الحلقة العاشرة.
مقدمة.
مراد هل تعلم انك بطلنا جميعا.
أنقذت عمتي وانقذتني. وانقذت عمر ونوح
أنقذت وحياة واضح انك مرة قادمه سوف تنقذ خلود
هل انت بشر مثلنا ام انت ملاك.
نحن من غيرك لا شيء لا نستطيع العيش بدونك.
انت دنيتنا وفرحتنا وكل شيء.
انت الأمل والسعادة.
انت نور الذي يضيء لنا حايتنا.
نحن جميعا نحبك ولا نريد غيرك يا أبي العزيز
نبتدي بسم الله الرحمن الرحيم.
مراد وصرخ بقوة :يعني ايه اتخطفت مين لخطفها.
صديقه جوري ببكاء :كنا طلعين انا وهي ونادين وندي فجأة لقنا ٢ نزلين من عربيه بيخدوها وخدروها ملحقانش نعمل حاجة مشيوا بسرعه.
مراد وعيناه اشتعلت غضبا لا يستطيع السيطرة على نفسه :ده انا هخلي يومهم اسود.. ركض سريعا من جامعه ركب سيارته ضرب يده بقوة. وصرخ.
واتصل بعمر اخبره وطلب من حياة وخلود ونوح وجيلان أن يأتوا عند نهر نيل حتي يفكرون معه ماذا سيفعل.
ثم ذهبوا جميعا إليه.
عمر بغضب :عارف يا بابا مين لممكن يكون عمل كدة. عمك عشان يوجعك شوية. هو لعمل كدة عشان نهت شراكه ما بين بابك وعمك. وأن عشان مخلتش عمتو تتجوز ابنه لازم نتصرف.
خلود بدهشه :معقول في أهل اب كدة.
نوح :ده في اسوء.
خلود :ده يعتبر أقلل حاجة.
جيلان:انا مستعدة اتجوز ابنه عشان انقذ جوري.
نظر لها مراد بغضب شديد :ده علي جثتي إني اخليكي تتجوزي واحد انتي مبتحبيهوش.
عمر :ممكن نهدا عشان نفكر براحة.
خلود :هدوء كدة عشان نعرف...
مراد بتفكير وابتسم بشر :عرفت هنعمل ايه هقلكوا علي خطه.
جميعا بفضول :قول.
....................................................
عند جوري فاقت من مخدر تشعر بصداع ودوخه
ركضت نحو باب غرفة صرخت بقوة :افتحوا باب انا بابا هيوديكوا في داهيه افتحو باب ده متودوش نفسكم في داهية.
ظلت تضرب باب بقوة.
حتي دخل ابن عمها جاسر بكل برود وضربها بقلم بقوة وهو يضحك بشر :انتي لو مسكتيش انا هقتلك ضرب فاهمه.
جوري واتستفزت منهه بقوة ظلت تضربه با اقوي ما عندها..
جاسر واشتعلت دماء في عروقه فا ضربها مرة أخري. فا نظرت له بتحدي وامسك يده بقوة حتي اوجعته بشدة...
ابعد يده عنها بقوة وصرخ بها :بتتحديني يا بنت مراد كان سيضربها مرة أخري. ولكن وجد سامي عمه دخل.
سامي :خلاص يا جاسر متحطش عقلك بعقل طفلة. انا بعت لبابها عنوان يا يلحق قطه بقي يا ملحقهاش هي وحظها.
جوري بصراخ :هتعملوا ايه.
جاسر ببرود :هنولع في بيت ده انتي وحظك بقي.
صرخت جوري بهم بقوة :ربنا هينتقم منكوا ومن زيكوا.
نظروا له ببرود وجعلوا رجل من رجلهم يشعل منزل وخرجوا بعد قليل بدأت نيران بشتعال وابتدت تصل الي غرفه التي توجد بها جوري.
....................................................
قلب مراد ألمه بشدة يشعر أن هناك مكروه اصاب طفلته ظل يسرع بسرعه السيارة ساق با اسرع سرعة.
حتي وصلوا وجدوا بيت يشتعل.
مراد بصراخ :خليكوا هنا أوعي حد يتحرك.
