الحلقة الثالثه

331 7 0
                                    

الحلقة الثالثه
ذهب مراد ومعه خلود وحياة ونوح. وجدوا جوري وعمر واقفين عند باب عمارة يتشجرون مع ابن جيران.
مراد بحدة :ايه الحصل.وايه لنزلكوا اصلا مش كنتوا نايمين.
عمر بعصبية وضرب فادي :البيه أعقد يبعت رسايل ل جوري بيعكسها في وطلع كمان انو عكسها في شارع قبل كدة وهي خافت تقولنا. بيعكسها في عاوزني اسكت؟..
مراد واغمض عيناه يحاول كتمان بركان الذي بداخله فا كيف يعاكس ابنته.
مراد وصرخ به وامسكه ضربه بقوة شديدة :بقي انت تعاكس بنتي.. ده انت يومك مش معدي. بتعاكس بنات ناس. انا هربيك.
نوح وابعده عنه :خلاص ممكن تهدي. وانت مفكرتش قبل ما تعكسها أن ممكن يترد في مامتك أو بنتك أو اختك أو مراتك ساعتها كنت هتبقي مبسوط أكيد لا.
حياة :حاجة بقت تقرف.. بس خلاص عشان خاطرنا احنا اهدي.
عمر بحدة :المرادي مش هنئذيك هنكتفي اننا ضربناك لكن لو فكرت تاني انك تبعتلها رسايل هقتلك.
مراد بحدة :اوعي تيجي ناحية بنتي تاني.
هز فادي رأسه بمعني حسنا وركض سريعاً.
مراد ونظر الي جوري :وانتي اتفضلي قدامي يلا.
حياة :براحة عليها هي ملهاش ذنب.
مراد :اتفضلوا انتو كمان هنعقد في الجنينة لجنب بيت. ذهبوا معه وجلسوا.
مراد بعتاب :ليه مقولتليش.
جوري بحزن :خوفت تتئذي.. انا مكنتش برد عليه بسيبه يكلم نفسه.
عمر :بعض كدة تيجي تقوليلي انا أو بابا.
مراد :ايوا. واحنا هنتصرف. لأني مسمحش لحد يبصلك أو يضايقك. انتي حته من قلبي... لو حته دي انكسرت هموت.
جوري وركضت حضنته بقوة :بعد شر ربنا يخليك لينا.
عمر بغيظ طفولي :كده انا اغير.
مراد بضحك :تعالي انت كمان. ذهب عمر وحضنه بقوة.
نوح بابتسامة :بقولك ايه ممكن تبننا..
خلود :صراحة انا قررت خلاص إني بنتك.
حياة :برضاك بقي غصب احنا خلاص بقنا عيالك.
مراد بضحك وسخرية :كدة بقي عندي ٥ عيال. يلا علي بركة الله..
ضحكوا جميعا وظلوا يتحدثو.
جوري بنعاس :بابا انا هروح انا وعمر وانت لما تخلص تعالي تصبحوا علي خير.
عمر :سلام نشفكوا تاني.
جميعا :سلام وانتي من اهله..
ثم ذهبوا جوري وعمر إلى منزل.
خلود :ها يلا كملنا حكاية.
نوح :دي شكلها حلوة اوي.
حياة :شكلها هتبقي احلي حكاية نسمعها..
مراد بابتسامة :أمري لله...
فلاش باك.....
ومر ٩ سنوات أصبح مراد عمره ١٩ عاما وتالا ١٤ أصبح في أولي جامعة كلية الطب وتالا في الصف الثاني الإعدادي. في تلك ٩ سنوات ملك ورد أصبحوا أصدقاء للغايه. ومحمد ومحمود أصبحوا أيضا أصدقاء. ومع مرور سنين مراد أصبح يحب تالا بشدة يريدها له فقط. لا يسمح ل أحد أن يضايقها يغار عليها وبشدة. ولكن يخفي هذا حب في قلبه. يريد أن يحافظ عليها حتي تصبح حلاله... لا يريد أن يغضب الله حتي يجعل تالا من نصيبه. فا ما أجمل الحب حلال.
كان يقف مراد أمام مدرستها يراقبها من بعيد. يخاف أن يكون هناك أحد يضايقها.
وانتهى يوم دراسي. خرجت تالا مع صديقتها رشا
تالا بمرح :رشا معلش عارفة اني سئلت سوال لمرة مليون بس بصي كدة طرحة مظبوطة..
رشا بسخرية :يا بنتي بقي زهقتيني في حياتي. والله مظبوطة..
ظل مراد يسير خلفهم حتي يطمئن علي تالا أنها وصلت منزلها بسلام فا هو علي هذا حال كل يوم. لا يحدثها غير بوجود أهلهم. ولكن رغم هذا هي تحبه كثيرا لأنها تعرف انهو يحافظ عليها.
ذهبت رشا إلى منزلها. وتالا دخلت كانت سوف تدخل العمارة ولكن. وقف أمامها شاب
شاب بحدة ورفع سكين :هاتي موبايلك وكل حاجة معاكي وانتي ساكته..
تالا بخوف وتدعي ربها :يارب انقذني. يارب ساعدني. خد كل حاجة اهم.
كان شاب سيأخذ شنطة وموبايل ولكن فجأة وجد من يمسكه من ظهره اوقعه علي الأرض وظل يضربه بقوة..
مراد بعصبية :عارف لو فكرت تيجي ناحيتها تاني انا هعمل فيك ايه.
