الحلقة الثانية عشر

103 2 0
                                    

الحلقة الثانية عشر.
مقدمة.
عندما ترا الخطأ قف أمامه واصلحه
عندما ترا شخصا يريد المساعدة فا مد يدك له دون تردد
عندما تسمع صوت شجار لا تقل ليس من شائني
لا تترك احد يحتاج إليك.
تذكر دائما عندما تساعد أحد يبعت الله لك من يساعدك. لا تنسي هذا.
وإذا رائيت فتاة صغيرة يريد أهلها أن يزوجوها لا تقل ماذا أفعل لها بل قف أمامها وقل كيف تدمرون طفلة صغيرة............
نبتدي بسم الله الرحمن الرحيم
ركض مراد سريعا إلى كلية وجد حقا عمر يتشاجر مع فتي أمام بوابة كلية ويضع فتاة صغيرة خلفه عمرها ١٣ عاما.
مراد وصرخ به :عمر. ركض نحوه ابعده عن فتي الذي يضربه بقوة.
مراد بصراخ :خلاص فاكر نفسك بلطجي..
الفتاة صغيرة وتدعي ملاك ببراءة :عمو هو كان بيدافع عني.
مراد :ايه الحصل.
فارس بغضب شديد ويحاول اخذ ملاك من خلف عمر فا ضربه عمر بقوة :اوعي تقرب منها.
مراد بصراخ :بس انتو الاتنين وفهموني في ايه.
عمر بغضب :البيه كان جايب اخته غصب عنها عشان هيجوزها لواحد عنده ٤٠ سنة كان جايبها عشان تشوفه وهي هربت منو فضلت تجري وهو يجري وراها عشان دفع لي فلوس كتير وبنت فضلت تصرخ جامد جريت عشان اشوف في ايه لقته بيضربها وبيقولها هتتجوزيه يعني هتتجوزيه ها مين فينا لبلطجي
فارس بحدة :وانت مالك اصلا هي اختك ولا اختي انا حر فيها
عمر بحدة :لا حر في عينك انا مشوفش قدامي حاجة غلط واقوم ساكت عليها.
مراد وامسك فارس من قمصيه وضربه بقوة وصرخ به :عاوز تقتل اختك عاوز تجوزها وهي عندها ١٣ سنة. عاوز تقتل برائتها وطفولتها ده بدل ما تشجعها علي مذاكرة ودين تقولها جواز. تبيع اختك عشان فلوس الله يخربيت فلوس لتخلي واحد كدة. انت كدة كأنك بتوديها لحبل مشنقه. انت بتقتلها بل بطيء.
فارس ويحاول أن يدافع عن نفسه :احنا صعايدة عندنا بنجوز بنات صغيرين.
مراد بسخرية :طب متجمعش بس مش كلهم في وفي. اسمع يا بني ادم انت مش هسمحلك انا وابني انك تقتل طفلة. بنت بريئه دي هنسئل عليها كل يوم وهدفع مصايرف مدرستها وهتبقي حاجة كبيرة في مستقبل مش تقولي اجوزها. ثم ضربه بقوة.
ملاك بشكر شديد وهمست لمراد وعمر :انتو انقذتو حياتي انقذتوني من جهل وعادات وتقاليد غريبة دي مش عارفة اشكركوا ازاي انا هدعلكوا دايما.
عمر بحنان ومراد :لا شكر علي واجب
فارس وعقله جاهل لآ يريد أن يسمع منهم ولكن قال حتي ينقذ نفسه :ماشي مش هجوزها ممكن بقي نمشي لو خلصتوا محاضره.
مراد وعمر ولم يقتنعوا انهو سينفذ ونظروا لملاك أن تخبرهم إذا فعل شيء فا هزت رأسها بحسنا.
ثم اخذ فارس ملاك ورحلوا.
عمر :مش مرتاح يا بابا. خايف عليها.
مراد :مين سمعك يا ابني انا كمان مش مرتاح.