نوح وعمر :مستحيل نسيبك لوحدك. ظلوا يحولون يكسرون باب حتي دخلوا.
ظل مراد يصرخ با أسم جوري :انتي فين.
جوري بتعب شديد :بابا.
ركض ناحية باب كسر نوح باب.
جوري ولا تستطيع وقوف وبصوت يكاد يصدر :با. با...
حملها مراد برفق وقبل رأسها بحنان شديد :متخافيش يا حبيبتي انا جنبك..
خبئت رأسها عند قلبه واحتضنها وخرجوا سريعاً من منزل......
ركضوا جميعا نحوها. وجاءت عربه الإطفاء وسيارة الإسعاف حتي يعطوهم جميعا اكسيجن......
وبعد قليل ظل مراد يحمل جوري الخائفه مدفنه رأسها عند قلبه.
خلود باعجاب :صراحة انت ولا سوبر مان.
حياة باعجاب :مشوفتش زيك ولا هشوف.
عمر بسخرية :لحظوا اني سكتلكوا تعكسوا ابويا وفجأة هنفجر فيكوا.
جيلان :اخويا ده لعملين تعكسوا في.
نوح بضحك :ما بصراحة انت محتاج يتعملك فيلم...
ضحك مراد ضحكه خفيفه ونظر الي جوري وجدها قد نامت
مراد بصوت واطي :طب يلا نروح هروح اودي جوري بيت احطها علي سريرها وهروح بعدها أعلم سامي وجاسر أدب
عمر :مش هسيبك تروح لوحدك لازم ابقي معاك.
نوح :وانا مستحيل اسيبك لوحدك.
تنهد ثم ذهب وصل جوري الي منزل جيلان ظلت بجوارها.
ذهب مراد الي فيلا سامي وجاسر كسروا عليهم باب..
ثم امسك رجلين بنوح وعمر.
سامي :لو جيت نحيتي أو ناحية ابني انا هخليهم يقتلهم.
نوح بصراخ :انت هنعلمك ازاي تخطف بنت اخوك كويس انت وابنك
عمر بعصبية شديدة :مبقاش ابن مراد لو مندمتش
ابنك علي خطفه ده..
مراد ببرود :يا انا يا انت يا سامي.
ثم وجد رجلين يضعون مسدس علي عمر ونوح.
اقترب مراد ببطيء شديد منهم ثم اخذ مسدسين بحركة سريعة ونزل عليهم بضرب بقوة حتي نزفوا :مسمحش لحد ابن يجي ناحية ابني وصاحبي.
ثم ركضوا نوح وعمر ناحيه سامي وجاسر. ظل نوح يضرب سامي وعمر يضرب جاسر بقوة. ثم ابعد مراد نوح عن سامي وظل يضربه بقوة شديدة وجاسر أيضا حتي ساروا لا يسطتعون أن يقوموا
مراد ونوح وعمر في نفس اللحظه :مرادي هنسبكوا كفاية عليكوا كدة. مع سلامة. ثم ابتسموا وتركهم في غيظهم الشديد. وركبوا السيارة واوصلوا نوح الي منزله وصلوا مراد وعمر إلى منزل :بابا انت بطلي وبطل جوري احنا فعلا بنحبك.
مراد بمرح :وانتو مصايبي يلا روح نام عشان جامعه جوري مش هخليها تروح عشان ترتاح. ثم ذهب عمر إلى غرفته وذهب مراد إلي ابنته ظل بجوارها قليلا يطمئن عليها وظل يدعي الله أن يحفظها هي وعمر وجيلان اخته ثم غطائها وقبل رأسها وذهب إلى جيلان كانت تتأمل في سقف تفكر في مصيبة صديقتها وأنها تريد أن تساعدها..
مراد :حاسس انك مخبية عليا حاجة.
جيلان بتوتر :مفيش. مراد عاوزة أنام تصبح على خير.
مراد :ماشي يا جيلان بس مسيري هعرف مالك. ثم ذهب إلى غرفته وناموا جميعا ثم اتي الصباح وفعلوا عادات كل يوم
بعتت صديقة جيلان لها رساله :جاهزة؟
جيلان :يلا بينا ربنا معنا بقي...
شعر أن هناك شيء في اخته..