الشاب وضربه :وانت مالك انت.
تالا :مراد خلي بالك.
ضربه مراد بقوة حتي نزف شاب من أنفه :متفكرش تئذيها تاني أو تئذي حد تاني لأني مش هرحمك ومش هسكتلك مفهوم اتفضلي يلا امشي... ركض شاب سريعا.
مراد :انتي كويسة؟
تالا وعينها لمعت وبحب شديد :شكرا يا مراد ربنا يبركلك ويفرحك يارب وتبقي دكتور وكاتب كبير اد الدنيا.
مراد بابتسامة :اهو كتري بقي من دعاوي دي وانا هبقي مبسوط جدا. يلا مش همشي غير لما تدخلي شقة وتشوريلي من بلكونة.
تالا بابتسامة :حاضر. دخلت تالا وفعلت ذلك. ابتسم لها ثم رحل دخلت تالا الي غرفتها وظلت تقفز فوق سرير وهي سعيدة للغاية :يارب اجعله من نصيبي يارب. يارب متبعدهوش عني أبدا واحفظه. ثم ذهبت توضأت وصلت وقرأت قرآن. وجلست تدرس دورسها.
عند مراد ظل يستغفر ويقرأ قرآن ويدعي الله أن تالا تكون من نصيبه. وأن يحميها من كل شر.
ومرت ٨ سنوات أصبح مراد ٢٨ عاما أصبح دكتور أطفال وكاتب روايات كبير وتالا ٢٣ عاما أصبحت محاميه كبيرة .. ولقد انخطبت لمراد سنة فاتت.. ولكن هناك حدود بينهم حتي لا يغضبوا الله.
ومازال مراد منذ ما كانت صغيرة حتي الأن يسير خلفها حتي يطمئن عليها. وفجأة اغمي عليها.
مراد بصراخ :تالا...
اجتمع ناس حولهم.
مراد :ابعدوا عنها محدش يقرب ناحيتها. حملها مراد برفق ثم ذهب إلي أقرب مستشفي. وظل يدعي الله أن تكون بخير. دخلوا الي طبيب جعلها تفيق.
مراد بقلق :خير يا دكتور في ايه.
دكتور :ده هبوط واضح انها مبتكلش وده غلط جدا لازم تخلي بالك منها شوية.
مراد :تمام يا دكتور شكرا لحضرتك. ثم اتصل مراد با أهلها حتي يأتوا.
مراد بعتاب :بقي كدة يا تالا متكليش وتخوفيني عليكي. الله يسامحك. ده انا كان قلبي هيقع.
تالا بمرح :اعملك ايه انت لقلبك ضعيف مع تالا كل يوم هتلقي مصيبة جديدة.
مراد :ومع مراد كل يوم هتلقي حله محشي داخله معدتك. ثم دخلت عليهم الممرضه بجميع انواع المحشي.
تالا وتنحت :ينهار ابيض... ايه ده. محشي في مستشفي لا لا انت أكيد بتهزر ايه يا مراد ده.
مراد بضحك :اكيد مستشفي معملوكيش محشي مخصوص لسواد عيونك طلبته من مطعم. يلا من غير نقاش كلي.
وكانت ستتحدث فا شاور مراد لممرضه أن تطعمها ظلت تأكلها. حتي شبعت.
تالا :ااااه الحمد لله حلو أوي كدة.
ظل يضحك مراد عليها وهي تنظر له بغيظ طفولي حتي أتوا أهلها... وانتهي اليوم. وجاء يوم زفاف. كان يحضر لها مفاجأة رائعه...
نرجع تاني.
مراد بمرح ونعاس :طب يا شباب صراحة انا عاوز أنام هكملكوا حدوته بكرة.
خلود بغيظ :يوه. طيب خلاص يلا بينا نروح.
نوح :يعني انت جيت عند مفاجأة ونوم جالك فجأة ياستر خلاص يلا.
حياة :أعوذ بالله مش معقول. بس يلا نتقابل ساعة ١٢ ضهر نصلي ضهر ونتقابل علي النيل.
الجميع :تمام اتفقنا.
ثم رحل كل واحد إلى منزله ودخل مراد إلى جوري غطائها وقبل رأسها ثم خرج وفعل نفس شيء مع عمر وذهب حتي ينام. ولكن حلم حلم غريب.
خلود :الحقني يا مراد انا بغرق. الحقيني يا حياة الحقني. يا نوح.
مراد ويحاول أن ينقذها قفز في بحر كل ما يسير إليها بحر يبعد اكثر. وحياة ونوح أيضا. وتصبح الدنيا ظلام فجأة ثم يصرخوا با اسمها معا :خلود.
استيقظ مفزوعا ظل يستغفر الله وصلي الفجر. ونام. حتي اتي صباح.
دخلت جوري اليه وقفت جنب أذنيه :يا بابااااااااا اصحي يا شلبي.
مراد :أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. في ايه.
جوري بصدمة مصطنعة :انا شيطان.
مراد :حد يصحي حد كدة.
جوري بابتسامة بلهاء :انا.
مراد :طب تعالي بقي امسكها مراد وظل يدغدها وتعالت ضحكتها وأتى عمر أيضا وظل يدغدهم هما الاثنين.......
دمتم سالمين ❤️







ولم تنتهي حاكيتنا 💙حيث تعيش القصص. اكتشف الآن