبت بسببهم وربنا عوضك بيا وبا أولادك.
مراد :ده حقيقي يا جيلان ربنا بيعوض اوي وبيجبر بخاطر مبيسبش حد خاطره مكسور ابدأ. أنا مش هسمح لحد يئذيكي طول ما انا معاكي. مش هخليهم يقربولك.
جيلان :وانا واثقه من ده.. مراد. انت لسة وجعك من فراق تالا زي يوم وفاتها ولا أقل؟
مراد بتنهيدة :وجع بيزيد. تالا مستحيل أنساها.
جيلان وامسكت يده برفق :بس لازم تعيش حياتك.
مراد :ما انا عايشها والحمد لله بقت بكتب روايات كتير وعندي معجبين كتير جدا ودكتور كبير وعايش لأولادي وليكي
جيلان بتوتر :يعني مبتفكرش انك تتجوز.
مراد :مستحيل افكر فا كدة انا قلبي ده لتالا وبس انا مش هسمح لحد يخش حياتي انا مستحيل احب غير تالا وانا مبسوط كدة.
جيلان :ربنا يرزقني بواحد زيك.
مراد :واحسن مني كمان.
جيلان :متخلي عيال دول يجوا دلوقتي بدل ساعه ٧ عشان تكمل حكاية. وجوري قلت هتبقي تحضر الحكاية تانية.
مراد :تمام هتصل بيهم ثم اتصل بهم واخبرهم أن يأتوا بعد ساعتين أتوا وجلسوا جميعا.
خلود وحياة ونوح :يلا كمل..
جيلان :واهي مناديل جنبنا وكلوا تمام.
مراد بسخرية :واحد خايف يتضرب بجزمة من كمية دارما لهتتقال بس يلا بسم الله.
فلاش باك.
وفي يوم من الأيام كانت تالا جالسة تتأمل في مراد وهو يلعب مع جوري وعمر.
مراد ولحظ هذا :حبيبتي مالك. في حاجة
تالا :حاسه إني همشي من الحياة يا مراد.
مراد وجلس بجوارها :اوعي تقولي كدة تاني انتي فاهمه ربنا يديكي صحة وطوله العمر وتشوفي أحفاد عمر وجوري.
تالا :بركه فيك انت يا حبيبي موصكيش يا مراد أوعي تقسي عليهم في يوم اوعي تضربهم اسمعهم دايما خليك اب وأخ وصديق. اوعدني يا مراد.
مراد :اوعدك ممكن بقي بلاش كلام في موضوع ده. ربنا يخليكي لينا..
ابتسمت تالا له وظلوا يلعبون معهم وذهب مراد وظل يصورهم..
كأن قلب مراد كان يشعر أن هذه مرة الأخيرة التي سيري فيها توأم روحه. ظل يصورها كثيرا..
عمر وجوري :بابا ماما يلا نروح حديقة.
تالا ومراد :يلا....
تالا :بس نصلي الأول ونقرأ قرآن.
جميعا :ماشي ذهبوا وفعلوا هذا
ثم نزلوا جميعا كانت هناك طفلة تسير في الشارع وكانت عربية ستخبط بها
صرخت تالا بقوة :خلي بالك ركضت تالا سريعا ناحية هذه السيارة. ولكن نظرت خلفها لمراد وأولادها نظرة الوادع. ثم ابعدت طفلة وخبطتها سيارة بقوة شديدة.
مراد بصراخ وركض نحوها :تالااااا. ركضوا جميعا نحوها وجيران اخذو عمر وجوري. والدة طفلة والد طفلة ذهبوا معه إلي مستشفي.
قلب تالا كان متوقف.
دخل مراد مثل المجنون الي غرفه امسك ذلك الجهاز الذي يعيد نبض :لا لا يا تالا مش هتموتي دلوقتي مش هسمحلك يا تالا مستحيل تموتي وتسبيني.
كانت طفلة تنظر بحزن تشعر انها سبب في ذلك
ثم عاد نبض مرة أخري فاقت تالا وظلت تكح بقوة.
مراد :تالا..
تالا :مراد... خلاص مفيش وقت. مش عاوزاك تزعل مني
مراد :لا لا يا تالا انتي هتبقي كويسة.
تالا :ربنا عاوز ده اوعي تنسني يا مراد. سامحني خليك ل أولادك الأم والأب اوعي تقسى عليهم في يوم. بحبك. اشهد ان لا إله إلا الله وأشهد أن محمد رسول الله. ثم وقف جهاز القلب وماتت تالا.
مراد وصرخ بكل ما عنده :تالااااا اتصرفوااااا اعمل حاجة يا دكتور لا لا تالا ممتش لا تالا انتي بتعملي كدة عشان تعرفي انتي غالية عندي اد ايه لا يا تالا فوقي تالا متموتيش وتسبيني يا مصدر فرحه والقوة. بلاش يا تالا تعملي فيا كدة انا من غيرك ولا حاجة.. ظل يفعل ذلك الجهاز بكل قوته.