جوري :بابا شكرا انك انقذتني انت بطلنا كلنا.
مراد :ده واجبي يا حبيبتي. جوري انا نازل خلي بالك من نفسك مش هتاخر
جوري :ماشي يا حبيبي.
ذهب مراد خلف جيلان بسيارة. يشعر انها في ورطه.
ذهب وصلت جيلان وصديقتها داليدا الي ادم.
ادم ببرود :جبتوا فلوس.
جيلان بحدة :مش هنديك فلوس قبل ما تدينا صور ل اخدتها ل داليدا.
ثم رمي لها صور.
فتح شنطه وجد فيها ورق كانوا سيكرضون لكن امسك ادم جيلان وضع سكينة علي رقبتها :لو مجبتليش فلوس يا داليدا هقتلك حبيبت قلبك.
داليدا وصرخت به بقوة :سابها هي ملهاش ذنب في حاجة هي كانت عاوزة تساعدني بقولك سبها ظلوا يصرخوا عليه حتي نزل مراد من سيارة. وامسكه بقوة وضربه بشدة :فاكر نفسك مين عشان تئذي اختي وصحبتها. ممكن اعرف كان مهددك با ايه يا داليدا.
صمتت داليدا من خجل.
مراد بصراخ :انطقي.
داليدا وانفجرت بكاء :انا خونت ثقه ربنا وأهلي فيا عرفته من علي نت وهمني أنو هيتجوزني وقالي ابعتيلي صور ليكي وانتي بشعرك عشان انا محجبه بعتله وانا لبسة كم بس بشعري. عرفت في الاخر انو بتاع بنات وانو كان بيتسلي طلع كداب وهمني بحبه بس انا توبت والله توبت اعقدت ادعي أن ربنا يغفرلي وصلت ودعت وقريت قرآن فضلت محافظه علي أذكار هو فضل يهددني بصور لمعاه لو مدتوش فلوس قولت ل جيلان جيلان هي سبب اني اتوب. وقررت تكون معايا لما اقبله.
انصدم مراد من كلام هذا فا ظل يضرب ادم بقوة شديد حتي نزف و لا يستطيع وقوف :انت ازاي جيلك قلب تتسلي بنات ناس كدة. مش خايف علي اهلك. معملتش حاسب ل اهلك ولا لربنا. انت ايه شيطان. ده احنا حتي كدة بنظلم شيطان ازاي تعمل في بنات كدة تتسلي بيهم وتوهمهم بحبك.. ثم ضربه مره اخرة ركضت جيلان ناحيه اخاها تحاول تهدائته
مراد وصرخ بها :انتي تسكتي خالص حسبك معايا في بيت فاهمه. وانت اوعي تعمل في بنت كدة تاني هقتلك
بكت جيلان من غضب مراد ثم هز ادم رأسه وركض سريعا أخذ مراد داليدا وجيلان ظلوا صامتين
مراد بتنهيدة :داليدا كلنا بنغلط وكلنا بنتعلم مش ربنا غفور رحيم وهيتقبل توبتك إن شاء الله. بس في نفس وقت عاوزك بعد كدة تفكري دايما في ربنا وأهلك. اهلك لتعبوا في تربيتك وصرفوا عليكي كتير يستاهلوا منك كدة. فكري ١٠٠ مرة قبل ما تعملي حاجة استغفري صلي على نبي
داليدا وبكت بشدة :مش قادرة اسامح نفسي... وهمني انو بيحبني وانو هيتجوزني.
مراد بتنهيدة وبحنان :لازم تسمحي نفسك وتحبيها. بصي يا داليدا لو ولد بيحب بنت كدة يخاف عليها حتي من نفسه. يتقي ربنا فيها. يروح علي طول ل أهلها ويطلب ايدها. ميكلمهاش لحد ما ربنا يرزقه ويتقدملها هو ده حب الحلال يا داليدا.
هزت داليدا برأسها ثم اوصلها الي منزلها. وصل هو وجيلان إلى منزل
مراد وامسك يدها بقوة :جوري مش عاوز حد يدخلنا لما عمر يجي ولا انتي ولا هو تخشوا لحد ما اخلص ما جيلان كلام تمام.
جوري :حاضر يا بابا.