عمر :هي عادات لغربية لعندهم دي مش هتخلص
مراد بتنهيدة :بص يا عمر مش كل الصعيد كدة يا ابني في ناس كتير مبيعملوش كدة. لكن في ناس لا طب ما احنا كمان في القاهره عندنا كدة بس قليل. يعني في اي مكان هتلقي في حاجات غريبة لكن زي ما في الوحش في الحلو وصعيد فيها حاجات كتير حلوة زي ناس جدعة وكرمهم وطيبتهم وحلاوة روحهم ورجولتهم. أهل صعيد مفيش أحسن منهم ومع وقت هيختفي خالص موضوع زواج قاصرات انا واثق من ده.
عمر :كلامك كلوا أمل وتفائل يارب يا بابا يارب.
مراد :وانا فخور بيك إنك جريت من جامعه لبرة عشان تشوف في ايه ده صح لازم يتعمل.
عمر :كلوا بفضل الله وفضلك حضرتك لعلملتني ده
مراد :ربنا يحفظك ويحقللك كل لنفسك في.
ثم حضنوا بعض بقوة ودخل مراد لعميد جامعه وقال له ما حدث وأن لا يحزن من عمر. ثم اخذ عمر إلى بيت.....................................
حياة وظلت تصرخ بشدة وتضرب يدها. لم تشعر بنفسها غير وهي تطلب رقم مراد :مراد. شوفت يحي عمل ايه. ما طبعا عاوزة ايه من واحد قليل ذوق زيه.
مراد :طب ممكن تهدي عصبية مش هتعمل حاجة هدوء هو الحل الصح. احكيلي حصل ايه.
حياة وتحاول أن تهدأ :الاستاذ المحترم كنت فاتحه فيس بوك بتاعه عشان مش عارفة ابطل اراقبه . لقته حطط صورنا زمان وصوره مع خطيبته وكاتب إن انا واحدة مش من مستواه وهو بقي ايه أمير الأمراء علي اساس أن كان بيجيلي علي حصان ابيض كل يوم ومعاه بندقيه مثلا.
انفجر مراد ضاحكا.
حياة :انت بتضحك ده مستفز
مراد بضحك :خلاص خلاص حقك عليا انا كملي.
حياة بغيظ :وأن أنا مستهلوش وهي بقي يا سلااااااام قنبلة جمال وحلاوة وأن انا جنبها ولا حاجة وإن الحمد لله انو بعد عني عشان يشوف وجه الغوريلا دي. عاوزة اولع في وفيها هي كمان
مراد بضحك :طب ممكن متزعليش نفسك وتسيبي موضوع عليا تعرفي ساكن فين.
حياة :اه كان قيلي قبل كدة علي عنوان بيته وعنوان شغله ثم قالت له.. وأغلق مراد معها.
وذهب إلى عنده حتي يعلمه الأدب.
....................................................
عند نوح وصل مكان مكتوب وجد فرح مضروبة بقوة تركض في شارع بفزع ويركض خلفها شاب
شاب :طب القمر بيجري ليه بس.
وقفت فرح أمامه وصرخت به :امشي من هنا احسنلك انا واحدة بتهرب من عمها ومراته فا امشي مش ناقصك.
شاب :طب خدي اقولك بس.
ثم امسكه نوح وضربه بقوة شديدة وصرخ به :مش هي قلتلك امشي من هنا ايه مبتفهمش. انت اوعي تفكر مرة تانية انك تعكسها هقتلكككك. هرميك لكلاب وقطط ويكلوا فيك فاهم.
شاب بخوف :لا وعلي ايه همشي احسن. ثم رحل شاب.
فرح وقفت أمام نوح وتنظر الي أرض :. شكرا يا نوح...
نوح وجعلها تنظر إليه :متشكرنيش. قلتلهك قبل كدة لما كان عندك ٢٠ سنة إني بطل قصتك.......
فرح وانفجرت من بكاء :انا محتاجك يا يونس انا كنت بهرب من عمي ومراته ضربوني جامد تعبت يا نوح تعبت. مش كفاية أن منعونا من بعض هما وأهلك......
نوح :الهروب والاستلام عمرهم ما كانوا الحل. القوة المحاربة الشجاعه هما الحل هنواجه كل حاجة وحشة اوعدك با ده.. لازم تكوني قوية جامد عشان ميضربوكيش. اوعدك اني هواجه عالم كلوا عشانك..