مراد بصراخ :متموتيش يا تالا.
الطبيب بحزن شديد :شد حيلك البقاء لله.
مراد وامسكه من قميصه وعيناه احمراتين وصرخ به :تالا عايشة مامتش فاهم تالا عايشة. تالااااا لا يا تالا لا.
والد طفلة إسماعيل بحزن :شد حيلك يا ابني.
فرح والدة طفلة بحزن :ربنا يقويك ويصبرك.
بكت طفلة بكل قوتها صرخت بشدة تشعر انها سبب في موت تالا :انا سبب. ياريتها منقذتني.
اخوها الكبير حضنها جعلها تهدأ
ظل مراد يصرخ بشدة :ااااااااااه.... انهار بقوة ذلك الجبل الذي لا يؤلمه شيء ألمه فراق توأم روحه ونور حياته.
اعطه الطبيب حقنه مهدئه.
وبعد مرور ساعتين تم غسل تالا. اجتمع أهلها انهاروا بشدة. واصدقائها صديقتها القريبة منها نور انهارت بقوة.
نور بصراخ :ليه كدة يا تالا ليه تمشي وتسبينا كلنا محتجينك.
ورد ببكاء شديد :ليه تعملي فينا كدة يا بنتي.
محمد :يا اول فرحة ليا ليه تكسرينا بشكل ده.
كرم :ليه كدة يا تالا ليه توجعينا.
اتي مراد لهم يحاول أن يكون قوي عيناه أصبحت حمراء بشدة :لازم نكون اقوياء تالا مكنتش بتحب اننا نكون ضعاف........ ثم ذهبوا وفعلوا تصريحات الدفن وذهبوا صلوا عليها وذهبوا حتي يدفنوها
مراد بحزن شديد وصوت مبموح :انا ل هنزلها لوحدي. مش عاوز حد معايا. استجبوا لرغبته وذهب هو وضعها نظر لها نظرة اخيرة :الوادع يا اول حب واخر حب. مستحيل انساكي يا تالا. مستحيل احب غيرك. رحمكي الله يا صغيرتي. هتوحشيني..... صرخت ورد بشدة وكانت ستركض نحوها امسكها مراد :ارجوكي يا طنط حولي تبقي قوية. اوعدك اني هبقلكوا سند مستحيل استغني عنكوا...كان يوم مليء بحزن شديد انتهت الجنازه رحلوا جميعا ماعدا مراد جلس أمام القبر وقال بحزن :كدة يا تالا تمشي وتسبيني هو ده وعد لمبينا. اننا نعيش ونموت سواه. هو ده ل هنفضل جنب بعض طول العمر. انا موجوع جامد يا تالا. انا حاسس اني هموت. مش عارف هكمل حياتي من غيرك ازاي. ازاي اقدر اعيش من غير نبض القلب والروح والحياة. انتي دنيتي كلها.. ثم صرخ بكل قوته :تالا.......................... ثم رحل الي بيته ظل ينظر إلى صورهم معا ظلت عيناه تدمع. ظل يسمع صوتها في كل أركان منزل وهي تقول مراد. ذهب الي غرفة وفتح دولاب وامسك ورقة التي كتبتها تالا له.
وكان مكتوب :حبيبي مراد دلوقتي لما تكون بتقرا ورقة هكون انا بقت في مكان احسن من هنا بكتير سامحني يا مراد ربنا هو لعاوز ده ربنا هو لبيكتبلنا كل حاجة بيكتبلنا امتي هنموت وامتي هنتجوز.. انا بحبك يا مراد ومحبتش غير خليك سند ل أولادنا وأهلي اهلي هيحتجوك. اوعي تكون ضعيف عيس حياتك اضحك وانبسط دايما واوعي تحب غيري انا بقولك أهو. انا مكنتش عاوزة غيرك في الحياة افتكر دايما ده. انت كنت كل حاجة حلوة ليا اوعي تخلي حاجة تكسرك في يوم. ربنا يفرحك ويصبرك. بحبك. الوادع يا حبيبي.....
انهار مراد بشدة مثل الطفل الصغير ظل يحتضن ورقة بشدة تألم بقوة......... وظل مراد يسئل علي أهلها وأخبر أطفال أن تالا ذهبت عند الله وأنها في الجنة أصبح لهم الأب والأم. أصبح لهم كل شيء ويذهب لمقابر تالا كل يوم.....
نرجع تاني
خلود وانهارت من بكاء :انا اسفة انا اسفة.
ادمعت عيونهم جميعا. اوجعهم قلبهم علي وجعه
مراد :اسفة علي ايه يا خلود؟
خلود وانهارت من شدة بكاء وركضت ركضوا خلفها ومراد جعلها تقف :خلود في ايه فهميني.
خلود بعياط شديد :انا سبب انا طفلة دي انا لحد دلوقتي حاسة إني سبب في موتها ومش ماسمحه نفسي ابدا...................
دمتم سالمين


ولم تنتهي حاكيتنا 💙حيث تعيش القصص. اكتشف الآن