دخلوا الي غرفتها جعلها تجلس علي كنبة وجلس بجوارها.
مراد بعصبية :ليه خيبتي عليا انك رايحة مع صحبتك تقبلوا واحد زي ده.
صمتت جيلان...
مراد وهزها من يديها بقوة وصرخ بها :لو كان حصلك حاجة كنت هعيش من غيرك ازاي. كان ممكن يقتلك لو مجتش.
بكت جيلان بحرقه :عندك حق انا اسفة متزعلش منك..
هدأ مراد قليلاً وحضنها :أنا آسف.... اسف اني صرخت فيكي كدة. جيلان روحي كانت بتموت لما شوفته مسك سكينة. ممكن متخبيش عليا حاجة تاني اوعديني.
جيلان :متزعلش مني اخر مرة اوعدك وعد.
ابتسم لها ثم مسح دموعها. وظلوا يتحدثون........ثم اتت ساعه ٧ مساء.
.....................................................
كانت حياة جالسه في غرفتها غارقه في دموعها تفكر هل تذهب ام لا...
كانت انسانة بلا روح اخذت قرار ارتدت ملابسها ارتدت فستان ازرق غامق مليء بالزهور الجميلة وطرحة بيضاء وجزمة سوداء ذهبت إلى قاعه تنهدت بقوة ثم دخلت
ظلت تنظر إليه من بعيد تذكرت ذكرياتهم سويا تذكرت كلام الذي كان يقوله لها وجعها قلبها بقوة..
ذهبت إليه بابتسامه مصطتنعه :مبروك.
يحي :الله يبارك فيكي عقبالك.
ابتسمت له ثم ركضت بعيدا عن قاعه ظل ينظر إليها بحزن ولكن هذا القدر..........
ظلت تركض في شارع منهارة من بكاء
ووقعت علي رصيف ثم صرخت با كل قوة :ليه كدة.
لم تشعر بنفسها غير وهي تتصل بمراد وخلود أن يأتوا إليها.
وصل مراد أولا ظل ينظر لها بخوف عليها :حياة ايه لحصل. مين خلكي تنهاري كدة.
حياة بألم :كسر قلبي يا مراد. كسره مرتين مرة لما سبني ٥ سنين من غير سبب. مرة تانيه لما بعتلي وحشتيني.. وعزمني علي خطوبته وطلب اني اسامحه. مش قادرة يا مراد قلبي وجعني لما شوفته مع خطبيته ليه يعمل فيا كدة ليه يوهمني أنو بيحبني ويسبني ويخطب انا تعابنة اوي انا مكسورة ليه يكسرني يا مراد ليه.
قلبه ألمه علي ألمها نظر إليها بشفقه وقرر ان ينتقم من أجلها :تعالي ورايا وريني شكله.
استغربت وذهبت معه وشاورت له ذهب إليه أخذه الي حديقة ثم ضربه بدون اي مقدمات :دي عشان سبت حياة من غير سبب ثم ضربه مرة أخري ودي عشان استغلت حبها ليك ثم ضربه بقوة شديدة :ودي عشان كسرتها تاني وخطبت واحدة غيرها ازاي في بني ادم يعمل كدة ليه توهمها بحبك وانت اصلا مش هتوفي بوعدك ليها لبيحب بجد ميسبش ليحبه ويوجعه ويخطب غيرها انت فعلا طلعت بتتسلي بيها. ربنا هيجبلها حقها منك في يوم من أيام خليك فاكر ده كويس ظلت حياة مصدومة ومندهشه للغايه ثم كان يحي سيدافع عن نفسه فا ضربه مراد مرة اخيرة وشاور لحياة ان يخرجوا. ثم خرجوا وأتت خلود واتي نوح معها وحكوا لهم ثم ذهبوا لنهر نيل.
حياة :شكرا يا مراد مش عارفة اشكرك ازاي.
مراد :لا شكر علي واجب.
نوح وخلود :بقنا نحس انك منقذ بتاعنا.
مراد بمرح :كل الشكر كل الشكر نوح يلا نغير بقي جو اكشن ده ونسمع قصتك.
نوح :اتفقنا قصتي بتبدي من...........
دمتم سالمين ♥️