ابتسمت له فرح :وانا اوعدك إني مش هستسلم............................
عند خلود ركضوا عليها جميعا وذهبوا بها إلى مستشفي..
ثم فاقت خلود :اااه انا فين...
دكتور :حمد لله على السلامة.
خلود :ايه الحصل.
دكتور :انتي عندك انميا حادة لازم تكلي كويس عشان كدة اغمي عليكي.
خلود :طيب يا دكتور شكرا لحضرتك.
دخلوا اصدقائها واخبروا نوح وركض إليها سريعا وذهب بها الي فيلا وشعرت خلود أنها ستاخذ درسا طويل منهه.........................
عند مراد ذهب عند يحي.
فتح يحي له باب.
مراد بكل سخرية :مرحب بيك يا فندم ثم خبطه بدماغ. وبعدها ضربه علي وجهه بقوة :انت وصلت بيك قلة ذوق انك تكتب عن حياة كدة. انت ايه معندكش قلب ولا مشاعر. ربنا هيجبلها حقها منك جامد وساعتها هتندم اوي كسر قلوب ده صعب.
يحي :انا حر اعمل لريحيني وبس.
ثم ضربه مراد مرة أخري :لا مش حر. ثم امسك مراد هاتفه ودخل علي فيس بوك ومسح بوست وكتب بوست تاني اعتذر ل أجمل انسانة حياة اعتذر منكي إني كنت قليل ذوق معك اسف. ومسح كل صور علي هاتفهه ثم رمي هاتف على وجه يحي ونظر له بقرف شديد ورحل.........................
فرحت حياة بقوة عندما رائت هذا واتصلت بمراد :انا بجد مش عارفة اشكرك ازاي ربنا يجبرك ويفرحك با أولادك وتعمل كل لنفسك في.
مراد بمرح :ده انا انقذك كل يوم عشان اسمع دعاوي دي. ضحكت حياة ثم اغلقوا وتنهد بقوة
عمر وركض عند مراد :بابا في صريخ في شارع جاي من عمارة لقدمنا سئلت بواب قالي.
مراد ولبس سريعا :طب تعالي بسرعة.......................
دخلت خلود غرفتها وبعد قليل اتي نوح وهو معه كثير من أكل وجلس علي كرسي :يلا افتحي بقك من النهاردة انا لهئكلك ومش عاوز اعتراض غصبن عنك يا خلود عشان متتعبيش تاني فاهمة ولا لا
خلود بصدمة :انتي جيبلي اكل لفي مصر كلوا ايه يا نوح ده
نوح بعتاب :جاي اعوضلك اكل لمكنتيش بتكليه وانتي زعلانه.. شوفتي الحزن آخرته ايه ليه توجعي قلبك علي واحدة متستهلش الحزن ده وجع لقلب. لازم تهزمي حزنك بضحكة استغفري. اقرري قرآن كل ما تحسي بحزن هتحسي بعدها براحة غريبة.
خلود بابتسامة :اوعدك إني هعمل كدة.
ثم ظل نوح يطعمها كالطفلة الصغيرة......................................
عند مراد ركض لانه وجد أيضا أن ملاك بعتت له رساله بمعني لا استطيع المحاربة ركض هو وعمر إلى عمارة التي أمامهم صوت صراخ يزداد وجدوا ناس مجتمعين وجدوا ملاك تقف علي سطح بفستان زفاف. تقف كالجثه جسد بلا روح.
مراد بصراخ :اوعي يا ملاك تعملي كدة.
عمر :لازم نطلعلها.
مراد :خليك انا هطلع.
ذهب مراد إليها
مراد بخوف :ملاك تعالي هنا.
فارس بصراخ :اوعي يا ملاك.
والد ملاك :متعمليش فينا كدة.
كان مراد يحاول الاقتراب
ملاك وصرخت :متقربش.
مراد :حاضر حاضر. ملاك كل حاجة وليها حل. الانتحار عمره ما كان حل لحاجة
ملاك وصرخت بقوة :اعيش ليه. قتلوا طفولتي يا عمو قتلوهاااا دمروني وكسروني... مش عاوزة راجل جاي هو ومائذون مش عاوزة أعيش مش عاوزة. خلاص خلاص..
مراد وقف بجوارها عند سور وامسك يدها :تمام يلا يا ملاك نموت مع بعض لكن ربنا هيزعل مننا هنوجع قلوب علينا. هنكسر ناس عندها أمل في حياة. هنبقي قدوة سيئة لناس. كل ليزعل يجي ينتحر طب ليه انا منتحرتش لما مراتي ماتت رغم أني كنت حاسس أن روحي طلعت. عشان ربنا وعشان أولادي انا مستسلمتش لازم نحارب لازم نكون اقوياء الضعف عمره ما كان حل.
اغمضت ملاك عينها بألم كانت ستقع فا امسكها مراد سريعا حملها وامسكها بقوة ونزلوا من علي سور سقفوا لهم من في شارع
مراد ونظر لها بعتاب :مش هسمحلك يا ملاك.
ملاك وصرخت با كل قوتها :أنا تعابنة من حياتي عندنا في صعيد بيعملوا بنات انهم خادمات مش كلهم كدة بس في لكدة وميسبهمش يكملوا تعليم بيدمرلهم مستقبلهم. ويجوزوا بنات وهما أطفال. وظلت تضربه بخفه وتصرخ :سبني اموت. بدل ما هما يموتوني. في بنت اتجوزت وهي ١١ سنة بعد فرح بساعات لقني بنت ماتت قتلوهااااااااا. وبنت تانية عندها ١٢ سنة اتجوزت واحد قد ابوها اتجوزها وبعد اسبوع رماها في الشارع رمية كلاب عشان خلاص كان زهق منها.
وبنت تانية عندها ١٦ سنة بنت دي كانت بتخلي اخوها يذاكرلها تعرف منو معلومات عشان هو لمتعلم وهي خادمه بيت. جبولها واحد عنده ٤٢ سنة يتجوزها عشان دفعلهم ٣٠٠٠٠ ألف. بعد ما اتجوزها وبعد سنة بنت بقت حامل قالها لا انا مش عاوز عيال وقتلهااااا........ عاوزني استحمل ظلم ده........ انا عارفة أن في فا القاهرة كدة بردو بس ده ظلم.... ده عذاب لازم حد يوقف جهل ده انا مش عاوزة الدنيا دي مش عاوزة اعيش.
كانت تتحدث ببكاء هستيري ظل مراد يستمع إليها بألم وعينها مليئة بدموع.
ظلت تتقلب علي أرض :مش عاوزة أعيش سبوني مش عاوزة ظلم. ثم اغمضت عيناها بألم ضمت قدميها إليها مثل طفل الجنين..
صرخ مراد بقوة :أوعي تهربي من واقع لا يا ملاك لا اوعي تخشي في حاله هروب من واقع
بكت ملاك بشدة :أنا اسفة..... قررت ملاك الهروب بالنوم أن تنام كثيرا ربما تستيقظ ربما لا هناك أشخاص كثيرون يهروبن من حياة تختلف من شخص ل اخر هناك من يهرب بالنوم بكثرة هناك من يهرب با انتحار هناك من يهرب بالقراءة والاصدقاء والسفر والعزله تناسي الأمور أحلام اليقظه.. ولكن هي قررت الهروب بالنوم. قررت أن لا تواجه العالم قررت كلما تستيقظ تنام مرة أخري.

بكي فارس بشدة فا حدث كل هذا بسببه :انا اسف اسف سامحيني يا ملاك سامحيني يا اختي.
والد ملاك :لا يا ملاك خليكي انتي القوية هنخليكي تكملي تعليم هنبعدك عن جهل مش هنجوزك.
اغمضت ملاك عاينها وهربت من الواقع المؤلم.......
مراد بصراخ شديد :ملاك.........................
عندما لا ينفع الندم.
عندما نشعر بذنب بعد فوات الأوان.
عندما لا نفكر في غير انفوسنا.
عندما نؤلم من نحبهم بقوة.
تكون هذه النتيجة...................
دمتم سالمين ❤️



ولم تنتهي حاكيتنا 💙حيث تعيش القصص. اكتشف الآن